0

Aeon Flux

 
Förvirring. Djup, djup, djup förvirring! Och det kommer från en kille som älskar David Lynch
och att bli överaskad. Men denna filmen har fått negativ respons av en anledning. Det blir
som en tunn soppa.
År 2011 dödas 99% av Jordens befolkning av ett virus och överlevarna bor kvar i en form av
gigantisk stad med väggar som håller staden i schack. Men i denna stad finns en rebellisk grupp
som gör...eh....rebelliska grejer? En av dessa rebeller heter Aeon Flux. Hon får ett uppdrag
att döda Trevor Goodchild, en av stadens härskare. Men snart upptäcker Aeon Flux att Trevor är
hennes...pojkvän? Man? Eller bara en flört? Hon tas tillfånga och flyr snart igen med några bollar.
Ja, små bollar som kommer när hon visslar på dom.
 
För första gången någonsin så var jag förvirrad redan 20 minuter in i filmen. Jag stängde av efter
en halvtimme och har inte sett om filmen igen. Jag tror jag slängde skiten. Okej, så det ÄR som en
gyllene regel att se klart en film när man börjat, men jag kunde bara inte! Trevor Goodchild verkar vara
en hyvens kille så varför skulle Aeon Flux döda honom förr? Vad vill rebellerna egentligen göra?
Och varför, i Guds namn, har Aeon Flux bästa vän ap-fötter?! Svaren på dessa frågor ville jag inte veta.
Vad är det som händer?
Hade detta varit en charmig science-fiction med en lite mer barnslig ton så hade de mest dumma elementen
varit acceptabla. Men manuset tar sig själv på ett alltför stort allvar. Detta är ett stort problem för dom tror
att tittaren fattar vad som händer. Kanske var jag tvungen att se den tecknade serien med samma namn
för att fatta något? Vad vet jag. Jo, en sak vet jag. Den fick 10% på Rotten Tomatoes. Tillochmed skaparen
av den tecknade serien hatade att filmen hade sänkt sina mörkare teman till en större publik.
 
Det kommer ta ett tag tills jag ser hela Aeon Flux. Tills dess måste detta vara något bland det sämsta
jag sett. 1 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson