0

Mission Impossible: Ghost Protocol

 
Välkomna åter igen till Filmfett-Fredag!
 
Är ni redo för blod,svett och tårar? För det är ungefär så jag kände mig när jag såg filmen Mission Impossible 4: Ghost Protocol.
 
Filmen kretsar som vanligt runt Ethan Hunt och organisationen IMF som blir ditsatt för att ha bombat Kreml i Moskva. Hela USA går emot IMF och till slut måste dom läggas ner. Detta kallar presidenten "Ghost Protocol". Ethan måste nu försöka vinna tillbaka organisationens rykte samtidigt som det förväntas dyka upp en ny terror-attack från ingenstans. Det som gör allt så mycket svårare är också att Ethan måste ta hjälp av ett flertal personer som han aldrig jobbat med förut. Kan han lita på alla? Och vad går gränsen?
 
 
Detta är en av dom Mission Impossible filmerna som jag finner sämst hittils tyvärr. Jag tycker kanske inte så mycket är nytt och konceptet rullar runt i ett hjul med samma handling och en ny ond skurk i trakterna. Dock måste jag säga att jag gillar vissa saker som alla nya uppfinningar som används. Jag gillar även birollen Brandt som spelas av Jeremy Renner som många säkert känner igen som Hawkeye från filmen Avengers.
 
 
Mikael Nyqvist spelar då själva huvudskurken i 4:an och jag blir inte så imponerad av honom. Halvdålig engelska/svenska som bryts och inte så obehaglig som jag hade hoppats på. Vissa action-scener som bombningen vid Kreml är okej men inte mycket mer. Jag tycker man ser att det är rätt mkt CGI i vissa delar där. Men annars så var själva fighting-scenerna väldigt välgjorda. Min favorit-scen i hela filmen är när Ethan klättrar uppför den högsta byggnaden i Dubai, utan denna scenen så hade jag bara gett filmen 2 guldkameror. Men jag älskar verkligen denna scenen. Så ett stort plus för den. Här kan ni se klippet på just den scenen om ni vill kolla in snabbt.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-cloa9MnnII
 
 
3/5 guldkameror.
 

Nu var det slut på Mission Impossible-serien och nästa Filmfett-Fredag fortsätter vi med något nytt. Jag har tyvärr inte kollat in den nya MI-filmen. Kan bli att min kompanjon Robin här på filmfett gör en recension på den istället. Annars får ni ha en trevlig helg och hoppas ni gillat dom här veckorna med just Mission Impossible!
Skål!
 
 
 
 
Joel
 
 
 
Joel, Film, filmfett fredag;