0

DISK-profilen i Teenage Ninja Mutant Turtles

Nu när jag glor, garvar och njuter av TMNT tv-serien från 2012 så tänkte jag på en rolig sanning. Alla karaktärer passar in i DISK-profilen. Och vad är då DISK? Jo, här ska Professor Robin lära er något nytt!
 
 
 
DOMINANT: RAPHAEL
Ibland kan denna personen vara en ledare, men han kan även ses som en överkörare. Här passar Raphael, som ju har ilskeproblem. Han är vassast i laget, en form av Wolverine i gruppen, if you will. En dålig förlorare som slår först och ställer frågor sen. I verkligheten kan dessa individer framstå som svåra att jobba med och vara aggresiva och tuffa. Men dom får resultat gjorda med deras hårdare yta. Filmregissören Dario Argento och den stora Stanley Kubrik skall enligt rykten varit Dominanta.
 
IMPULSIV: MICHELANGELO
Den impulsiva i gänget är den som lyssnar sämts av alla och oftast öppnar käften innan han hinner tänka klart. Bara för att man pratar mycket är man inte helt dum i huvudet, dock, så underskatta inte den Impulsiva. Mikey har stor fantasi, gillar att passa in och busar ofta och gärna, vilket Raphael inte är ett stort fan av. Men han passar bra med Donatello av anledningar vi snart skall återkomma till. I verkligheten passar den impulsiva jättebra för moralen och teamet och där hittar vi vår egna, härliga Markus!
 
STABIL: LEONARDO
Den stabila är en medelsvensson som lyssnar mycket på andra, värdesätter deras åsikter och gillar teamet som helhet. Han bryr sig om alla och vill att alla ska passa in. Denna individen är balanserad och passar därför in som ledaren, Leonardo. Personlighetsmässigt en tråkig figur, men utan tvekan viktig för att behålla balansen. I filmens värld så är denna karaktär Carla ur tv-serien Scrubs. Ingen person man skrattar åt (men ingen skrattar väl åt Scrubs), men en karaktär som har båda fötterna på jorden. Jag är delvis en stabil person, beroende på situation.
 
KOMPETENS: DONATELLO
Kompetens står för nörderi. Att man är objektiv, har is i magen, vet vad man sysslar med och håller hälsosam distans till jobb och nöje. Denna personen är utan tvekan Donatello. Visst har han sina komiska stunder och det brukar den komptenta mannen ha, då det objektiva kan bli en cynisk form av humor. Jag har även Donatellos humoristiska utbrott som personlighetsdrag. Däremot så gillar denna individ att lyssna mycket på samtal och analysera, vilket gör att han trivs med pratkvarnar som den impulsiva Michelangelo. Här passar er egna Robin in perfekt. Särskilt när det gäller film.
 
Innan jag lämnar er läsare vill jag bara säga en sak. Vi är alla olika och vi har nog delar av DISK-profilen beroende på situationer. När det gäller vissa envisa och dumma saker kan jag vara dominant. När det gäller en specifik film kan jag vara Impulsiv. När det gäller sociala saker och samtalsämnen är jag Stabil. Annars är jag oftast Kompetent.....nåväl, man kan ju alltid hoppas!
 
Robin