The Ambulance
2017-05-31

Josh är ute och går med en kompis till världens mest erotiska jazz solo i bakgrunden när han ser en dunder pingla vid namn Charyl ute på gatan, någonting drar Josh till Charyl men hon dissar han värre än hindenburg dissade luften (history burn) men Josh är nästan läskigt långvarig i hennes sällskap och vägrar släppa henne fri men hon måste till doktorn men innan hon hinner dit så kollapsar hon på gatan och en ambulans kommer till platsen. Josh visar sig jobba på Marvel Studios där Stan Lee är hans chef (den riktiga Stan Lee, hur cool är inte detta?) men Josh får tillåtelse att gå å möta Cherryl på sjukan men när han kommer dit så är hon inte där. Det luktar dock konspiration då Charyl tagits till ett speciellt sjukhus där en galen och kuslig man hävdar att han kan bota Charyls diabetes efter att ha bundit fast henne. Josh går till snuten men de vägrar ta han seriöst. Josh springer runt i hela New York och flashar sin ritning av Charyl i hopp om ledtrådar och råkar bara på ren dum tur hennes rumskamrat.
”Maybe you’re trying to kill you” (yes det där är Stan Lee i en biroll)
 
Josh och rumskamraten Patty teamar upp och blir den bästa duon sedan Rosario Dawsons tuttar och drar till Charyls kvällsjobb där de konfronteras av ambulansen som sedan flyr efter att ha kidnappat. Josh börjar bli rädd för sitt egna liv då han blir förgiftad av mjölk hemma och tror det är konspirationen som är ute efter honom. Josh tas till ett riktigt sjukhus där han agerar hysteriskt. På sjukhuset möter han en journalist vid namn Elias som försöker få ut en erfekt headline av Josh som senare samma kväll räddar Josh från ambulansförarna från den kusliga ambulansen han själv jagar. Utav en sköterska får Josh ett tips om att en kidnappad sköterska är diabetiker, precis som Charyl och hennes rumskamrat var. Kommer Josh hitta ambulansen? Kommer fler diabetiker kidnappas? Vad är syftet med att kidnappa diabetiker?
”if you think I’m good with this you should see how good I am with an enema bag tomorrow”

Det är fan på tiden att vi har lite flera Larry Cohen filmer här på Filmfett! Efter Maniac Cop och Det Lever trilogierna för flera år sedan så är han tillbaka med en film vars titel får filmen att låta mer B än The Refridirator men i verklighet så är det en underhållande thriller! Dessa verkar vara Larry Cohens speciallitet, bäbisar, yoghurt, ambulanser, orm halsade drakar, telefonkioskar som blir farliga redskap till att bringa död och spänning utan att det blir dumt alá Microwave Massacre. Att den riktiaga Stan Lee poppar upp i en riktigt liten roll är oväntat som fan. Eric Braeden som doktorn är rätt kuslig faktiskt, en bra gjord galen forskare som inte blir överdriven. James Earl Jones poppar upp som polischefen som hjälper Josh och han är alltid awesome och jävligt kuslig han med! Och han är ju för fan en av hjältarna! I början är Josh lite sisådär som hjälte men han växer på en under filmens gång men filmens skinande stjärna är James Earl Jones helt klart och han samspelar med Josh som Louis Armstrong och en trumpet. Med underhållande karaktärer och en story man finner intresse i, visst den är rätt billigt gjort och Cohen har gjort bättre filmer men den bjuder på lite element man förväntar sig från en tidig 90-tals thriller som fortfarande lever kvar i 80-talet. The Ambulance är en rulle värd att spana in en kall höst dag, The Ambulance får 3/5 Guldkameror då den är jävligt bra skriven och skådespelari.
 
Markus

That Man Bolt
2017-05-29

 Jefferson Bolt har suttit i holken i typ en vecka i Hong Kong men han får snart besök av en lejd man som tar honom till en lyxvilla  som faktiskt ägs av Bolt han själv. Mannen som betalat borgen har ett erbjudande, att Bolt ska leverera en portölj till New Mexico från Hong Kong till New Mexico, ett yrke Bolt är bland världens bästa på att utföra. Leveransen innehåller 1 miljon USD, Bolt vägrar men männen har letat igenom hans hus och kommit över mycket av Bolt olagligheter så han går med på det. Leveransen är dock ingen hemlighet utan snart får gangsters reda på vad Bolt har i sin väska. Han blir attackerad på flygplatsen men Bolt bara kickar dem till grodperspektiv och inte länge efter det blir han ofrivilligt deltagare i en flashig biljakt på Los Angeles gator.
Here's to you Pappa Älskar Film

Ingen plockar Bolt dock och detta party tåg begär sig till partajernas huvudstad, Las Vegas där han träffar en vän vars arbetare är bra med pengar som kan se att Bolts stålar...är förfalskningar. Bolt finner dock en älskarinna för natten i en gammal flamma från förr men med mördare och gangsters efter hans falska stålar går ingen säker. Kommer Bolt kunna leverera stålarna som bestämt? Är det hela en stor konspiration? Borde jag tacka eller direkt avbryta min vänskap/Partnerskap med Pappa älskar film för att han rekomenderat att jag skulle se denna?
Why call me the Hammer when I'm full of wood?

That Man Bolt är en Blaxsplotation jag först fick höra om av Pappa älskar film, sen så fick jag den av han, och såg den och skrev min review i mitten av Januari...men nu tänkte jag att han väntat länge nog så flyttade fram dem i listan...ingen spännande historia precis men detta var en av de filmer som nämndes när han försökte övertyga mig att Fred ' The hammer' Williamson är en demigud från den hemliga planeten Månen och inte en av oss dödliga jordlingar. Är That Man Bolt Williamssons bästa? Nä den äran går nog till Inglorious Bastards och är LÅÅÅNGT ifrån den sämsta film han medverkat i som hitils är Fist of Fear, Touch of Death . Filmen i helhet påminner om en äldre brittisk spion rulle såsom Get Carter med pampig musik, biljakter och en suave hjälte, man ser klart och tydligt vart mycket av filmens inspiration kommer ifrån, speciellt med de 2 brittiska agenterna som tilldelar Bolt hans uppdrag. Bolt i sig är en rolig karaktär, skämtsam men vet hur man levererar en bra actionscen varesig det gäller bilar eller knytnävar. Mellan akten är lite seg men för övrigt är filmen underhållande som bara fasan men den är inte perfekt, fast ett värdigt inslag i blaxsplotation genren och en av Fred Williamssons bättre filmer, That Man Bolt får 3.5/5 Guldkameror.
 

The Thing From Another World
2017-05-28

John Carpenters remake från 80-talet räknas som en av tidernas bästa sci-fi rysare. Så hur är då denna filmen, som producerades av Howard Hawks? Och hur mycket fyllig onödig info måste jag klämma in innan jag snackar om filmen? Inte mycket, för nu kör vi!
 
 
En kaptenbas på Alaska har ett överflöd av karaktärer. Majoriteten är män, fast sekretreraren Nikki är den enda bruden där. Och hon verkar ha tycke för en kapten som jobbar på basen. Men allt är inte som det verkar, för en forskare upptäcker ett skepp mitt ute i isen och han hittar även något som verkar infryst. Isblocket hackas ut och tas med till basen. Snart råkar en av karaktärerna slänga en elektrisk filt över isblocket och något bruter sig ut. En vrålstark och livsfarlig varelse, som verkar vara imun mot smärta! Vem är varelsen och hur mycket kommer hända under duellen mot denna...sak?
 
 
Det finns ett överflöd av karaktärer och en form av cynism i dialogen. Detta är inte er vanliga "oj, vad livat det var på krogen i lördags" attityd. Detta handlar om karaktärer som ser sitt jobb på ett väldigt seriöst sätt och tyvärr hamnar i trubbel för det. Det blandas mycket logik och dom säljer fint in att varelsen härstammar från någon typ av utomjordisk växt. Kort sagt, som en roligare kemi lektion.
 
 
Med en spännande sista akt, en eldscen som får mig att undra hur säkerheten var på inspelningen, samt en underhållande stämning som håller sig mot tidens onådiga nävar. 3 av 5 guldkameror.
 
Robin

Code 46
2017-05-26

I framtiden måste man ha rätt DNA-kod för att kunna paras ihop med sin kärlek. Tim Robbins spelar dataanalytikern William som undersöker folk som har olagliga pass, som används i dom avancerade stadsdelarna. Han råkar springa på den söta Maria, som även fungerar som berättarröst. Kärlek sker, men dom har inte sanna DNA-match. William dras in i hennes olagliga affärer och finner att samhällets struktur inte är så fin ändå.
 
 
Detta romantiska sci-fi drama utspelar sig i en vacker, ren värld. Inte olik den från Her. Det är rena miljöer och internationella språk blidar en form av sammanhållning i ett avslappnat sätt som fungerar. Kort sagt, samhället är ett utopia där allt går i harmoni.
 
 
Men, filmen är lika tråkig och färglös som samhället. Det är en konstnärlig film om känslor som har långa scener som inte riktigt tar mig någonstans, känslomässigt eller händelsemässigt. Kul med lite Wim Wenders känsla, men inget bra resultat.
 
2 av 5 guldkameror.
 
