0

Rare Export: A Christmas Tale

Julfilmer har oftast inte varit min grej, då dom känns för "maffiga" och "mättande" med sin julmat, julstökeri och klappar upp i halsen. Men när min amerikanska vän, Brad, gav både mig och Markus tipset att se Rare Export så blev jag måttligt intresserad.
 
 
Finland. En grävning uppe på toppen av ett stort berg får konstiga resultat i form av...sågdam? Den typen som man brukar ha för att behålla värmen runt ett paket. Och ledaren för grävningen vill fortsätta gräva. Men han ger uppmaningar om att man inte skall svära, röka och vara allmänt elak. Pojken Pietari bor ensam med sin far nära berget och tillsammans med hans olydiga kompis så undrar han vad dom sysslar med i grävningen. Pietaris pappa bryr sig inte så mycket, förrens en massa renar hittas döda utanför berget, och dom undersöker nämre. Grävningen har lämnat ett gigantiskt hål i berget. Men vad har man grävt upp?
 
 
Samtidigt har en massa barn försvunnit (vilket vi aldrig får se, tyvärr) och Pietari tror tomten har gjort det. Enligt finlands mytologi så är tomten inte så vänlig. Han kan vara riktigt obehaglig, typ som Krampus. Pojken tror att grävningen har hittat tomten och är rädd för konsekvenser. Värre blir det när Pietaris pappa hittar en nerknockad man i deras "rävfälla" som han grävt upp. Mannen har skägg, är smal och säger inte ett ord...
 
Rare Exports gjordes av skaparen bakom Big Game, och det märks då filmen är fenomenalt välgjord med kamerateknik och episka effekter. Markus älskade Big Game, men jag tyckte den kunde innehålla en bättre final. Detta lider inte Rare Export av, då hela sista akten är det bästa. Annars är filmen en slow burner, men en fenomenal sådan. Lägg till att den sista minuten är äkta julkänsla.
 
 
Jag såg filmen utan text och finska är ett språk som ingen vettig människa kan....förutom finnarna. Men jag fattade det mesta tack vare bra skådespel.
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin