FilmFett

2017-12-31
08:20:00

2017 in a FilmFett....shell?

Oscars-statyetter i all ära, men att få uppmärksamhet här på FilmFett är ju äkta ära. Som vanligt så är detta en blick på FilmFetts år ur Robins syn, dvs, filmer Robin sett och inte årets filmer på bio.
 
 
Årets bästa svenska: Detta pris brukar vara lika attraktivt som ackne i röven. Men priset faller på Storm, den svenska udda övernaturliga thrillern från 2005.
 
Årets upplevelse: Jag och Markus drog till Göteborg för visningen av The Room och Best F(r)iends, samt träffade Greg Sestero!
 
 
Årets camp-film: Det jag skrattat mest åt för dess konstiga underbarhet är utan tvekan Hell Comes to Frogtown, med Roddy Piper i rollen som...Hell.
 
Årets favorit: Detta pris faller på To Live And Die in L.A, vars otroliga jakter, tvister och karaktärer gjorde filmen till något av 80-talets kanske mest överaskande prestationer i kvalitet och musik.
 
 
Årets bio-upplevelse: Utöver The Room? Självklart faller detta årofyllda pris på Blade Runner 2049. En utomkroppslig upplevelse som är vacker, hypnotisk och håller sin föregångare i trevligt sällskap.
 
 
Årets missing in collection: En film jag länge sökt som hamnade i mina vackra nävar: A better Tomorrow 2. En superb uppföljare!
 
Årets skådespel: William Hurt för Kiss of the Spiderwoman! Hans extravagansa roll som homosexuell är utmärkt genomförd. Med mycket hjärta och själ och styrka och mod.
 
Årets besvikelse: Här blir det en delad plats. Ratchet and Clank var förnedrande kass mot tv-spelens energi. Och Candyman: Farewell to The Flesh fingrade Candyman 1 upp i röv....uh...ändalykten. Nu får vi vara vänliga i orden om Helen Mirren läser detta.
 
90-talets bästa: Cruel Intentions gav och gav och gav. Och vi tog emot och log med nickande glädje. 90-talet har aldrig varit så....90-tal!
 
80-talets bästa: Här kommer ytterligare ett pris till To Live and Die in L.A!
 
Årets Ironside: Jag älskar ju Ironside på ett sjukligt sätt.....ni vill inte veta detaljerna. Men årets prestation av Micheal Ironside går till Visiting Hours där han jagar en sjuksköterska.
 
 
Årets 10-talare: Man missar många glimtar i filmens värld. Så hur kunde jag missa Train to Busan? Seriöst?!? En av årtiondets bästa tillsammans med Nightcrawler och Holy Motors.
 
 
Årets sämsta: Ja....det är med ära som jag kastar hundbajs...och Markus bajs, på Suicide Squad. En rådum rulle som jag nästan vill se om för dess dumhet. Annars är du värd att bada i Markus skit.
 
Årets tv-serie: HUR FAN kan man glömma Twin Peaks säsong 3? En episkt annorlunda och otrolig comeback för David Lynch. 25 år efter förra säsongen. Och inte ett öga torrt när serien är över.
 
Och med dessa ord så ringer vi ut 2017 med stora tackningar från våra djupaste hjärtan. Vad har framtiden att erbjuda? Helen Mirren kanske kan ta över tangentbordet...?
 
 
 
Time will tell..... // Totally the actual Helen Mirren btw, FilmFett is the best thing ever
 
Robin och Markus önskar ett gott 2018!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2017-12-31
00:42:00