Robin

Min vän Oscar
2017-05-26

Hans Lövgren är förlovad med sin festmö (no shit va?), Gabriella som är jobbar för FN och hennes enda krav är att han ska ha ett bra jobb då hon inte kan gifta sig med någon hon varken respekterar eller beundrar. Jobb kan man dock ta senare och Hans ger sig ut för att upptäcka Frankrike och gå på finkrog. Resturang chefen frågar Hans om en tjänst, att övertala en full svensk att betala 1000 francs för finvinet han nyss supit bort. Det visar sig att den fulla mannen vunnit på lotteri, tydligen ett klockspel på 80 kilo. Som tack för att Hans betalar notan så får Hans lotten av mannen innan mannens dotter kommer och drar med sig sin fulla far och Hans faller pladask för henne trots att han är förlovad. När Hans ska gå och hämta sitt pris så visar det sig att klockspelet inte är et tklockspel, utan en säl, rättare sagt ett sjölejon.
Finns inga bilder från filmen på Google å jag har redan grävt ner filmen i ett hav av andra så ni får vanliga google bilder på sjölejon istället.

Hans tar med sig sin säl till sitt hotell där galenskaper uppstår såsom att Hans försöker bjuda en säl på spaghetti och döper sjölejonet till Oscar. Han börjar tvivla på sin och Gabriellas förhållande och rådfrågar sin säl som underhållande skakar på huvudet och de båda bygger snabbt ett band mellan varandra som är mer övertygande än någon relation i Warcraft filmen. Med en nosig hushållerska blir livet med Oscar lite svårare än vanligt och med hans känslor för den fulla mannens dotter han träffat en gång så står även hans äktenskap på spel.
 
”Kunde du inte ha varit en kanariefågel??!”

Filmen är filmad I Frankrike och skiftar mellan franska och svenska. Som svensk film....är den faktiskt rolig....särskilt de franska inflytandet och fullegubben som framkallar flera skratt, mer än 3 Åsa-Nisse filmer tillsammans. Det är rätt kul att se Hans kämpa med sin franska och en del scener med sälen är charmiga och jag skulle inte överdriva om jag säger att jag är djupt sårad att vi inte fick en tv serie baserad på denna film under 70-90-talet då det hade passat perfekt, då vi fick sådana hittar som ” Mr. Smith” om en orangutang som får 200 mer i IQ. Mycket av musiken är bra, men de där wa-wa-wa musiken som oftast hörs i Tom and Jerry efter Tom framstår som dum i huvudet. Nästan varje scen med sälen i bild spelar sådan musik.Lite makaber trivia är att filmens stjärna Åke Söderblom dog på Liseberg, nöjesparken, i teatern år 1965 under en föreställning. Sälen är mycket vältränad och klippningen är rätt bra för en gammal film. Helt ärligt är detta en av de bättre svenska komedifilmer från äldre dagar,precis som Pensionärsparadiset eller ....ja finns inte så många fler då svensk cinema från the gay old times mest var buskis såsom Åsa-Nisse. Och de som faktiskt verkar intressanta såsom de 2 Kromblom filmerna (ja det finns faktiskt 2 filmer om Kronblom) som Svenska Filminstitutet sitter och ruvar på som istället för att ses och avnjutas eller hatas ligger i ett mörkt rum och samlar damm (Så denna review är skriven  slutet av 2016 innan STUDIO S släppte den i Serieboxen men jag hoppas de släpper båda Kronblom filmerna på en dubbeldvd). Men Min Vän Oscar är en rätt bra svensk film, en av de bättre och troligen en av de 10 bästa svenska komedier jag sett, rätt lågt på listan då vi har klassisker såsom Evil Ed, Smala Sussi och Tomten är far t.ex men Min vän Oscar är endå sevärd för den som känner sig experimintell. Min vän Oscar får 3/5 Guldkameror.  Min enda fråga är....varför i helskotta går aldrig sälen på toaletten? Det blir aldrig problem gällande avföring?
 
Markus

Smala Sussi
2017-05-24

Erik sätter sig i en bar och glor på tv, han verkar lite nervös och visst fan borde han det för strax därpå hoppar en snut på honom. Vad har nu Erik gjort? Lugn. han berättar för både snuten och publiken historien om hur han åkt till värmland för att hitta sin syrra Sussi efter att kronofogden bommat igen hans indiependent bok förlag och ett samtal från Sussies bästa kompis, Sandra ringt och sagt att hon är borta.Han berättar om hur en floppad visning av Pulp Fiction fick han att dra från stället till Stockholm. Ingen verkar veta vart Sussi tagit vägen, verken hennes granne, deras mor eller Micke 13, en småtjuv som suger på allt som hela trakten känner till. Sandra berättar för Erik att Sussi hade skulder och byns enda polis Billy inte kan göra någonting åt Sussis försvinnande utan är upptagen med papper och att jaga 2 banditer vid namn Kaiser Suse och Tony Montana. Han får även veta att Sussi haft det tillsammans med ingen mindre än Pölsa.

” aah, de gick ju ialla fall bra för negern”  ”ah de e bra”

Smågangstern Pölsa, en gammal kompis till Erik som är totalt filmgalen och filmar sågott som allt. Han har lite viktig information om Sussi dock! Hon vart deprimerad efter att Apan från Trazan och Banarne dumpat henne efter en het natt och då började hon supa och hetsäta pizza, och på så sätt byggde hon upp en rejäl skuld på Sandras pizzeria. Pölsa tar med Erik till videobutiken där de möter den bitchiga videoförsäljerskan som droppar mad hints if you get the drillerino. Med fler ledtrådat som inte leder någonvart men mer upptäckter om Sussies olika beroenden, kärlek till Apan och även en jävla massa cash som Sussi kommit över, pengar andra också fått nys om. Lever Sussie? Kommer Erik få skulden av den våldsamma snuten? Kommer Pölsa bli världstjärna.
” Han är svartsjuk, så han har sytt in räkor i hennes byxsömmar.”

Min favorit genre utav alla är mörk komedi, sånna rullar och serier som dyker ner i tabu områden för att få ett skratt, ett prima exempel är Dr. Strangelove som skämtar om kärnvapen under en tid då det var allas stora paranoia, the Big Lebowski som både blir filosofisk och rätt mörk gällande mord, porrindustri och nialister samt Brakfesten om 4 män som vill ta självmord genom att festa. Smala Sussi passar in perfekt i detta klosterfuck av kaos då man i ena sekunden gapskrattar jävel åt Pölsa, den homosexuella polisen eller hjälten själv för att sedan sakta men säkert sluta i ett blodbad i en film där ingen går säkert, inte ens apan från Trazan och Bananrne. Filmen är regisserad av Ulf Malmros som är känd för det ena och det andra, den bortglömda Tjenare Kungen, min så kallade Pappa, bäst i Sverige som var bra som liten och den nya serien Ack Värmland, men inte allt är dåligt ohnej, han gjorde Elake Polisen tillsammans med Svullo och denna film! Men Efter denna har Malmros inte gjort så mycket mer komedi förutom, bröllopsfotografen och floppen Mammas Pojkar... nae, detta är helt klart hans skinande verk och en av mina personliga favoriter ur det knapra Svenska biblioteket av bra filmer och hamnar högt upp på listan, inte lika högt upp som Evil Ed eller Tomten är far till Alla Barnen men rätt högt upp dock.Smala Sussi är en av de bästa och roligaste svenska filmer och förtjärnar 4/5 Guldkameror. Jävligt bra skriven och en påtänkt film! Ska du se en svensk film någongång utan jul så se Smala Sussi, Tomten kan man inte se på sommaren ju.
 
Markus

R.I.P: Roger Moore (1927-2017)
2017-05-23

Ännu en legend har lämnat oss. Han som gjorde flest James Bond prestationer, och blev legendarisk med Helgonet. Han var en aktiv, älskvärd person, som enligt hans bok Bond om Bond, alltid tog alla tillfällen att skämta och få en trivsam atmosfär utanför filmens värld.
 
 
Förra året dog hans dotter i samma sjukdom, cancer. Hon var 47 och halvdansk och halvsvensk. Vi hoppas alla att Sir Roger Moore kan hitta dom älskvärda vänner han förlorat, i himmelriket. Kanske tillsammans med Ian Flemming och hans kusin Christopher Lee?
 
 
Vila i frid, Sir Roger Moore!
 
Robin och Markus från FilmFett redaktionen

Rabid Dogs
2017-05-21

 
Mario Bava avrundar ännu ett tema och som många andra av dessa rullar så börjar filmen med att ett gäng rånare utför ett dåd. Den oheliga trion vi följer är Doc, trions boss, 32 (spelad av George Eastman) och Blade.
Efter att snuten målat in dem i ett hörn under flykten kidnappar de en ung kvinna och kör som bara fan tills de möter en äldre herre och tar hans bil men upptäcker då att han har ett sjukt barn i baksätet. Mannen heter Riccardo, Kvinnan heter Maria och det sjuka, sågott som döende barnet i bakstätet heter Tino måste spendera mycket tid med dessa högljuda bovar  men följer deras varje vink men Maria försöker övertala trion att låta henne gå med olika  idéer. Vi lär känna skurkarna och umngås med folket i bilen där atmosfären är tuffare än ett toabesök efter en tacokväll. På vägen stöter de på snuten ett par gånger, hamnar i en trafikolycka men de undkommer ständigt med skinnet i behåll men med deras nyllen på varenda flygblad i stan, deras namn i varje radiostation  och med ett döende barn i bilen är det bara en tidsfråga innan våra rånare står öga mot öga med rättvisans långa arm.
 
