0

Nightmare before christmas

 
Pojkar å flickor överallt, detta är historien om hur kungen av Halloweenstaden tröttnar på att skrämma folk utan vill ha ut mer. Han tar sig en riktigt jävla lång promenad..längre än någon annan någonsin för snart är han i en skog där flera dörrar med olika mönster baserade på traditionella högtider, kristna högtider poppar upp...men om han nu gick från Halloween staden utan att korsa Halloween dörren så kunde han alltså kommit till julstaden även om han inte hittat dörrarna? Hur som helst han hoppar in i julstads dörren och älskar det han ser och bestämmer sig för att i år ska Halloweentown ha julfirande!
"What's this what's this??"

Under filmens gång möter vi ett frankenstein monster vid namn Sally skapad av Dr. Finkelstein med rösten av William "The fucking man" Hickey....jag ville bara nämna Hickey, mother fucker was neat som Puppet Master, dement i ett päron till farsa firar jul och sexgalning i The Phone Book.....hur som helst barnfilm. För att förbereda julen måste Jack göra sig kvitt konkurans så han anställer 3 av stadens största bråkstakes, Oogie Boogie, hejdukar att kidnappa Jultomten. Kommer denna slappa review av en film jag ser under extrem tidspress få dig intresserad av en av få filmer som kan räknas som en klassiker inom 2 högtider? Kommer du gå bus eller godis i år? Jag vet i fan, nu ska jag dra å jobba hej!
Oh Jack, you should have quit while you....were a-head

Tja, jag e tillbaks nu, och tack vare filmen har jag nu nynnat på låtarna, det är 2 saker jag älskar med filmen, stop motion effekterna och musiken,...för det mesta jag är inget fan av ballader, och de få ballader jag gillar är jag jävligt kingkig om, såsom Loorena McKinnet, men de få balladerna som är med förstör inte resten av filmen då det är en av de bästa animerade musikaler jag kan komma på efter Lejonkungen och Ringaren av Notre Dame och allt det är Danny Elfmans förtjänst. Karaktärerna, låtarna och storyn är idag pop culture, alla känner igen den här filmen och att säga att filmen är älskad är som att säga att gräs är blött och vatten är grönt. och inte undra på det, stilen är skitnajs, från då Tim Burton var jävligt najs innan han förstörde det med Alice å Big Eyes och musiken är mer inborrad i foks huvud än de framtida tumörerna vi kommer få av våra iphones i framtiden och ja filmen är en av mina favoritfilmer..... den är på top 150 listan iallafall....jobbar på en 250 lista föressten, länkar nån gång men för Nightmare on Elm street är det svårt att berätta om allt som är bra för det är väldigt mycket och det enda stora negativa jag kommer på är att storyn är lite svag och Oogie Boogie går från lokal bråkstake till att bli en karaktär i andras ögon man bara kan mörda kallblodigt som om han vore deras version av Hitler, och hans som karaktär utvecklas inte under filmen så antar att Jack väntat länge på att få en vettig annledning till å mörda denna snubbe. Aja Nightmare on Elm Street on Christmas får 4/5 Guldkameror och stora rekomendationer att förbrylla din Halloween helg eller december.
 
Markus