0

Robins Topp Tretton Sci-Fi Filmer Del 1

Det krävs inget geni för att inse hur mycket jag älskar genren Science Fiction och jag har länge
velat göra en lista på mina favorit-filmer inom genren. Det var ingen lätt match, men här kommer
de tre första av min Topp tretton-lista. Läs och njut!
 
13: 2019: After The Fall of New York
Vår resa börjar med Sergio Martinos rip-off av Flykten från New York. Inte er djupaste typ av
film. Fast med en barnslig kärlek till laserpistoler, självklara stunt-dockor och biljakter i sand-dynor
så blir det en väldigt charmig rulle! Lägg till cyborgs, jobbiga råttor och ljudredigering av en medioker
natur så blir resultatet en pojkaktig dröm. After The Fall of New York är ganska dåligt gjord, men har
hjärta och själ som är svår att glömma. En Guilty Pleasure!
Storyn? Jordens enda fertila kvinna hålls gömd i den våldsamma staden New York. Parsifal, en stark fighter,
får i uppdrag att rädda henne.
 
12: Videodrome
En mer klassisk och minnesvärd film med ett djupare innehåll.
Provokativ och utmanande i David Cronnenbergs händer. TV-sändningar får James Woods att
hallucinera och utvecklas till allt annat än en människa. Verklighetens väggar blandas ihop med
fiktion på ett obehagligt sätt och ställer frågan kring vad som är verkligt flera gånger om.
Att se James Woods hångla med en TV kanske låter överdrivet, men jag tänker likadant när jag
ser folk hålla på med sina förbannade mobiler. Videodrome är samhällskritik på hög nivå. En mycket
läbbig sådan. Kan vi verkligen kontrollera våra egna begär?
11. Robocop
Jag älskar Robocop! Klassikern från 1980-talet menar jag såklart! Men tyvärr hamnar den enbart på
11e plats. Trots detta så är jag grymt imponerad kring vilka teman filmen har. Komisk kritik mot media,
konspirationer, korruptioner, mördar-robotar, oetiska lösningar på problem och några dramatiska insikter
om existens. Allt detta i en film med mycket häftigt ytligt våld. Men att bygga upp ett sådant universum i
en enda film är helt enastående!
I nästa inlägg får ni se 3 andra sci-fi klassiker. Bara för att hålla på spänningen!
 
Robin Andersson