0

Captain America: Civil War

Innan jag öppnar käften om Civil War så vill jag säga två saker. Ett: jag har läst serietidningen och det är ett underbart, mörkt kaos. Två: Markus avgudar filmen som the second coming of christ. Nu kör vi igång!
Cap och Bucky finner varandra igen.
 
Efter allt kaos som Avengers genomfört och de städer de förstört så är dom inte längre sedda som hjältar. Saker blir värre efter att Scarlet Witch råkar spränga en byggnad i det afrikanska landet Wakanda. Tony Stark börjar sammarbeta med general Ross för att Avengers ska få jobba med regeringen istället för på egen hand. Ett problem, bara. Captain America minns händelsen ur Winter Soldier och vill inte lyda någon regering för att förhindra att politik kommer stå i hans väg. När Black Widow är på besök i Wakanda smäller en bomb och enligt media står Winter Soldier bakom dådet. Men Cap upptäcker att något känns fel och börjar leta efter gärningsmannen på egen hand för att ta reda på sanningen. Detta resulterar till att Cap och hans vänner blir efterlysta och Tony Stark och hans team tvingas se dom som fiender....
Black Panther är en cool karaktär, men inte så intressant som jag velat.
 
Efter att jag sett klart filmen tyckte jag att den skulle få en klar 4a. Dagen efter ångrade jag mig. För även om alla 12 superhjältar balanseras skitbra i deras personligheter så känns en sak off. Hade Spider Man eller Ant-Man klippts ut ur filmen så hade storyn inte förändrats, då dom inte tillför mer än att vara med i händelseförloppet. Typ lite som Quicksilver och Scarlet Witch i Age of Ultron.
Kul att se Vision använda sina riktiga krafter på ett bra sätt.
 
Dessutom känns det inte som ett riktigt "krig" när dom slåss, för man vet att dom egentligen inte vill skada varandra. Och de har typ bara en strid som ska kallas för "krig". Däremot är fight-scenen på flygplatsen riktigt häftigt gjord och njutbar varje sekund.
 
Filmens upplösning känns sådär och utan att avslöja för mycket, så hade jag velat se en brutalare final. Skurken är inte i centrum, vilket är både fördel och nackdel. Men i mina ögon är filmen lite av en crowd-pleaser. Hade Disney vågat göra en mycket mörkare skildring som den ur serietidningen så hade upplösningen blivit mörkare.
 
3 av 5 guldkameror. Värd er tid och era pengar, men inte så bra som alla säger.
 
Robin