0

Tintin I Piraternas våld

När jag å Robin var I Stockholm hittade vi en affär med kuk mycket Tintin prylar, och lite Marsupliami också, men deras focus låg helt och hållet på Tintin. Robin gillar Tintin filmen från 2011, kanske mer än vad jag gör, den är jävligt underhållande men tillskillnad från Robin har jag sett de 2 franska filmerna från 60-talet. Jag såg dem för jävligt länge sedan och minns att jag avskydde dem, men har de blivit bättre med åldern?

 Spoilers, skatten syns i bild

En fin ommardag får Kapten Haddock ett brev från Istanbul, hans vän Paparanic har gått bort men den goda nyheten är att Haddock får hans arv, en stor båt. Snabbre än du kan säga escargot flyger han, Tintin och Milou till Istanbul för att hämta skeppet Guldskinnet. När de väl får se båten är den dock rena rama rucklet och besättningen gett sig av, endast en båtsman återstår. Efter de klivit av båten dyker en snubbe i kostym upp och ger ett bud för skutan då han och den gamla kaptenen varit vänner  och ger ett mycket överdrivet bud. Tintin är skeptisk och anar svindleri och ber om betänketid. När de bestämmer sig för att uppleva Istanbul blir de både utsatta för hot  och mordförsök angående deras affär. En guid lurar in dem i ett slott och låser in dem.

 gillar när filmerna gör mitt jobb åt varandra

De tar sig ut rätt enkelt, de hittar ett rep och börjar kräva guiden som ledde dem dit (som står kvar å väntar för någon annledning....)  på svar och de får ett kuvert med en krokodilsymbol på. Hur som, resan hem är lång så dunderduon åker med skitbåten till Athen med en ny besättning. På resan dit gräver Tintin och Haddock fram massa tidningspapper från Paparanics förflutna men en förädare hittas på båten men som tur är Tintin mästare i 60-tals slagsmål och slår fjolligt ner sin motståndare som nästa dag rymmer på en livbåt.  De når Athen där de ska möta en viss Midas Papos en gammal vän till Paparanic som kan berätta mer om sin gammla väns hemliga aktiviteter som kunde ha lett till att Tintin och Haddock nu är efterspanade män. Kommer de giriga affärsmännen vinna? Kommer Tintin dö och inte vara med i uppföljaren? Hur kommer det sig att de skådisar som spelar Dupontarna är värst i hela filmen?

 

BOMBER OCH GRANATER!

Så jag är kanske inte världens största Tintin fan, jag har sett dessa 2 filmer, många avsnitt ur serien (om inte alla) och sett Spielberg rullen och gillade den, fast denna film skapar en helt egen historia å slänger in de välkända karaktärerna. Skådisarna både ser ut och agerar som karaktärerna så castingen är faktiskt jävligt bra. Tintin är väl ok, han är alltid överpositiv och verkar vara kär i Haddock å Haddock har mer raseriproblem än Joel den där kvällen på pizza hut vi aldrig nämner. I det stora hela är filmen rätt seg, inte mycket händer, action scenerna är få och rätt slappa för dagensstandard e fast det påminner lite om en fransk bondrulle i ton och stil med kostym klädda skurkar och deras henchmen så gillar du de äldre bondrullarna kanske denna film är för dig. Jag gillar den mer än första gången jag såg den  men 2011 versionen är nog endå bättre både actionvis och dialogvis och så hade den mer subplots som var roliga. Det är uppenbart vem skurken är och handlingen är rätt standard och bjuder sällan på något nytt. Den stora besvikelsen är dock att Dupontarna, mina och mångas favorit karaktärer från serierna är fruktansvärda i denna film och påminner mig endast om Jar Jar Binks X2, och det är inte bra... Filmen får 2/5 guldkameror, men Tintins äventyr slutar inte där.

 Markus