0

It Follows

När jag såg filmen The Babadook (kommer en recension till mitt Halloween-tema), så trodde
jag att det var en av de bästa skräckfilmerna jag skulle se i år. Fel, fel, fel!
 
Jay och Paul har dejtat ett antal gånger och Jay känner sig redo för ett ligg. Efter en sexig stund
i baksätet på Pauls bil så blir hon drogad och vaknar upp i en nerlagd fabrik. Paul berättar att han
har fört över en förbannelse till henne. Och det är inte AIDS eller nått skabbigt djur. En varelse, som
kan anta vilken skepnad som helst, kommer förfölja henne. Så länge Jay håller huvudet kallt och
undviker varelsen kommer hon att överleva. Hon måste föra över förbannelsen till någon annan
via sex. Men om denna person skulle dö så kommer varelsen komma efter henne och i sin tur
komma efter Paul.
Filmen inspirerades av regissörens mardrömmar.
Att se ett monster i en deformerad människo-liknande form är något som uppskattas. Särskilt om filmen
inte förlitar sig på "hoppa-upp"-terror. I denna filmen får man en belöning om man håller ögonen
på bakgrunden och små detaljer. För då ser man oftast terrorn i förväg.
"It could look like someone you know or it could be a stranger in a crowd.
Whatever helps it get close to you."
Med en krypande paranoia och oro över att sova så försöker Jay övertala sina vänner om att något
är efter henne. Ett skrämmande exempel är när varelsen infiltrerar hennes egna bostad och hon tvingas
fly trots att hennes vänner är i samma byggnad. Denna scenen fick mig att svettas!
 
Redan i introt får vi se en skräckslagen brud som verkar fly från något vi inte kan se. Så det vi inte ser
är det som skrämmer. Faktum är att filmens unika filmning och synthiga soundtrack påminner om en
betydligt bättre variant av Drive. Redan på dvd är den bländande vacker och badar i färger. På blu-ray
blir man säkert blind! Tro mig, denna filmen är utmärkt en varm sommarkväll.
 
4 av 5 guldkameror. Slutet är lite vagt, men jag älskar den unika känslan. Tillsammans med attacker
som vanligtvis händer i dagsljus får vi känslan av att vi aldrig kan undkomma döden.
 
Robin