0

Charlotte For Ever ( 1986)

 
Charlotte For Ever är en film skriven och regisserad av den franske sångaren Serge Gainsbourg, det är även han och hans riktiga dotter Charlotte Gainsbourg som utgör de två huvudrollerna som just far och dotter.
 
 Stan är en alkoholiserad författare vars storhetstid är förbi och efter hans frus död blir hans depression och självdestruktivitet allt värre. Den enda meningen med livet han anser sig ha är sin dotter, Charlotte.
Problemet är att deras relation inte är av "Svensson" material, Charlotte skyller mammans död på Stan, Stan kan inte låta bli att förföra/knulla Charlottes kompisar.
 
Ja, det är i princip handlingen, sen att det finns en hel del antydan på att pappan är peddo och även ligger/vill ligga med sin dotter gör inte filmen sämre. Man förstår inte heller om de sexuella anspelningarna från fadern till dottern bara är pappa peddos snuskhjärna eller om han helt enkelt ser sin döda fru i sin dotter. Det känns många gånger som att allt han gör i filmen är för att visa hur mycket han älskar henne, bara det att han inte vet hur han ska gå tillväga, TYP. Han blir aldrig ett svin som man hatar utan snarare mer en man med mycket sorg inom sig som man känner sympati för.
 
Pappa Stan tittar på när Charlotte brottar ner sin kompis för att hon ligger med honom.
 

När jag började titta förväntade jag mig en tungt och deppigt drama men det är faktiskt en ganska lättsam film trots ämnena -sorg,kärlek, död,depression,alkoholism,sex,incest,familj. Ofta ganska ljusa miljöer och ibland är det trevliga far och dotter ögonblick som känns genuina,sen får man inte glömma att väldigt ofta så bryts scenerna med någon skum 80-tals pop/dans låt och vi får en tjej som vickar på röven och skurar golv och liknande. Det blir som en slags relief mellan varje scen - nu kommer låten så då kan vi softa igen.
Till en början tyckte jag inte alls att låten passade in men efter tredje gången vill jag bara att den skulle komma igen.
 
Det är kallt, så jag går och lägger mig naken brevid pappa...
 
Jag vet inte vad jag ska skriva om filmen riktigt, den är svår att förklara och kan nog tolkas på olika sätt.
Det som för mig gör den extra intressant är ju att det är riktig far och dotter i filmen och att pappan har skrivit och regisserat scener med sin dotter i dessa situationer gör ju en fundersam och filmen kanske bara är en ursäkt för att han ska få se sin dotter naken eller om det är för att få en slags closure för en spricka i deras riktiga relation?,inte en aning men intressant är det.
 
Känner inte till Serge Gainsbourg särskilt mycket men är nu helt klart sugen på att kolla in mer av både hans filmer och musik. Han har tydligen alltid varit provokativ och kontroversiell och två år innan denna film gjorde han låten "Lemon incest" som en duett med Charlotte. Videon finns att se här https://www.youtube.com/watch?v=Ot_tRRlxe1A - även där ligger de och myser.
 
Både två funkar verkligen bra som skådisar och det känns ju inte helt oväntat att Charlotte 28 år senare skulle vara huvudroll i Nymphomaniac. Tror att hon har börjat bli en av mina favoriter.
 
Hursomhelst en film som garanterat inte passar alla men för den som vill se ett ganska lättsamt men fortfarande mörkt drama med go musik och ha sig en fundering under filmens gång om hur står det till i deras verkliga relation så kolla in den.
 
Jag ger Charlotte For Ever 4/5 Guldkameror.

/Robin Möller