På grund av att Mario Bava hade träffat en stor svacka i sin karriär hade den här filmen typ 0 budget, den var så liten att Bava själv fick sköta flera uppgifter  under filmingen och innan filmen avslutades så omhändetogs den av en domstol pga ekonomiska problem Filmens första stjärna Al Lettieri kom full till jobbet och ersattes av mannen vi ser spela Doc idag, Riccardo Cucciolla och Lamberto Bava (Känd som sin fars son och regissör till Demons 1-2, Macabre å några fler) berättade senare om att filmens producent var...svår att komma överens med. Allt domstols snack och rättighets mambojambo gjorde att den här filmen från 1974 först släpptes 1995 hela 23 år senare, långt efter Mario Bavas liv avslutades. Detta är även annledningen till att filmens kvalité skiftar då många scener fick framkallas av olika företag som ett Frankenstein monster byggt av endast en död kropp. Filmens trio är rätt enformig, det slulle vara svårt att sära på dem men de har alla persnlighets drag, Eastmans 32 är tokig och sjunger, i en rolig scen så bryter han spontant ut i en sång men avbryts då Riccardo sätter igång radion medans 32 ser ut som Riccardo vanhedrat hans förfäder. Blade som är en expert på barn och Doc som är suave-are än .......han Gray från 50 nyanser av Gray..boken.. George Eastman är fan kungen av overacting, men han framstår som ostabil och bad han bara va sig själv men låstas att du har en gisslan, hur hade du reagerat då? "Typo såhäro, YEAARRGGHH" precis som i andra filmer Filmfett sett han i. Mycket av handlingen utspelar sig i bilen och lever på hoppet att vi finner karaktärerna intressanta och tro fan de växer på en, varje karaktär är så olik men endå lik av trion medans offren gör ett bra jobb att framstå som traumatiserade. Stelvio iprianis soundtrack låter nästan identiskt som det han gjorde till La Lolizia Sta a guarde (the great Kidnapping) hans mest kända låt efter den användes i soundtracket till Tarantinos egna Death proof men Cani Arrabbiati har en annan ton, lathet eller kopierande av sig själv, jag gillar soundtracket, det går bra ihop med det extremt höga tempot  som Bava var ute efter som endast tar ett par få andnings stop. Rabid Dogs eller Cani Arrabbiati får 4/5 Guldkameror. Och som ett plåster på såren så ska Robin även fixa en kopia av remaken från 2015 så att man kan se den och jämnföra.
 
Markus

Pieces
2017-05-20

Detta är minst sagt en väldigt flummig recension. För hur tusan recenserar man en film med så många sjuka scener...och ingen riktig story? Det finns även en grymt rolig recension av Cinema Snob.
 
"BASTARDS!.....BASTARDS!.................BASTARDS!"
 
1941. Mamman blir sur då hennes son läser porrtidningar och lägger pussel med pornografiska bilder. Så sonen gör det enda logiska och hackar mamman till röd spenat med en yxa. Nutid...eller...ja, tidigt 80-tal? En kvinna åker skateboard och åker in i en glasskiva...men skit i det för det var bara en olyckshändelse som inte har något med filmen att göra. Mördaren slår dock tillbaka med motorsåg och dekorerar omgivningen med hallonsaft. Polisen får hjälp av en professor i anatomi som berättar att alla kroppsdelar som mördaren tar kan vara "pusselbitar" som kan få dom att hitta mördaren.
 
ARGH! Thy killer used my chainsaw. ARGH!
 
Filmen badar av möjliga mördare. En tjock vaktmästare, Williard, som ser ut som att han vill vara pirat då hans ena öga alltid hänger väldigt misstänktsamt. Professorn i anatomi är också misstänkt, tillsammans med den unga "huvudrollen", en kvinnotjusare som har rätt lite screentime. En journalist infiltrerar skolan för att hjälpa polisutredarna. Anledningen till att jag beskriver storyn så svagt? Det finns typ ingen story!
 
 
Pieces hade varit skräp om det inte vore för dess sjukt roliga ögonblick. Dödsscenerna är många. Redan tre massakers i filmens första tio minuter. Och fram med pastan, för köttsåsen kan leda till den största Dolmio reklamen på film! Vi får även se en tennismatch som använder samma klipp ca 6 gånger. Och en kung-fu granne som springer in från ingenstans och sparkar ner en person. Hela den scenen är uppenbart en stark inspiration till "Pancakes"-scenen i Cabin Fever. Jag sa ju att denna recensionen skulle låta knäpp!
 
Markus tycker det är en skön Giallo, och jag vill tillägga att jag trodde den var italensk, men den är spansk.
3 av 5 guldkameror. Aldrig en tråkig stund! Fungerar inte för alla, men jag hade sjukt roligt under filmens gång.
 
Robin

Italian Connection
2017-05-20

2 gangsters, en svart vid namn Frank å en vit vid namn David(hej jag heter Quentin Tarantino å jag tänker låna den här storyn till min film Pulp Fiction) skickas ut på uppdrag till MIlan ifrån deras egna New York för att hitta en pimp vid namn Luca som står ansvarig för att ha slarvat bort en stor last av heroin och de måste se till att de inte upptäcks av den italienska maffian som också vill ha Luca Canalis huvud serverad på ett fat åt Don Vito (inte gudfadern) som tyvärr inte vet att bland dem finns en förädare. I Milan träffar de Eva, deras hemliga kontakt som är helt oviss om duons uppdrag men som genast slår gnistor med David. Medans Snutarna träffar Milans maffia för å göra affärer om få labbarna på Canali levande så unnar sig Luca lite sällskapstid med sin sjuka dotter.... vem är skurken i det här dramat nu igen?
" you dont have balls, no balls you got, you just don have any balls"
 
Då Canali är pimp försöker våran dunder duo att nå honom via hans jobb, de ger sig ut på gatan och jagar horor i form av intresserade kunder men deras hemliga agenda är att muta dem för info men these hoe's ARE loyal då en av dem ringer till Canali och tjallar. Men 2 New York snutar är Canalis minsta problem då Milans Don vill träffa han eftersom Luca har blivit allt för mäktig i staden, något Don känner sig hotad av. Vem får avsluta Canalis liv? Kommer det bli maffia krig mellan Italien å New York? Kommer vi få se Mario Adolf i den 3dje filmen?
"Only Dickheads hire jerks!"

Så 2 gangsters på uppdrag av en högt upsatt kriminell boss iklädda i kostym och har olika hudfärg,....likheterna med Pulp Fiction är strålande. Men dessa 2 män är det minst intressanta med filmen, Mario Adolf är tillbaka! Vem? Han som spelade Rocco i Calibre 9, trots att detta är del 2 i den trilogin och delar skådisar så är karaktärerna och handlingarna helt olika. Mario Adolf är fan en gud inom Italiensk snut film och en av de bästa jävla skurk skådisar jag skådat, mer underskattad skurk skådis får man leta efter. Jag hejar fan på Luca, han är så sympatisk med sin sjuka dotter, roliga kulör och snygg kavaj, får Gudfadern att blekna i jämnförelse då han även är fett med hotfull och helt jävla oförutsägbar medans filmens 2 hjältar...är tråkiga, de är muskler och attityd utan mycket kött att hugga tag i och ja Tarantinos homage karaktärer i Pulp Fiction är mycket bättre och intressantare. Precis som Calibre 9 så gör Mario Adolf filmen, han är det bästa i båda filmerna och vad jag förstår dyker han inte upp i del 3 av trilogin, The Boss men det gör Henry Silva om spelar David i denna. Lite seg manhunt film där målet är det mest intressanta i filmen, seriöst, utan Adolf hade dessa 2 filmer bara varit sevärda men han gör den inte bara minnesvärda utan även fantastiska.   Filmens hjältar har sina stunder men de är mest bara genuina inom Poliziotteschi genren, detta är inte dåligt, de är bättre än de flesta amerikanska och framför allt svenska snutar (Beck å Wallander, inte våra riktiga snutar), men inom Poliziotteschi finns det mycket bättre snutar att välja mellan. The Italian Connection får 4 av 5 Guldkameror, En vild resa med en galen "hjälte" i en film med en av de bästa biljakterna på äldre dar, nermejade barn, bröst och naket, Ta allting som Calibre 9 inte var och så har du Italian Connection som tar det där extra steget att pumpa upp volymen till 11...utav 5 möjliga (NInja Sex Party refferens där ni!)
 
Markus

Calibre 9
2017-05-19

 
Under en lång öppningsscen ser vi ett antal karaktärer byta runt ett paket mellan varandra typ som den där gamla serien Talismanen där talismanen tas från person till person men tvisten här är att det är ett paket fullt av stålar som måste tas från punkt A till punkt B och involverar att paketet ges till en skara människor. Men under leveransen så visar det sig att nån stulit pengarna, vem av alla inblandade kan det vara? Rocco och hans kompis Ugo samlar ihop de inblandade och Rocco visar hur sjukt mycket han gillar att tortera folk och som ett smultron på tårtan så binder Rocco och Ugo fast dem i en grotta, full av dynamit sedan...boom.... Några andra  dåd sätter Ugo bakom lås och bom och den unga smexiga mannen med mustach lämnar finkan som en tunhårig rynklig medelålders man med ett mål, bli hederlig men Rocco dyker snabbt upp och frästar honom till det mer...goda livet men Rocco gör under bilresan inget annat än att berätta hur han tror att Ugo var den som strula till kuppen i början och sedan strula till det för att hamna bakom galler innan deras boss, The American, kunde göra sitt åt förövaren. Ugo går till snuten och försöker få tag i dokument som stals av honom av gangstersarna.

