0

Alien

Hög tid för en film som ALLA älskar! Visst måste även en hipster som Robin älska Alien? Han gillar ju sci-fi och Blade Runner. Well....jag älskar inte Alien.
 
Filmens sanna hjälte.
 
Nostramus är ett skepp som flyger runt i rymden och har några passagerare i kryosömn, som är påväg till Jorden efter ett uppdrag in outer space. Men när datorn Mother helt plötsligt väcker upp alla passagerare så undrar dom vad som fått datorn att väcka dom så långt ifrån deras älskade hemplanet. Jo, Nostramos är påväg att landa på en planet som har skickat en nödrädningssignal. Våra konsonanter landar för att undersöka planeten och hittar ägg. Dags för omelett tänker en av passagerarna som tar med sig ägget ombord. Vad som följer är en kamp mot ett skrämmande odjur bortom deras största mardrömmar.
 
Sigorney är en grymt bra skådis.
 
Behöver jag ens berätta varför filmen är en klassiker? Designen är så unik att den inte ens går att beskriva med ord. Monstret är ett levande konstverk. Ljussättningen och miljön har åldrats som fint vin. Och ljudet som pulseras genom rymdskeppet är samma som användes i Blade Runner (låter identiskt i alla fall).
 
Möts av detta fejset varje gång jag nämner mina åsikter om filmen.
 
SÅ varför tycker Robin inte om filmen då? Samma anledning som Markus. Den passar inte oss. Jag anser att den är lite för ordinär. När det finns så många ripp-offs med mer action och explosiva möten så tycker jag att Alien saknar detta. Visst, den är från 79 och var först av skaran. Och även om jag personligen tycker den är lite tråkig så har den en stil som är extremt unik. Men den passar helt enkelt inte mig. Jag såg filmen första gången som 12-åring och sket på mig. Men nu, i en ålder av 240...uh....24 menar jag, så är jag inte lika imponerad.
 
Detta resulterar till en inre kamp mellan vilja och förnuft. Därför landar filmen på 3 av 5 guldkameror.
 
Robin