0

Robert Z’Dar 1950-2015

Så Robert Z’Dar har lämnat det jordliga livet, vem säger du? Medans Robert Z’Dar inte fick så mycket Hollywood filmer under sitt stora bälte var han en kult ikon med roller såsom skurken i Soultaker, Samurai Cop och Future War. Men speciellt är Z’Dar känd som titel karaktären från Maniac Cop!

 Sorry Bruce Campbell, Sorry Jay Leno, Z'Dars haka borde räknas som en micronation.

Maniac Cop snubblade jag över av en ren slump när jag som 14-15  åring kollade på youtube och fann ett klipp med massor av skräckfilmer med soundtracket från Suspiria i bakgrunden. Maniac Cop dök då upp i denna bild:

 Denna bild hypade up mitt 14 åriga jag som bara den

Vad var detta? Vart kom det ifrån? Frågorna var många och jag började kolla upp information om filmen som visade sig vara en del av en trilogi. Tur var att MEGASTORE fortfarande fanns kvar på den tiden och hade hela trilogin som jag snabbt köpte! Jag förväntade mig en billig Jason liknande film med en snubbe i polis kostym, vad jag fick var en episk kriminal historia som blandar skräck, action och thriller. Trots att Matt Cordell (Z’Dars karaktär) inte sa ett knyst lyckades Z’Dar  förmedla karaktärens känslor genom den tjocka masken, mycket mer än någon av skådisarna bakom Michael Myers, Jason eller Jeepers Creepers snubben (Leatherface kunde förmedla känslor då man verkligen såg Gunnar Hansens mun men Robert Z'Dars ansiktsutryck såg man aldrig i 2an eller i 3an)  och sattes på eld många gånger. Hans storlek gjorde Cordell mer hotande.

 

IMen Z’Dar var även med i lite roligare filmer såsom den mycket dumkula Samurai Cop (Som jag skrivit en review på men tog bort den då jag tyckte denna review inte blev bra, se filmen dock, kul skit) där Z’Dar än en gång spelade filmens stora skurk.

 Slutet av Samurai Cop

Trots sina få filmroller tog Z’dar alltid stor plats och med honom borta vore det nog bäst om Maniac Cop serien fick sin remake istället för den uppföljare det har pratats om.

 

 Z’Dar in all his Chinful glory