När Robin gör del 1 av en trilogi men inte resten
Snuten är inte mycket bättre och erbjuder Ugo att vara lockbete, få fram the American så snuten kan haffa honom men Ugo vägrar vilket leder till att han går oskyddad och rätt som det är, Rocco och hans gäng kommer till hotellet Ugo bor på och slår sönder allt från golv till tak och skyller på att Ugo är en perfekt kandidat för gökboet. Ugo går därefter att fråga sin gamla, nu blinda, Don om råd från tiden innan The American för att söka skydd  och råd men detta förvärrar bara saker då Rocco dyker upp och erbjuder en näve mot ett antal nyllen vilket leder till gängkrig, något Ugo vill förhindra så han ställer sig öga mot öga med The American. Kommer Ugo kunna förhindra ett gängkrig? Kommer Rocco gäcka han enda till graven?  Kommer Ugo rentvå hans egna namn i maffians ögon?
Snubben till höger, ren magi, ge mannen en Oscar, NU!
Redan från öppningsscenen vet vi att detta kommer bli en riktigt jävla cool film, de spränger folk i en grotta och än en gång visar Italienska filmmakare att det inte finns någon som helst brist på kreativitet när det kommer till att straffa idiotiska undersåtar precis som de gjorde i The Cynic the Rat and the Fist. Filmens stand out karaktär är den jävligt högljuda karaktären Rocco som viftar händerna som om han hade spasmer och snackar högt som satan med humörssvängningar ...detta är fan kanske filmhistoriens mest underskattade fiktiva gangster... Mario Adorf you awesome son of a bitch. Ugo är tråkig, som Jason Stateham utan accent i en en typisk 6an film vi sett över 50 gånger per år (seriöst, tv 6, ändra på det) , men annars har den allt du vill ha, fantastisk skurk, naket, våld, överdrivna sätt att dö på dåliga kulpaner,  snutar med attityd och skurkar utan det minsta nåd men även små roliga scener såsom en undersåte som löser korsord med en gubbe medans hans boss vänder upp och ner på ett hotellrum våningen över. Men främst av allt, Rocco, galna jveln som tyvärr inte dyker upp i någon av filmens uppföljare...Yes detta är del 1 av en gangster trilogi men Aldorf dyker upp som en annan karaktär medans Ugos skådespelare Gastone Moschin senare hade en liten roll i Gudfadern 2. Filmen är lite seg och bjuder mest på förhandlingar men när en viss karaktär jag hyllat tillräckligt i filmen får chansen att skina blir det action för fulla rör! Milano Calibro 9 får 3/5 Guldkameror av 5.
 
Markus

Candyman: Farewell to the Flesh
2017-05-18

Så Markus dyker ner i polisfilmer från Italien och jag tvingas vara en skurk och recensera den här soppan. Första filmen är ju jävligt bra, en av mina favoritfilmer....men oroa er inte. Detta är ren skit!
 
 
Kom ni ihåg den jobbigt snobbiga professorn i första filmen? Skönt att han bara var en plot-device för att ge info om Candyman legenden. Han gör samma sak här och återberättar den för en klass i New Orleans. Sen, när föredraget är slut, mördas snobbiga professorn av en man med krok...Huvudrollen är Annie. Hon är en lärare vars bror är misstänkt för ett annat mord. Annie upptäcker snart att legenden om Candyman kan vara sann. Särskilt när hennes man mördas!
 
Annie Von Mjukglass
 
Om Annie har ett efternamn hade det varit White Paleson, för hennes utseende ser ut som en vaniljglass. Och den ger lika mycket innehåll och smak, tyvärr. Hennes roll är så standard att det inte går att tycka om henne. Kom ni ihåg karaktären i första filmen? En smart, begåvad och cynisk kvinna som ville göra sin röst hörd i en värld full av dominanta männ? Annie är fan en idiot!
 
Did...I leave the stove on?
 
Filmen utspelar sig i New Orleans under Mardi Gras. Och den har några hyffsade dödsscener, samt några scener som berättar Candymans urpsrung. Men vem fan bryr sig när musiken upprepas lika ofta som reklam på tv. Det finns klyshiga jumpscares, och inte ens Tony Todd kan göra en bra rolltolkning i denna skiten. Trots allt en onödig film utan djup och berättande. Bara snabba cash för producenterna.
 
1 av 5 guldkameror.
 
Robin

Live Like a Cop Die like a Man
2017-05-18

 
Från skaparen bakom Cannibal Holocaust och The Washing Machine kommer här en snutfilm  om 2 snutar och en motorcykel. Fred och Tony är hårda snutar i en specialtrupp av Roms polis. Deras första uppdrag i filmen? stoppa ett par rånare på motorcykel och jagar dem igenom Rom. En påkörd ledhund och många stunt tricks  senare norpas skurkarna (en dör  och Fred bryter nacken av den andre) och det är nu filmen börjar på riktigt, dessa 10 minuter var bara förspel. Direkt därefter åker de till deras huvudkontor där deras sexiga sekretrerare informerar att 3 brasilianare planerar att råna en juvelbutik...efter att de först snackat sex såklart, vi har en ung attraktiv kvinna som inte ens visat brösten än. De hindrar rånet dagen därpå och ger sig sen ut på jakt efter en ökänd maffiaboss som är inblandad vid namn Pasquini. Hastigt introducerad? Ja han bara poppar upp och det mesta av hans backstory är oviss men hans brott rabblas upp.
Ser ni vad jag menar med att det inte ser hotfullt ut?

Snart inkallas Fred och Tony till ett gisslan drama där The Dog har kidnappad en äldre kvinna....de ser så hotfulla ut när de sitter på samma motorcykel men hoppas snart in och öppnar eld med pistol å näve med den stackars gumman mitt i smeten (detta är även veckans första gisslan vi inte sett brösten på) och detta sidospår slutar åter igen med att Fred och Tony utsmartar gisslan...hållarna och skjuter dem döda. Men Bossen (spelad av James Bond skurken Adolfo Celi i Thunderball) ger dem i uppdrag att ge sig på Pasquini som varit spårlöst borta ur polisenssynvinkel i över 4 år men vars kriminella aktiviteter är närmare och närmare.
Dessa 2 delar sedan en kvinna....

Filmen om världens mest miljövänliga snutar har precis som de flesta andra poliziotteschi  filmer en bra början med en kvinna som dras efter en hoj i bara armen och åker facefirst in i en brandpost vilket resulterar i en hetsfull motorcykeljakt genom Rom som involverar en ledhunds tack och hej till jordlivet .... Italienare asså... Jag vet inte om det är avsikligt men att se Fred och Tony sitta på en hoj, till ljuvlig italiensk musik...och deras bromance... är det inte lite homoerotiskt? Är detta känslan Deodato ville förmedla? Visst de stöter på sekreteraren Norma men vad vet jag, de framstår som en duo som gärna har 3kant men avviker om inte den andre får vara med. De delar även hus...sover dock i seperata sängar men de skämtar roligt med varandra, delar kvinnor och det märks att skådisarna kom bra överens även bakom kameran. Manusförfattaren Fernando DiLeo som även skrev morgondagens kommande film tog inspiration av den populära tvserien Starksy and Hutch som var gigantisk under denna tidsperiod och skrev kanske veckans mest ljusaste film med 2 roliga och coola frontfigurer med mer snicksnack emellan dem än deras amerikanska counterparts. i En scen sätter de eld på många bilar och bränner inne 2 av Pasquinis mannar men tyvärr har de klippt bort sekvensen då en av Pasquinis tjallare får ögonen utpetade och sedan trampar hans mannar på dem i grafiak detalj vilket troligen betyder att det är den brittiska versionne som klippte bort denna sekvens. Live Like a Cop, Die Like a Man är kanske den bästa filmen i veckan hitils, mycket underhållande action, välskrivna karaktärer och även lite smårolig! En svag men brutal skurk som aldrig känns som det stora hotet tills i slutet men med mycket coola sidospår som håller action nivå på top är det lite synd att Deodato aldrig försökte sig på mer poliziotteschi  rullar detta var hans enda försök. Han lyckades dock verkligen. Live Like a Cop Die like a Man får svag 4/5 Guldkameror.
 
Markus

The Mad Dog Killer
2017-05-17

 
Ett gäng bandidos rymmer från ett fängelse och Inspektör Santini är dem på spåret! De 4 bovarna ledda av den hemska Vitali kommer undan efter att ha sprängt Santinis bil. Bovarna gör det bovar gör bäst, snor en snabb bil och åker på stöld/våldtäcksturne genom land och rike. Santini ger oss lite fakta om våra 4 bovar, de flesta är bara ansvariga för bilstölder men Vitali ligger bakom grovare brott så som mord. Viati har dock lite privata affärer att ta hand om såsom att knäppa tjallaren som satt han bakom lås och bom. En död Tjallare senare så plockar snuten upp hans flickvän Guellina  som berättar att tjallaren är död ..om hon vore smart men nej egentligen berättar hon inget och ljuger genom att säga att hon och tjallaren bråkat och gjort slut då hon hålls gisslan av Vitali som älskar med henne motvilligt efter Santini gått.Guellina   får snart nog av allt motvilligt sex och går till snuten! kommer Santini fånga sin bov? Kommer Guellina mördas för hennes förräderi?
"Out of Prison ... Out of Control ... and Totally Out of His Mind!"

