1

Captain America: The Winter Soldier

Steve Rogers är hjälten som blev förfrusen under andra världskriget och upptinad i nutid. Efter
händelserna i både Captain America samt Avengers så försöker han numera anpassa sig och hitta
sitt syfte i den moderna världen. Tur då att han har Natasha Ramanova, Nick Fury och SCHIELD
som alla ger honom farliga uppdrag att skydda sin nation med. Men snart upptäcks en komplott
där SCHIELD sätts i fara och Steve och Natasha tvingas fly. Det dyker även upp en farlig, ny
fiende i Winter Soldier. En krigsmaskin som nästan är omöjlig att stoppa.
 
X-Men 2 och The Incredible Hulk är två av mina favorit Marvel-filmer. Men dom får se upp, för
Captain America: The Winter Soldier är riktigt grym! Filmens regissörer, Anthony och Joe Russo,
ville skapa en 70-tals spion-film som tema, med konspirationer och spännande moment. Och
se som dom lyckades!
 
Att sätta en superhjälte i underläge är inte så lätt, men Russo-bröderna lyckades med att sätta
Steve i en jakt på sanningen och samtidigt tvinga honom fly ett dödligt öde. Dessutom lyckades
dom sätta in Steve Rogers sökande efter en nystart i sitt liv, vilket jag velat alltid velat se.
Detta varvas med intensiva action-sekvenser som får en att bita sönder fingrarna av spänning.
Plus att Nick Fury och samtliga sidoroller även får väldigt bra uppmärksamhet under filmens
gång. Dessutom får vi se en intressant nyare version av Falcon.
Jag har läst serierna och kan The Winter Soldiers bakgrundshistoria. Att den skulle fungera på
film hade jag alltid hoppats på, men jag var rädd att han skulle bli dåligt behandlad. Men icke!
Det fina ligger även i hur den lyckas reflektera till händelserna i första filmen om den amerikanska
hjälten. Dessutom avslutades filmen på ett väldigt värdigt sätt som kommer blandas ihop fint med
resten av Captain Americas film-äventyr. Och mer vill jag se! För så här ska en bra superhjälte-film
göras!
 
Filmen får 4 av 5 guldkameror. Ni kommer älska den!
 
Robin Andersson

Den är riktigt bra den, speciellt om man jämför med Captain America: The First Avenger som jag tycker är rätt så dålig.

Svar: Jo, jag var väldigt överaskad att allt jag ville filmen skulle ha med dök upp! Den kan däremot vara lite väl kall i sina vita färger, men det sätter fram en skön atmosfär.
FilmFett