0

Mission Impossible 3

 
Nu är det Filmfett-Fredag som gäller igen! Idag blir det "Mission Impossible 3" på agendan. Detta är faktiskt den MI jag har sett mest av alla i serien.
 
MI3 handlar åter igen om Ethan Hunt som för nuvarande har slutat med att vara agent. Han är nu gift och försöker leva ett vanligt liv. Till slut får Ethan reda på att en av hans rekryter har blivit tagen av en psykopatisk vapensäljare. Nu måste Ethan samla ihop teamet en gång för alla och bege sig ut på en räddningsexpedition.
 
Jag tycker att Tom Cruise har förbättrat sig ännu mer som skådespelare. Man märker att han har blivit mer seriös och nu är det en kvinna i filmen som han faktiskt verkar bry sig väldigt mycket om till skillnad från tvåan där jag fann kärleken rätt ytlig ändå. Philip Seymour Hoffman som dom flesta säkert känner igen (som tyvärr avled i Februari 2014, bara 46 år gammal) gör en otrolig skådespelarinsats som skurken Owen Davian. Han visar verkligen att man behöver inte överspela som en ond psykopat. Det räcker med tomma blickar och lågmälda repliker som får fram en obehaglig känsla istället. Det mesta av stuntsen gör Tom som vanligt här och själva actionen är väldigt lovande. Jag gillar dock MI2:s action lite mer (you simply dont beat John Woo). Men det är ändå bra fightingscener och coola explosioner i denna. Stort plus för det! Det är också väldigt varierande miljöer vilket alltid är trevligt! Snygg visuellt och bra bi-roller. Det negativa med filmen är mest att det är för mycket Cruise och för lite Hoffman enligt mig. Jag hade nog kunnat tänka mig se en film om bara själva Owen Davian med tanke på Hoffmans genuina skådespeleri. En till negativ sak är väl att den är förutsägbar enligt mig rätt ofta. Men den håller ändå mig på nålar för det mesta. Regissören är J.J Abrams som gjorde serien L.O.S.T och som nu är regissören till den nästkommande Star Wars filmen.
Detta är en av dom bästa i MI-serien. Absolut.
 
 
 
4/5 guldkameror.
 

Joel