Mad Dog Killer vet inte hur man har sex, ialla sexscener så har Vitali sex med Guellinas höftben och hon stönar endå....... ville bara påpeka detta. Richard Harrison, känd från många av Godfry Hos ninja filmer, en där han ska hämta the goldne ninja warrior åt en robot och även talar han i en katten Gustaf telefon.Här har vi en otäck våldtäcksscen....slag, och själva våldtäkten i sig....är det illa att det enda jag gör under scenen är att sittaoch diggar åt musiken? Umberto Smaila har bidragit med kanske inte det mest minnesvärda soundtrack (se Slevio Cipriani för den titeln) till en italiensk snutrulle men han träffar endå rätt noter som bidrar till  att mycket av stämningen piffas upp. Skurken, Vitali är först lite...seg, man får höra mycket om vad han gjort "oh var rädd för han för att" inte " se varför du ska vara rädd" men ju mer in i filmen man kommer och Vitalis lista av brott bara förlängs som en lista av inofficiella Django uppföljare så blir han mer och mer än bättre skurk och man hoppas på att Santini knäpper han. På tal om Santini, han är typ en b-karaktär, precis som Jokern och Batman i Burtons första Batman rulle så ligger den mesta av handlingen på skurken och hjälten är mest där för att bidra med ett gott slut och någon att heja på då vi inte borde hejja på våldtäksmannen.  Vi har en bra skurk med ett par bra sentimintala scener och en rätt så snabb handling med gisslan, snygga tjejer, naket och våld, bra musik och ett långt, utdaget och blodigt klimax gör filmen jäkligt sevärd trots ett par brister men den levererar allt man vill ha i en actionrulle. Mad Dog Killer får 3.5/5 Guldkameror.
 
Markus

The Cynic, the Rat & the Fist
2017-05-16

Polisen Tanzi satte en gång en ökänd brottsling vid namn Luigi i finkan men en dag flyr Luigi och utlovar hämnd, rätt standard men i en scen så hittar Tanzi en injudan till sin egna begravning i posten. Tanzi uppmanas att hålla sig borta men detta vägrar han och detta slutar med att han mördas.....eller åtminstone det är just vad Luigi, Chinaman som han kallas tror, då Tanzi överlever och hans kriminal orginasion börjar snart göra affärer med John Saxons karaktär Mr. Dimaggio .  Tanzi vandrar åter igen gatorna som en död man den här gången och får reda på att Chinamans kriminella gäng har trakasserat massa lokala affärer och krävt dem på cash, inklusive hans egna morbror.
Trodde seriöst under hela filmen att detta var  Richard Harrison från Ninja filmerna av Godfry Ho

En gammal bekant kommer och säger till Tanzi att hans syster Lina och Tanzis älskarinna Nadia är i knipa då Chinamans gäng tagit henne till sin prostutitionshärva. Tanzi ger sig ut utan tvekan och befriar dem, sedan norpar Dimaggios bästa mans bankpapper och tar ut 90 miljoner och som socker på såren får Tanzi Nadia att ringa Dimaggio och säga att allthopa var Chinamans påhitt för att vända de 2 klanerna emot varandra. Men Chinaman är inte dum utan misstänker att det är hans gamla ärkefiende.
*Kom ihåg nått qoute till senare, det blir pinsamt om du bara flabbar, PS ta bort detta senare Markus, annars blirre bara mer pinsamt*

The Cynic, the Rat and the Fist är en standard poliziottesco rulle, är detta dåligt? Nej för i helvete, den är asbra men följer nästan samma trummslag som Syndicate sadists, ensam snubbe mot en cyndicate som fejkar sin egna död, 2 gängbossar istället för en, Tomas Milian på en motorcykel, en kvinna som är bland de enda som filmens hjälte bryr sig om förutom han själv. Helt klart en av filmens bästa scener är då John Saxon spelar golf, inte med hål eller så utan hans green är en fastbunden mans ansikte och sedan bussar han sina blodtörstigaste hundar på stackarn, endast en italienare skulle komma upp på en sådan scen. Något annat en skapare som Umberto Lenzi skulle komma undan med är att bara slänga in bröst helt från ingenstanns, precis som i beastmaster då en av filmens skurkar råkar visa lite för mycket bröst utn att någonpåpekar det sker exakt samma sak i denna rulle. En svag punkt är att filmens hjälte är lite ointressant, han gör coola saker men hans personlighet är lite stel, han visar inte riktigt känslor utan är en typisk "snut" bara, det är typ allt. Skurken är med lite ointressant, en av de där som sitter och ger order och reagerar på när hans planer misslyckas...till en början, han bättrar sig sen och blir den grymma Tomas Milian vi alla känner. Filmen är spännande och har bra story och musik, karaktärerna är välskrivna för det mesta (förutom det tidigare nämnda) och bjuder på mycket action. och våld precis som man vill ha ur en poliziottesco rulle. The Cynic, The Rat & The Fist får 3/5 Guldkameror.
 
Markus

Syndicate Sadists
2017-05-15

 
Rambo är en tuff motorcykelknutte som varit frånvarande i typ 6 månader men återvänder till Milan efter att ha varit på äventyr. Hans första destination är sin kompis  Scalia, som är som en bror för honom och blir erbjuden av honom att gå med i en ny polisgrupp men han nekar detta erbjudande. Rambo visar sig vara en tuffing med både karate skillz och träffsäker som en spjutfisk. Polistruppen har dock fullt upp då 2 rivaliserande gangster familjer härjar i stad Milan  och den ena sidan kidnappar doktors son Jon-Pierro och saboterat flera stora leveranser av viktiga varor. Scalia misstänker direkt ett av gängen, Contis gäng. Scalia bjuder med Rambo att hänga med på leveransen där flera tillslag skett i lovo att han kan tjärna 3 miljoner Lire och det dröjer därefter inte länge innan en molotov cocktail slängs mot leveransen och flyr men Rambo är dem het på spåren.Hur han lyckas besegra skurkarna med endast ett skott får ni ta reda på själva!.
Den där mössan får Rambo att se ut som Mario ... OH tänk er, en Mario prequel, en hjälte som förlorat hedern och blev rörmockare, detta är...Mario...the Early Years

Snart återtar Rambo kontakten med en gammal flamma medans Pino får intell om vart den kidnappade pojken finns gömd men det är för farligt och de borde låta den riktiga polisen ta hand om det säger Rambo och detta blir det sista samtalet mellan Rambo och Pino då direkt efteråt mördas han av Contis män vilket skickar Rambo på krigsstigen med explosiva kulor. Han drar snabbt linjer mellan det kidnappade barnet och mordet på sin vän och ger sig ut för att hämta hem pojken, nu med rätt att döda.
Agent 00-Pasta är på fallet och där med basta!

Ahhh Umberto Lenzi, du å dina udda filmer såsom Nightmare Beach, Cannibal Ferox, Nightmare City och The Cynic the rat and the fist och MÅNGA andra levererar här en av sina många poliziotteschi rullar och detta blir min första av hans så var schyst och kör sakta. Min kopia av filmen från 88 films har endast en dubbad version så tyvärr får vi inte höra någon italienska men filmen är så där underhållande uppenbart dubbad. Rambo har fått sitt namn efter John Rambo fast inte filmen utan boken då denna film kom ut över 7 år före First Blood. Thomas Milian som spelar Rambo dog nyligen vilket är jäkligt tråkigt då han var en av de största genre skådisarna av Europeisk film med många Spaghetti Westerns och ännu fler Poliziottesco rullar med ett mycket imponerande utbut av filmer i olika genres precis som Umberto Lenzi han själv. Det är dock inte bara Milian som är filmens enda kända namn, Femi Benussi spelar Flora som Filmfett tidigare sett i Strip Nude for your Killer samt Joseph Cotten, känd amerikansk skådis från the golden age och som medverkat i bla Citizen Kane spelar här Paterno, gängledare. Syndicate Sadists är en jävligt cool film med en cool huvudkaraktär, gangsters alá italy, de bästa typen av gangsters, fina bilder av Milan (tror jag det är) och såklart mycket våld och action! GJORT AV ITALENARE och som vi vet kan de inget göra fel. Detta är helt seriöst hitils den bästa av Lenzis filmer jag sett och det bästa av allt är att jag även äger the Cynic The Rat and the Fist gjort av Lenzi med Milian i en av huvudrollerna och om den är ens hälften så bra som Syndicate sadists så blir jag mer än nöjd. Syndicate Sadists får 4/5 Guldkameror
 
Markus

Angel Heart
2017-05-14

Vissa rysare är mer provokativa än andra och Angel Heart fick lite beskymmer för dess mörkare innehåll. Bland annat en sex-scen som blev omtalad och nästan gav den en porr-stämpel!
 
 
New York, 1955. Harold är en detektiv som genomför enkla uppdrag. En dag får han ett ganska udda jobb av Lois Cyphré, spelad av Robert DeNiro att hitta musikern Johnny Favorite, som verkar försvunnen. Jobbet låter väldigt märkligt då Harold inte får några detaljer. Konstigare blir det då de få ledtrådar som han får leder till blodiga lik! Ett av hans ledtrådar leder till en kult, ledd av Epiphany (Lisa Bonet från Cosby Show). Kultens blodiga ritualer får honom att se kopplingar till de mord som polisen nu misstänker honom för...
 
"Cajun cooking kills me."
 
Angel Heart är baserad på en bok av William Hjortsberg, en amerikansk författare. En adlad filmregissör, Alan Parker ligger bakom denna rullen och han vet exakt hur hans vision ska komma fram. Filmen badar i skuggor, ritualiska mord och gotiska miljöer. Detta är en sann Neo-Noir och stinker så mycket cigarett-lukt att man får vädra efteråt.
 
Mickey Rourke gör ett bra jobb. Han är en pratsam karaktär, charmig och enkel att tycka om. Det är synd som fan att Rourke inte fick en ordentlig karriär, utan att den förstördes av hans drogmissbruk och hemska attityd.
 
"Hey, you ever watch the Mickey Mouse Club? 'Cause you know what today... today is? Today is Wednesday. It's anything can happen day."
 
Angel Heart är grymt snygg att kolla på, men jag blev aldrig så engagerad i storyn. Jag måste se om den för att få en bättre upplevelse, men för mig landar den på 3 av 5 guldkameror. Det finns dock många som uppskattar filmen mer än jag.
 
Robin
 
 

Poliziotteschi Vecka- Tema Vecka #26
2017-05-13

Markus å Pappa Älskar film har rensat 2 stora dvdbolag inom Explotation rullar på nästan alla deras poliziotteschi  filmer och nu får ni veta vad den snyggare halvan av denna duon tycker om dem! När Dirty Harry kom 1971 kom det ut massor av kopior och som vanligt gjorde Italien de bästa och thus the poliziotteschi  was born.
 

Iron Master
2017-05-12

Denna uråldriga historia börjar med en vildsvins jakt med framtida stamledare Ela och Vood som slåss om vem av dem båda som ska få stammens ledares välsignade. Under en jakt mördas dock denna ledare och Ela ser vem som gjorde det, Vood som vill bli ledare så hårt att han bryter stammens enda regel. Under begravningscermonin utnämns Ela till ledare men Vood dissar detta beslut yo och typ whackar den vise mannen, detta gör Ela upprörd och tar alla mänskliga rättigheter ifrån Vood och utnämner att han ska dödas som ett simpelt djur om han återvänder. Vood flyr till ett berg som visar sig vara en aktiv vulkan och denna vulkan ger han en stor sten. En kvinna, en smexig kvinna, Lith som dyker upp natten efter ett vulkan utbrott och berättar om en magisk pinne som Vood hittat som kan förgöra sten och denna pinne, som visar sig vara järn är Voods nyckel till att ta över hans stamm igen...och bäst av allt, andra stammar.
"You won, Ala, but one day there will be another Vuud."
Vood återvänder till sin stamm och utmanar Ela om makten vilket Ela först motstår men deltar i självförsvar. Elas punne och sten är dock inget emot Voods "Stone of Devine Power", järnet. Fighten slutar i att Ela blir utslängd i vildmarken och stammen hamnar i Voods krigsgalna händer. Vildmarken är farlig med håriga apmän som gärna brukar våld men han räddas av en fredlig kvinna vid namn Isa som tar honom till sin Stam där de ignorerar varningarna om Voods stora makt övertag då de inte tror på våld men snart måste de inse faktum då Vood som under filmens gång erövrar många många byar med hjälp av sitt svärd som han även delat med till resten av stammen som nu är ostoppbar men endas Ela vågar stå i Voods väg.
Det är kanske världens fånigaste kostym...men Eastman pulls it of...
En ung individ, lovad att bli kung över sitt rike när den nuvarande ledaren går bort endast för att senare se en ond, mörk hårig klanmedlem mörda ledaren, och sedan med ett hemligt vapen ta över klanen och tvinga våran hjälte på flykt där han möter fredliga karaktärer som sedan bryter sin norm för att hjälpa till i slutstriden.....Iron Master följer samma trumslag som Lejonkungen! Eller ja..Hamlet men Lejonkungen är en roligare jämnförelse. George Eastman som jag redan skrivit massa reviews om.......som ännu inte postats (!) kommer dyka upp i Porno Holocaust och Anthropophagus där han spelar en tyst kannibal med starka nävar så att han kan slita ut sina egna tarmar men här, här spelar han en galen krigsherre som gör en annars, ganska medioker rulle till en av de mest minnesvärda stenålders filmen sen Quest for fire i scener allt ifrån då han springer runt med ett lejonhuvud på sitt egna huvud tills då han vevar runt sitt svärd skrikandes. Det jag älskar med en film som denna är att Umberto Lenzi kan slänga in bröst i en scen, utan att ens påpeka det, tror det var en tabbe som Lenzi behöll men det är inte det enda exemplet på ett par bröst som poppar fram och mellan oss manliga (eller lesbiska, bi eller vad fan du är, kan vi inte bara säga att alla älskar bröst?) läsare emellan så är det den snyggaste karaktärens bröst som poppar frma som tur är då Elvire Audray inte visar bröst....hon är sämst. Filmens stjärna är tråkig, men Sam Pascos backstory och berättelse som man får med i 88 films utgåvan i booklet form då denna är hans enda filmroll är jävligt intressant men dags och inse faktum, filmen tillhör George Eastman, han är filmens hjärta, puls och lungor, han är filmens verkliga stjärna och det är honom man hejjar på trots att han spelar skurken i det hela. Filmen är bra men George Eastman är bäst i den, mer George Eastman coming up, tills dess får Ironmaster stark 3/5 Guldkameror, en film för alla med mycket lättklädda människor av båda könen, en intressant historia och allt man vill ha av en Lenzi produktion.
 
Markus

Kolossen på Rhodos
2017-05-11

Sergio Leones första film, innan Clint Eastwood sparkade rövar som cowboysare i Dollar-trilogin. Vanligtvis brukar jag nämna filmens titel på engelska, men satan i gatan vad jag gillar den svenska översättningen. Det låter så...mäktigt!
 
Det snygga omslaget från Studio S, som finns i min ägo.
 
Vi befinner oss på Rhodos, en grekisk ö, dit krigaren Dario kommit för semester i paradiset. Rhodos har just byggt upp en gigantiskt staty av guden Apollo, som skall vakta deras hamn. Dario får snart höra om planer på att invadera Rhodos slott och en kupp om att mörda kung Serse! Även om Serse är en ond jävel så är frågan om dom som vill störta honom är mycket bättre?
 
 
Rory Calhoun är väldigt easy-going som Dario, vilket jag saknar på film idag. Han är charmig, men inte överdrivet komisk. Rory var även med i sjukt många filmer enligt IMDB. Bland annat Hell Comes to Frogtown. Jag läste någonstans, minns ej var, att Sergio själv inte var så intresserad av filmen. Om detta är sant så märks det, då den inte riktigt håller den standard man kan tänka sig.
 
 
Hur fungerar filmen då? Jo visuellt är den sjukt snygg med gigantiska palats och mycket färger. Magisk faktiskt! Men den saknar det perfekta som Sergio Leone är en jävel på att utveckla och tidens tand har inte varit så nådig. Kort sagt så är tempoproblem stora beskymmer och leder till många gäspningar och sömngnuggande i ögonen. Men det är kul med hemliga grottor och syftet med den stora statyn som beskyddare är rätt häftigt!
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin
 
 
 

Iron Sky 2 Trailer
2017-05-09

Så Robin flippa sketan igår över Blade Runner 2049, idag är det min tur att hypa en sci-fi trailer då Iron Sky 2 The Coming race trailern nu är aktiv på youtube!

Så Vad kan man säga?? Filmen handlar om konsperationsteorin om att världen länge styrts av ödlemänniskor vars högkvarter ligger begravt under sydpolen. Dottern från förra filmens 2 hjältar tar med sig ett gäng villiga + ett gäng kultister som dyrkar Apple produkter, yepp Apple är en religion i framtiden för att ta sig till jordens kärna och bekämpa Ödle- Hitler ridandes på en dinosaurie. Håll även utkick efter ett välkänt ansikte!
 

Första Iron Sky var helt klart 2012s bästa film och min favorit film från Norden genom tiderna, den var inte perfekt och min overhype kanske blockerade alla negativa tyck och tänk men att se den på Bio, i Huvudrollen på Cnema, den största bioskärm i staden var ett av det årets stora händelser och nu kan det bli dags igen nästa år. Jag var så hypad att se den att jag till och med ställde till med en Nazi tema vecka där ett antal Nazisplotation filmer reviewades efter att ha sett den- Medans Robin med spänning ser fram emot Blade Runner så lär jag sitta å ....ja...dels se denna årets hyp-fest, Apornas Planet men nästa år är det Nazipalooza som gäller! Trailern kunde dock ha haft lite mer Laibach musik som gjorde förra filmens main trailer till en av de bästa trailers som gjorts.. men man kan inte få allt i livet och förhoppningsvist lägger man allt krut på filmen istället! Iron Sky 2 kommer ut nästa Februari.
 
Markus

Dead end drive-in
2017-05-09

Världens ekonomi har stupat och brott är nu den dominerande kraften i Australien där Jimmy, en av de få bra män i världen, som besatt av träning. Men trots 110% fokus på träning så är Jimmy liten enligt hans morsa och hans mentor Frank. Världen är så rutten i dagens samhälle att hamna i fängelse är bättre så har man ett ställe att sova på och snuten skiter i brottslingarna så frilans brottsskämpar har börjat poppa fram såsom Frank som under en resa tar med sig lille Jimmy. Med ett bilgäng kallad Cowboys konstant i vägen för allmänheten. Jimmy som tydligen kallas för Crabs norpar sin bror Franks bil och tar med sin flickvän Carmen, som tydligen är på rymmen hemifrån till en drive in bio...men inte för att se film utan för att pöka. men älskogen blir kortvarig då den hemska kvällen börjar med att nån snor bilens hjul med dem i bilen.