Fristad

Filmfetts tradition att avsluta året med en av den italienska konstmästarnas filmer fortsätter, det är Farreri-Nyår på filmfett och trodde aldrig jag skulle avsluta året med en Roberto Bengini film... filmen är Fristad! Roberto spelar...Roberto som bor i en skrutti lägenhet med en skruttig rumskamrat men han är positiv, han har gått jobb som lärare på en förskola där han snabbt kommer överens med alla barnen, inklusive den döva ungen. Dagen därpå dyker han upp och låstas vara gravid på skoj och barnen älskart. Roberto ger sin vän Luca jobb som lekledare och det första han gör är att ta med en tv och det första de ser på den? videos av Coco, den talande gorillan, något alla barn i skolan vill se, även från andra klasser vilket resulterar i kaos. Som om TVn inte var kaotiskt nog, dagen därpå dyker Roberto och Luca upp med en åsna.Barnen älskart och nyheterna når snart föräldrarnas öron, seciellt mammorna som börjar ragga upp honom.  Så Handlingen rör sig sakta, en unge läggs in på psyk för att han är döv tror jag och Roberto får nyheten om att hans flickvän (vars dotter även går i hans klass) är gravid och Roberto tar snart saken i egna händer att hjälpa ett fiolspelande barn som blir slagen hemma att rymma hemifrån, de skapar en rätt kuslig relation men han hamnar på polisstationen snabbt. Kommer Roberto hamna i finkan? Kommer han åtminstone få sparken? Varför är denna film så tam i jämnförelse med vad Marco Ferreri vanligtvist gör?
Den store Federico Felleni sa en gång att Roberto Beningi var ett komiskt geni, en mästare till skådis...denna uppfattning av honom delas inte av nån som började med att se Beningis Pinocchio men med åren här på filmfett ..... och efter att ha sett mycket mer Italiensk cinema än jag nånsin gjort innan dyker oftast Beningi upp i roller såsom Monstret, Johnny Tandpetare, livet är underbart och nu denna... Roberto Benigni har flygit av min lista av hatobjekt, för några år sedan gjorde jag en lista över folk som fick en att avstå en film endast pga att deras namn var med på omslaget, en lista som verkligen behövs uppdateras i nuläget och denna lista lär inte ha Roberto Beningi, och speciellt inte på första platsen. Att detta är en Marco Ferreri film märks inte, den är gullig, mixar inte explotation, skräpfilm och konstfilm så perfekt som han vanligtvis gör...till en början, det blir värre sen men filmen är 1 timme 45 minuter och mycket av det är gulligullande med barn och är mycket mer familjevänlig än Ferreris andra filmer.Men elefanten i rummet, Roberto ska vara gullig men framstår lite....pedofilisk, är det meningen? Är det jag som ser allt ur helt fel synvinkel? Först trodde jag att både Roberto och Luca var psykiskt sjuka, hade Hills Have Eyes i källaren och jobade hårt på sin fasad genom att låstas vara en överbeskyddande förskolelärare då han tror att det är just så en lärare gör. Att Marco Ferreris fimer är händelselösa är jag van vid, men de innehåller oftast småsaker eller intressant dialog som gör att man aldrig blir uttråkad...denna är dock lite tråkig, Händelselösheten är filmens största brott, det tar evigheter innan något utav värde händer och vi spenderar första haövan åt Robertos flickvän å ser vilka längder han går till för att göra livet kul för barnen så när det väl händer bättre skit så är man lite nerdosad. Skådespeleriet är jävligt bra och dialogen är lite för slaåå för en Ferreri film, hela alltet känns som han försökt göra ett oscars bidrag, svarat på kritiken han fått angående sina filmer och gjort sitt jävligaste att göra en "crowd pleaser", något som inte sitter Ferreri i smaken.  Fristad får 2/5 Guldkameror, rätt tråkig och innehåller mycket lite av det man är ute efter med en Marco Ferreri film...gott nytt år från Filmfett!
 
