3

Tinker Tailor Soldier Spy

Det är tidigt 1970-tal, kalla kriget är het och en agent skickas inofficiellt till Budapest utav ledaren av The Circus, en brittisk underrättelsetjänst. Agenten skickas till Budapest för att få fakta om en mullvad i The Circus som Ryssland skickat in. Agenten Jim Proudaux lyckas inte  med uppdraget och skjuts kallblodigt tillsammans med många civila på ett ungerskt café. Control går i pension til följd av dessa händelser, och har tar med sig Mr. George Smiley in i denna pension. Percy Alleline blir utnämnd till The Circus nya ledare.Efter ett tag dör Control, och Smiley börjar då lägga sig i The Circus affärer och väljer en viss Peter Guillam (Bennidict Cucumberpatch, som Joel sett i Sherlock) och Mandel, en pensionerad X för att en gång för alla hitta mullvaden i the Circus, en mullvad som funnits i cirkusen i åratal och måste stoppas då han ensam skulle kunna orsaka 3dje världskriget.

"It's the oldest question of all, George. Who can spy on the spies?"

Trion samlar ihop en hög av män som lämnade The Circus runt samma tid som Smiley för att få ledtrådar.De finner en misstänkt i en man vid namn Poljakov, en kulturattché från Ryssland. Vi möter en lärare vid namn Ricky Tarr, en ny lärare som haft ett förhållande med ryska och har ett förflutet med...The Circus som Scalphunter, en lägre anställd som endast får göra skitjobb, medans de "riktiga" agenterna får de bra jobben. Vem är Mullvaden? Är det Ricky Tarr? Kommer Smiley överleva jakten? Är problemet på en högre grad än väntat?

 ""As I said, you may fuck me but you still have to call me "Sir" in the morning."

Baserad på den brittiska spion thriller dramat med samma namn, som i sin tur är baserat på boken med samma namn av John le Carré. Serien var bra, Alec Guiness (Star Wars, Ladykillers) var fenominal i rollen som Smiley, det finns dock en del annat å säga om serien, den är rätt händelselös och Ian Richardsson (Brittiska House of Cards) kunde ha varit med mer, jag vet att hans karaktär är rätt frånvarande i boken, men alla serier/filmr kan endå innehålla mer Ian Richardsson. Den kritik jag hör mest för denna film är, den är seg, Robin tycker det, Jonte tycker det, Joel ville inte svara och ja, den är rätt seg, men det var serien också + att den inte är menad att vara en action film, det är en thriller och den tar sin ljuva tid och hoppas att skådespelet kan underhålla oss. Ja det är jäkligt bra skådespel med några ur storbrittaniens skådiselit och Toby Jones som vi såg som Dobby i Harry Potter och Dr. Zala i Captain America gör här min personliga favorit av hans roller.Gary Oldman är bra, men han är ingen Alec Guiness men kvalitén på filmen är bättre på många höjder och ser bättre ut, ja den hade mycket mer pengar och är nyare men kvalitén är nog det enda som filmen gör bättre och vi får lite flashbacks som inte var med i serien. Overall, filmen är rätt seg och inte alla kommer gilla den, det är uppenbar Oscarbait och verkar vara gjort mest för att impa på akademin, men jag gilla den, Robin skulle troligen ge den 2/5 eller något men jag ger Tinker Tailor Soldier Spy 3.5/5 Guldkameror. Men som sagt, det kanske är för jag gillade tv-serien men tyvärr så satt jag genom hela filmen och visste vem mullvaden var pga det tidigare nämnda faktum.

 Markus

Usch ve och fasa. Jag har gett denna filmen upprepade chanser men antagligen somnat eller stängt av inom loppet av 15 min eftersom inget då har hänt, ingen har sagt något eller ett ljud har hörts... Och det som svider mest är att jag har en dyr jävla utgåva av filmfan som kostade mig brallorna... Tack o lov så bär jag aldrig byxor utan jag kör enbart på kjol! Men ändå!

Svar: Skicka den till Markus vet ja :D och har inte du Hunger Games 67 att se igenom ;) ?

och kolla upp din DVD spelare! det verkar vara fel på den O_O
FilmFett

Hahaha jo, men även om 67:an är dålig så somnar jag inte ifrån den =P
Jag överdrev kanske något där, det är väll tyst i 2 minuter men det känns som en evighet.... och den evigheten fick mig att tröttna snabbare en rymdraketen till månen =) Men även om det blev ljud så va allt händelselöst och så jävla tråkigt... bläää

Svar: Ae, både house Of Cards och TTSS, märker ett tema här, du gillar inte spänning med snubbar i kostym O_o
FilmFett

SV: Jag gillar The Man from U.N.C.L.E. och de har kostym =) *blink blink*
Oooo! Och Frank Martin i The Transporter, han har också kostym och honom älskar jag =D

Svar: Det är ju action, å du glömde nämna Bond, detta är ju thriller :D
FilmFett