1

2016 - Återblick

Detta året kan dra åt helvete. Terrorattacker och dödsfall till höger och vänster. Nu kollar vi på några av årets få, positiva erfarenheter.
 
Som vanligt överblickar jag FILMFETTS år och inte dom filmer som varit atkuella på bio i år.
 
2016s bästa film: Jungelboken var länge en av mina favoriter, tills jag såg High Rise, som blev en intellektuell erfarenhet.
 
 
Årets sämsta film: Dömt av dess höga budget säger jag Beverly Hills Cop 3. Hawkeye var dock jävligt nära det priset.
 
Bästa drama: Jag har inte recenserat filmen, men den kommer Markus ta senare. Life and Death of Peter Sellers.
 
Bästa skräck: Detta landar på den brutala thrillern I saw the Devil, från korea.
 
Bästa komedi: Three Amigos fick mig att skratta högt. Men Revenge of the Nerds tar nog priset!
 
 
Bästa sci-fi: Detta var vagt, då jag inte sett någon som gav ett superimponerande resultat. Så det blir Mind's Eye. Recensionen kommer nästa år.
 
Bästa skådespel: Detta faller på John Goodmans axlar i rollen som Howard från 10 Cloverfield Lane.
 
2016s mest överskattade: Deadpool. Jävligt mycket snack, men den passade inte mig alls.
 
Bästa metafilm: The Player var en suverän kommentar på Hollywood samtidigt som den VAR en Hollywood film.
 
 
Bästa 80-talare: Ville sätta Revenge of the Nerds, men det blir Pretty in Pink. Den har allt en film från 80-talet behöver.
 
Bästa 90-talare: Rysarkomedin Idle Hands är förbannat rolig och är en utmärkt produkt av sin tid.
 
Hidden Gem: Den gömda pärla jag fortfarande är grymt imponerad över är Wings of Honnemaise (Royal Space Force). Köpte special utgåvan för inte så länge sedan.
 
 
Bästa filmscen: Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle se en data-animerad gorilla sjunga I want to be like you med Christopher Walkens stämma. En stor bit av himmelkakan från Jungelboken.
 
2016s bittraste nyhet: Allt för många har dött i år....men att se en ung, och lovad talang som Anton Yelchin gå bort är förstörande....
 
 
2016s roligaste nyhet: Blade Runner 2049!
 
2016s event: Jag och Markus och Pappa älskar Film såg den grrrrymma konseren med John Carpenter i Malmö!
 
 
Bästa fotot: Här blir det en delad vinnare. De vackra vyer som fångas i Don't Look Now, tillsammans med den suveräna färgpalett som smetat sig in i giallo-thrillern Blood and Black Lace.
 
Bästa musik: LadyHawke var som film en ganska tråkig rulle. Men musiken var magisk och påminner om ett tv-spel.
 
 
Bästa animerade film: Något mer ledsammare tema än det som presenteras i Grave of the Fireflies får man leta efter. Inget öga tort!
 
2017....bli ett bättre år! Fast å andra sidan tror jag filmåret kommer bli något utanför det vanliga....
 
Gott Nytt År! önskar både Robin och Markus!
 
 
 
Robin
 
 
 
 
 

Idle Hands, där har vi en riktig klassiker, skräckhumor när den är som bäst!

Svar: Ja, fan. Den var suverän. Inget gigantiskt fan av Alba, men här var hon oerhört vacker.
FilmFett