" They call me Crabs, thought I had them once, I didnt"

Då bilen nu står helt stilla så måste Crab å hans flickvän nu spendera natten på Drive-in biografen men det är på morgonen därpå de båda märker att på dagen är drive-in biografen ett läger för samhällets outsiders, droglangare, delinquents och så vidare. Men när det visar sig att Crab och Carmen nu är ofrivilliga lägerkamrater och inte kan lämna pga lagar och övervakaren berättar att det är upp till regeringen att fixa fram transport då resten av lägret består av människor i samma sits som Crab. Crab jobbar hårt för att hitta däck som passar, smider planer för att komma ut medans Carmen gör sig mer bekant med ett av gängen. Kommer Crabs och Carmens relation hålla the Dead end Drive in? Kommer de ens överleva?
Groovy...okay inte lika cool....

Jisses detta är en av de där filmerna som skriker 80-talet så högt att den stör alla andra på tunnelbanan, and I löve it! Enda från öppningscenen som kör new wave musik (som resten av filmen också har en stor hög av) så har vi kläderna, plurören ....och att filmen är en suverän Ozsplotation gör saken biff, det är en sevärd film med allt man vill ha som fan av det ljuva 80-talet såsom extra mycket våld . Filmen har ett par bra skämt med, det finns en poster för en påhittad Rambo uppföljare kallad "Rambo takes Russia". Det gör mig dock lite småledsen i ögat att man aldrig själv fick uppleva Drive-In kulturen då det verken var stort i Sverige och jag föddes för tidigt...  Värt att nämna, regissören brian Trenchard-Smith även ligger bakom ozsplotation klassikern Turkey Shoot (en framtida review) och Man From Hong Kong somjag redan recenserat på Filmfett. Musiken är värt att spana in, det är inte lika bra som den i Last Dragon t.ex som var som fint Italienskt vin till hummer, denna är mer som  Down under vin till taco kvällen.  Med en smart idé som är utförd på ett smart sätt så är Dead End Drive in en sevärd Ozsplotation, inte den bästa men har bland det bästa soundtracket från en explotation rulle down undah  och Dead end Drive in får 3.5/5 Guldkameror.
 
Markus

Blade Runner 2049 trailer
2017-05-08

Den är här. Som en fågel Pheonix så är den tillbaka. En av världens största sci-fi filmer har fått en uppföljare. Blade Runner 2049. Och här är min respons på trailen.
 
 
Vi får se vackra vyer, mörka bilder, sandtäckta reliker av stadsmiljöer och neon Vi får se replikanter i plastsäckar, redo att födas som människor. Vi får se en åldrad Deckard, som ska hjälpa vår huvudroll, spelad av Ryan Goslin. Vi får se Ryans relation till en mörkhårig kvinna. Vi får se en gigantisk, våldsam kille, troligtvis replikant. Och allt till en omgjord variant av Vangelis levande soundtrack från första filmen.
 
Jag sitter i tårar. Visst är detta är en mer actionbaserad film. Men det har jag inget emot, då orginalets tempo är det som gör orginalet så starkt. Kommer detta bli en bättre film? Troligtvis inte. Men jag tror inte att den kommer bli sedd som skräp heller.
 
Själv är jag nöjd bortom ord. trailern hittar ni här.
 
Robin

Enter the Void
2017-05-07

Oscar och hans syster Linda bor I Tokyos slumområde. Oscar är beroende av knarkerier och visar Linda en bok som hans langare fixat fram om vad som händer när man dör inom buddistisk tro. Linda gittar vilket betyder att det är dags för bärldens bästaste hobby! KNARK! Oscar tar sig en puff och dosar snabbt av men hans trip avbryts av att hans dealer Alex som begär att Oscar levererar lite prylar till krogen The Void. På the void så stormar snuten stället dock och Oscar låster in sig på dass för att göra sig av med drogerna men kvällen får en mörk vändning då ett högt knall hörs ....Oscar blöder, han har blivit skjuten och här slutar Oscars historia...eller har den precis börjat?
Dude...

Resten av filmen går ut på att Oscar, precis som boken han lånat påstår att man flyger omkring, tar sig en titt på de människor i Tokyo vars liv han påverkat, såsom hans förkrossade syster, hans vänner som flyr snuten, men även vad som pågår i Tokyos sexhotell vilket också flashbacks till hans tragiska barndom där familjen under en bilresa krockar och endast hans syster samt han själv överlever och hamnar i olika fosterhem. Senare nåra år möts de 2 igen och denna gången stannar de med varandra.Under hans resa berättar Oscar mycket om sina tankar, vad han tycker om det hela med mera. Kommer Oscar komma tillbaka till liv? Finns det liv efter döden? Kommer Gaspar Noé någonsin regissera en film man kan skratta åt?
Dude...

Är du epeleptisk? Först av allt, stackare, och för det andra, ge fan I den här filmen, skiten kan ge dig ett anfall ungefär så som den först gav mig huvudvärk. Det var det värt dock! För filmen är en av de bästa jävla negativa filmer någonsin. Ungefär som Brakfesten som är en av de mest komiskt mörka filmer någonsin så är denna bara.....långsam, sorlig och helt ur balans utan att verka distraherad. Jag berättade för en polare som inte sett Requiem for a dream att dessa 2 filmer gav mig ungefär samma känsla. Det fanns inget positivt med handlingen utan den är mest....ja...man mår rätt så pyton efteråt då det är sorligt som fan vissa tillfällen. Filmen är lika färgglad som en bögparad och kamera atbetet är fenominalt och hela filmen är helt enkelt en fröjd för ögat.Jag hade hoppats på lite mer ”trippy” montage scener som introsekvensen och trailern verkar vilja berätta att filmen kommer vara, men istället får vi en lång rad scener där diverse tråkigheter händer såsom Linda reagerar på sin brors död, den mörka sidan av Tokyo och även vad som händer med Alex. Filmen är långsam, det sker inte mycket och beror av många flashbacks vilket bara för filmen sprligare då det är massa barn inblandade ien bilolcka som, ja är filmad ur perspektiv och första gången jag såg den blev jag mer skrämd av denna ena scen än jag blev under hela Insidious trilogin.Sekvenserna då Oscar blir hög är nog filmens underhållnings höjdpunkt och allt som fattas är lite musik från Spongle. Enter the void är en blandning mellan mumblecore, ett familjedrama och en drogtrip och är ren och skör mästerverk varje minut av denna långa film, den är på 2,5 timme spm en modern blockbuster, fast denna bjuder inte på något action utan en rejäl tankeställare, fina bilder och en handling djupare än ”knark är dåligt”. Enter the void är en av de filmer jag rekomenderar att man ser innan man dör, åtminstone en gång, antingen älskar man den eller så tycker man att det är tråkigt utdraget skit, I föcking löve it. Enter the Void får 5/5 Guldkameror.
 
Markus

Don't Breathe
2017-05-06

Kom ni ihåg spelet Amnesia, där en demon jagar dig i mörka korridorer? Här är den närmsta filmadaptionen i stämning. Det finns även vibbar som påminner starkt om People Under The Stairs. En suverän rulle!
 
 
Alex, Money och Rocky är tre små-tjuvar som rånar för att överleva. Rocky är den enda tjejen. För att kunna leva ett bättre liv utan sin alkoliserade mor, så hoppas Rocky på att nästa jobb blir det sista. Allt för att hon och hennes syster ska kunna flytta. Trions nästa uppdrag blir att bryta sig in hos en förmögen gubbe som är blind. Allt verkar gå som det brukar, tills gubb-fan visar sig vara psykopatisk och en tränad f.d soldat. Blindhet står inte i hans väg, då han utgör en stor fara för vännerna. Deras inbrott förvandlas till ett rent helvete där varje ljud kan bli deras död!
 
 
Den enda i trion som inte bidrar med något är Money. Han är bara ett svin. Alex är en fegis vars far råkar vara säkerhetsvakt. Och Rocky är smidig, tystlåten och har ambitionen i filmen. Den blinda mannen spelas av Stephen Lang som gör ett bra jobb, som alltid. Jag misstänker att han spelar John Mclane efter att han såg hur Willis karriär föll efter Die Hard 4. Det kan göra vilken man som helst blind....
 
 
Don't Breathe är hämningslös och skonar inte tittaren från brutalitet. Det är även en film som lever på lite dialog, vilket fungerar till filmens fördel. Det tråkiga är dock att filmen aldrig riktigt vill ta slut, då finalen känns utdragen och överdriven. Man känner sig aldrig oengagerad i slutet, men mest bara så tagen av tempot att det skulle kunna sluta med att presidenten dyker upp utklädd till en noshörning och du som tittare inte känner dig överaskad.
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin

Irreversible
2017-05-05

" oh god"- Tarresfilmblogg
" jahapp"- Random jävel
" Har du skickat pengar än?- pappa Älskar Film
You're in for a fucked ride- Den här jäveln.

Yepp, mina nära och kära har uttalat sig om denna film och både avrådit mig och sympatiserat med mig när jag berättade att dagens rulle är en fransk film...soom råkar handla om våldtäkt, suprise! Hur startar man då en film om sådant hårt ämne...med 2 gamla gubbar varav en av dem berättar hur han hamnade i holken efter att ha förbripit sig på sin dotter, yepp vodkan åkte fram på rekord kort tid. På gatan utanför ligger en bögklubb kallad Rectum då polisen anlänt för att stoppa ett bråk där en ung man, Marcus blivit nerslagen, varför då? Jo i en flashback  ser vi hur den Marcus och en kompis, Pierre springer runt i the Rectum (god damn it) och letar efter en man kallad The Tenia men då de inte hittar honom blir de bråk och Marcus som låg på båren i början får sin arm bryten och Pierre misshandlar en man med brandsläckare till döds.
"Time destroys all things"
 
Vi skuttar ännu mer tillbaka i tiden innan våran dunder duo anlände till The Rectum och i denna sekvens letar de desperat efter vart Rectum ligger. Marcus är som desperat att hitta det och slår till och med sönder Pierres taxi för att "inspirera" honom att hänga med. Men vad är det som hänt? Marcus berättar för en prostituerad att någon blivit våldtagen och pusslet börjar nu visa en allt mer klar bild om vad filmen föreställer.  Kommer jag orka se hela pusslet läggas? Kommer Caspar Noe bota sin tydliga Parkinsons gällande kameran? Är det i dålig smak att äta varm korv under den 9 minuter långa misshandels scenen?
"Time destroys all things"

Jag har sett Enter The Void innan denna men denna kom ut först och jag måste säga att inte mycket är annorlunda, kamera rörekserna i början, skiftet från karaktär till karaktär, tystnaden som uppstår utan musiken och såklart ett maffigt intro som får en att klia sig i bakhuvudet. Även färgschemat och det lite mumblecore-aktiga skådespelet påminner mig bara om hur Enter the Void var och det är väl inte en så stor reveal nu att både denna och Enter the Void delar regissör, Caspar Noe som vet hur man gör välgjorda filmer och vet absolut hur man använder ljus då hans filmer är jäääävligt fina att titta på ...trots om dessa filmer verkligen inte är till för alla. Det är svårt att veta vad målgruppen är, world cinema fans? knarkar films fans? Folk som gillar huvudverk? Ja du....jag vet inte exakt vad det är med Noes filmer som tilltalar just mig, de är välgjorda, udda och vet hur man ger en eyecandy. Handlingen..ja handlingen är såklart rubbad, jag var tvungen att kolla upp att det skedde flashbacks då filmen gör ett rätt pissjobb att berätta när en övergång sker, flera scener såsåom jakten på The Tenia utspelar sig i real tid vilket slutar med att vi spenderar nästan en kvart med ingenting än att titta runt i the Rectum med snurrig kamera och the Tenia nämns typ 20 gånger. och det visar sig att filmen sågott som utspelar sig baklänges, Marcus and Pierres kväll slutar i katastrof, men hur blev de så illa? Bör du se Irriversible? fuck yes, kommer du gilla den?  Svårt att säga, Caspar Noes filmer är en svår nöt att knäcka, kameran slängs runt som en baseball under en baseball match, dialog och scener är svåra att tyda men de är båda en upplevelse, Enter the Void är helt klart bättre men irriversible är sevärd men den 9 minuter långa, berömda sekvensen där en ung kvinna misshandlas gör filmen helt klart en ännu tuffare titt än vad den redan är. Irriversible får 4/5 Guldkameror och innehåller även kanske filmhistoriens största "Fuck you" och mest frustrerande reveal.
 
 
Markus

Darkside Blues
2017-05-04

Twin Peaks Temat är över och nu kan jag äntligen dyka ner i alla mina "fusklappar" med information om filmerna jag sett. Darkside Blues blev filmen idag, och jag är fortfarande lite förvirrad över filmens handling och innehåll.
 
 
En kvinna torteras brutalt och förvandlas till guld (?) i något lager. I samma lager så finns en spegel och en spindel som skjuter rött nät över spegeln så den spräcks. En spökhäst-drotska rusar ur spegeln och ut ur lagret. Filmen utspelar sig i Tokyo i en framtid där företaget Persona äger allt utan en liten stadsdel. Vi får veta att kvinnan som blev torterad var en motståndare till Persona. Mai är en ung kvinna med attityd som han en gigantisk beskyddare som misslyckas att flörta med Mai. Spök-killen från spegeln har en mystisk kraft och snart träffar han Mai på ett hotell. Han blir indragen i Mais kamp mot Persona.
 
 
Vad i HELVETE handlar filmen om då, frågar ni. Du skriver ju bara en massa konstiga meningar! Ja, jag vet. Jag kan inte berätta ett skit om filmens innehåll, för den är minst sagt rörig. Demonspegeln och spindeln är ett coolt intro som aldrig får förklaring. Jag fattar ingenting om ryttarens krafter eller hur det hänger ihop med Mai. Men samtidigt är filmen så explosiv i sina bilder och sin snabba story att jag inte kan blunda. Som film är den alldelles för invecklad och inkompetent. Men samtidigt så fascinerande i sin utveckling med mordiska cyborgs, köttiga vapen och ett hotell med magiska rum! På sätt och vis lite i samma stil som Phantasm.
 
 
Darkside Blues är inte för alla och troligtvis kommer majoriteten att hata filmen. Jag fann den fascinerande och vill se om den igen. Hoppas jag förstår mer vid en andra titt.
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin

Madhouse
2017-05-02

Paul Tombs är en av Hollywoods störtsta skräckikoner och är superkänd för 2 saker, Doctor Death serien och huvudmisstänkt i ett mordfall där hans egna festmö, Ellen mördades utav en man utklädd till Paul Tombs kända karaktär, Dr. Death. Flera år efter händelsen är Paul fortfarande upprörd men hans bästa vän och skaparen till Dr. Death filmserien Herbert Flay har ett nytt manus redo att produceras till en tv serie baserad på karaktären. Efter att ha spenderat år på mentalsjukhus kommer Paul till storstan och där träffar han Julia, DR för den nya Doctor Death serien men problem uppstår då han förföljs av en ung tjej som inget hellre vill än att vara med i produktionen. Paul skickas hem till Herbert där de pratar gamla minnen och knyter om gamla band och talar om hur Doctor Death ska återuppstå, något Paul inte vill då han tror att han blivit så van att spela karaktären att även han tror att det är han själv som ligger bakom mordet på hans festmö.
"Miss Peters, as they say in horror movies, you will come to a bad end."
Tjejen som vill vara med i filmen söker upp Herberts hus där hon mördas av samma person som mördade Ellen och Paul hittar sin gamla flamma Faye som tidigare varit med i många av Pauls filmer som nu bor i Herberts källare. Polisen är snart het på gröten gällande den döda flickan och Paul är än en gång den högst misstänkta. Dagen därpå så träffar Herbert och Paul en av seriens producenter, en gammal porrregissör vars jobb involverar många scener med Pauls exfestmö. Producenten är spelad av Robert Quarry som är mest känd som Count Yorga i 2 vampyr filmer involverande karaktären. Paul Tombs får snart nog och ryter till mot sina medarbetare medans fler mord poppar upp dr Tombs verkar sätta sin fot. Är den fiktiva karaktären Dr. Death verklig inom Paul Tombs? Kommer han hamna i finkan eller själv mördas? Är förövaren kanske någon närmare honom än han tror?
"But you're dead. You're dead!"
Madhouse är en viktig film för mig, dels så sprutar Vincent Prices talang ut i en av hans bästa filmroller någonsin och det är en karriär som är legendarisk. Men där Vincent Price är ett kanske så är detta helt och hållet Peter Cushings absolut bästa roll någonsin utan protest. Visst han börjar filmen rätt segt, inget märkvärdigt men när en tvist uppstår så är han eld och granater och ger mer än de 110% han alltid givit och det är inte bara filmens bästa scen utan annledningen till att Herbert hamnade så högt upp på min karaktärslista. Filmen påminner om en Hammer film med ghotthiska byggnader, atmosfär som en spooky dooky rulle och har uppsminkade blondiner som inte ger mycket utan sin look för att karaktärerna ska falla för dem. Handlingen är dock lite trög i starten, och släsar mycket tid med stock footage från andra filmer Price har varit med i som T.ex The Raven och Scream and Scream again med mera med både Boris Karloff och Basil Rathbone som båda varit döda ett tag innan filmen släpptes. Madhouse släpptes 1974 och är därför en av de sista bra sjräckfilmerna i den klassiska eran innan Motorsågsmassakern och black christmas lade grunden för slasher genren vilken Halloween gjorde perfekt 5 år senare. Tyvärr var Madhouse en bomb på the box office och glömdes snabbt bort vilket är jävligt synd då den är en av de mest underskatade skräckfilmer jag sett.  Se filmen den är värd en titt, inte minst för Peter Cushings briljanta skådespel, det bästa i hela filmen och de sista 10 minuterna är helt klart de mest sevärda. Madhouse får 4/5 Guldkameror.
 
Markus

T.P: Episode 29 - Beyond Life and Death
2017-05-01

 
Då var vi här...sista ångestfyllda avsnittet. Lynch ser till att all fokus ligger på Cooper och hans intressanta resa. Windom har flytt in i skogen med sitt offer, Annie. Och Cooper jagar in efter honom, då han tvingas gå in i Black Lodge, en form av verklighet där dvärgen, jätten, gubben från hotellet och Bob finns.
 
 
Att se Black Lodge som huvudfokus i avsnittet är som att ha en konstig mardröm som spelas baklänges. Tid och rum finns inte och alla logiska regler i rummet är bortom förvirrande. Vi får även se finalerna på alla tråkiga sidestories, men fuck them! För det är Coopers äventyr i detta mörka tillstånd som gör serien till vad den är. En sjuk, feberingivande mardröm.
 
 
Laura Palmer sa en känd sak som ledde till en konstig händelse. Hon sa: "I'll see you again in 25 years!". Och nu, nästan 25 år senare, så kommer serien tillbaka! Idag är det första Maj och denna månaden kommer bli imponerande! Men kan serien fortsätta på den udda slut vi fick?
 
Tack för att ni läste FilmFetts jobbiga utmaning! Vi älskar er alla!
 
5 av 5 guldkameror.
 
Robin