Markus
 
 
GOTT NYTT ÅR FRÅN FILMFETT
2017-12-28
19:11:13

El Bar

En helt vanlig dag på en helt vanlig bar är det full fart med kunder såsom stammisarna Israel, en galen uteliggare, spelberoende Trini, Hisptern Nacho, och kostymnissen Andres. Just idag dyker läckerbiten Elena upp på baren som styrs av Amparo då Elenas telefon har fått slut på batteri. En man som hostar jättemycket kommer in och går raka vägen till toaletten (notera denna man). På baren pikas det och talas om diverse tills en man som suttit i baren går ut och blir skjuten på öppen gata mitt i Madrid. I baren sitter en ambulanschafför som går ut för att hjälpa till och just då slår krypskytten till igen. Så det kommer alltså vara en sån film? Massa karaktärer som inte känner varandra som måste sammarbeta?....Nja... Alla kunder burar in sig i baren för att undvika krypskytten som de misstänker är polisen då en av dem misstänks vara terrorist...teorierna är många och alla är minst lika misstänkta som den andra då de tror att en bomb närvarar i en av väskorna... det är mest underkläder av det kinkigare sorten i denna väska. Mannen som kom in och hostade är fortfarande på toaletten och snart dyker poliser upp och anordnar svart rök för att senare visa nyheterna att området är avspärrat pga en husbrand.
Vart köper man denna på blu-ray?...Pappa Älskar Film, sätt upp denna på inköpslistan!
Varför gör de så? jo snart får vi se att mannen på toaletten har fått syntom bortom kända sjukdomar och kollapsar död ner på marken. Alla som rört mannen eller de som rört mannen slängs ner i källaren medans de andra håller vakt med pistoler och gevär. De har alltså blivit inspärrade i baren i ett desperat försök att hålla ute en dödlig smitta som nu kan sprida sig och medans majoriteten av karaktärerna sitter instängda inne i källaren tar polisen till akt och förgör smittan så gott de kan på ovanvåningen. Kommer någon karaktär klara sig levande? Kommer jorden gå under pga denna smitta? Finns det ett bot?? Kommer vänner bli fiender och tvärtom??
Denna snubbe svarade på en tweet av Markus, fan-gasm och skrytdags
El Bar är en sån där film som levererar en trailer som berättar exakt vad filmen kommer vara, sedan POOF är det något helt annat! Jag satt med klumpen i halsen hela filmen ut och upptäckt efter upptäckt blir handlingen mer spännande och dramat mellan karaktärerna trappas upp tills det blir kaos!....sen trappas det upp ännu mer! Men vi får även lugna, fina emitionella stunder blandat med oro för våra hjältar. Under många av Alex De La Inglesia har Terele Pavez spelat allt från små till stora bi-roller och i denna, som blev hennes sista roll innan sin död i mitten av 2017 skiner hon i vanlig Alex De La Inglesia stuk där hon spelar en multikänslig karaktär som går från å vara gapkärring till Israels enda akilleshäl till en av filmens hatobjekt som tillslut möter ett hemskt öde i en av filmens mest gastkramande ögonblick. Jaime Ordóñez som spelar den psyiotiska luffaren Israel är helt å hållet mellan himmel och jord, galen och skrikandes blir han en av filmens mest hotfulla element....och det säger nått när allt i filmen är ett hotfullt element, ge mannen en Oscar, han är filmens bästa skådis och förtjärnar fan en oscar för varje minut han är med i bild. Mario Casas som spelar mest komiska roller i Inglesias tidigare roller kör en mer dramatisk och okomisk roll som även kan bli lite kuslig i vissa scener medans Blanca Suarez som spelade lufthuvud och kärleksintresse i Mi Gran Noche spelar filmens hjältinna, en riktig befodran.  El Bar ger och ger, det är helt klart en av årets bästa filmer utan tvekan och inte mycket att klaga över. Filmen har en negativ stämning över sig precis som alla andra Inglesias filmer och den är helt enkelt en perfekt Inglesia film som rekomenderas hjärtligt. Massa av Inglesias truppen närvarar men inte Enruiqe Villen tyvärr men Ordóñez  gör sitt livsroll i ett mycket kul men endå skrämmande framträdande som en av rets bästa skurkar. El Bar får 5/5 Guldkameror, helt klart och tävlar med Apornas planet om årets bästa film...och kanske med Death of Stalin som ska ses innan året är slut, men söker du en kul men skrämmande film som även är välgjord, El Bar är det du söker.
 
Markus