0

Bloodsport

Mer än ofta brukar jag ställa mig frågan hur verklig en film måste vara för att vara baserad på verkliga
händelser. Bloodsport är en sådan film som är för otrolig för att vara sann. Men vår huvudroll, Frank Dux,
hjälpte till som koreograf i striderna. Så en viss form av äkthet är nog alltid med i filmens produktion.

"Aren't you a little young for full-contact?"
 
Jean-Claude Van Damme spelar filmens variant av Frank Dux, en kille med bråkig uppväxt som får en guide
hos mästaren av Tanaka-klanen. När Frank är i mogen ålder som CIA-agent, bestämmer han sig för att fly
landet och slåss för sin klans heder i en underjordisk arena, kallad Kumite. Med två CIA-agenter efter sig
och med en massa motståndare så tvingas Frank Dux använda alla knep för att kämpa mot sina motståndare.
Han blir lyckligtvis vän med den kaxiga, stora och våldsamma Jackson som även påminner om Peter Jackson.
Men den värsta fienden av alla, är den förra mästaren och psykopaten Chong Li som även dödat i ringen.
Joel hade nog dött om han sett filmen och trott det var Peter Jackson.
Det bästa man kan säga är att den är väldigt snyggt filmad med välplacerade slow-motion scener
som används flitigt, men snyggt. Faktum är att filmen blir bättre då man får se de sparkar som levereras med
häftig teknik. Om detta var en idé av Frank Dux, vet jag inte. Men att han har något finger i spelet överaskar
inte. Bloodsport fungerar även som en grövre, vuxnare Karate Kid.
 
JCVD gör ett ganska fint jobb som övertygande hjälte. Även Forest Whitaker dyker upp som en av
CIA-agenterna. Musikens hårda råhet påminner lite om Mortal Kombat, men känslan i de olika typer av
strider som utförs påminner oss mer om Tekken. Så vi får det bästa ur två världar. Det enda som jag
stör mig på något fenomalt är att någonstans i publikens vrål...hörs en katt. Nej, jag skämtar inte! Detta
ljud hörs konstant. Ett jamande från ingenstans! Jag har ingenting emot katter, tvärt om älskar jag dom.
Men i en film om fighting bör inget kattljud vara med i en strid!
Riktigt coolt tyskt omslag.
Jag saknar Cannon Films och deras actionfilmer. Måste även tillägga att scenen då Claude och Jackson
spelar ett gammalt tv-spel, Karate Do, får mig att vilja se mer reklam av äldre tv-spel i film.
Bloodsport fungerar väldigt bra som ett ambitiöst och spännande projekt, som fungerar väldigt bra, i alla fall
de flesta gångerna.
 
Filmen får 3 av 5 guldkameror. Nära att få en fyra, då den faktiskt har allt en film från denna era behöver.
 
Robin Andersson