0

Tjejer som gråter i badhus (2011)

 
Detta blir en ganska speciell recension då det handlar en film två av oss här på filmfett har gjort själva. Det vill säga jag, Möller och Jonas. Vi kommer båda att skriva här fast från olika datorer och ifall någon är intresserad av att fatta vem som skriver vad kommer Jonas skriva inom apostrof och kursiv text "Hej" <- Jonas . Så nu har vi rätt ut detta och kan börja.   ( OBS - LÄNK TILL FILMEN FINNS LÄNGST NER PÅ SIDAN!!!)
 
 
 Tjejer som gråter i badhus var vårat slutprojekt vi gjorde i gymnasiet tillsammans med några andra polare från klassen. Manuset skrevs av Jonas, mig själv och en kille vid namn Joakim Johansson. Regisserades av Jonas, fotades av Jocke och klipptes av mig.
 
Handlingen tar plats i en värld efter döden kallad Leland Spica och där existerar karaktärer utvalda av universums författare. Där möter vi Jerry Paradox (Jonas Hansen) som jagas av en drake skickad av drottningen, han behöver svar på frågor som ska hjälpa han att komma över sina demoner. Han söker hjälp hos den dryga och lättsinnige Herr Kulör (Robin Trellevik). Det blir en seg eftermiddag för den stackars Jerry och kommer han någonsin få den hjälp han behöver eller kommer Herr Kulör prata hål i huvudet på honom?


                                 Herr Kulör välkomnar Jerrry Paradox med öppna armar.

Filmen var för oss som skrev den kanske inte riktigt samma jävla röra som för de utomstående som har sett den. Ordet random har använts flitigt om den och det är egentligen ett väldigt överanvändt ord som jag inte gillar alls men tycker ändå att här passar det in. Den är inte på långa vägar upplagd som en "vanlig" film utan mer en inblick i en persons eftermiddag som han i sin tur får filmer berättade för sig. Jag personligen tycker att berättadet funkar bra och hade velat se mer typer av detta upplägg, men våran film får aldrig någon slutkläm eller uppgörelse riktigt, man blir lämnad otillfredställd och det slut den har nu är något jag i efterhand tycker känns som någon slags sista minuten idé och hade jag varit med och gjort den idag hade jag aldrig gått med på det. 

                
Hade vi haft mer tid på oss och kunnat göra filmen längre ( den är 18 minuter nu) tror jag resultatet faktiskt kunde ha blivit mycket bättre. Det har varit många frågor angående titeln, och jag minns faktiskt inte varför vi valde just Tjejer som gråter i badhus,hade säkert något att göra med att Män som hatar kvinnor var typ aktuell då och vi tänkte väl att titeln behöver inte ha något med filmen att göra och jag slår vad om att Jonas hade någon slags jävligt långsökt grej om att man kunde tolka titlen hit och dit? Hur var det?.
 
"Jag har tänkt kring de, för mig var de bara som jag kom ihåg det att jag tyckte de lät coolt och att jag ville ha med en tjej som grät där jag kunde klippa ihop nån cool techno musik till(jag stod för musiken btw som jag är rätt nöjd med"
 
Jerry Paradox tvillingbror John Paradox(Jonas Hansen) vandrar i
savannen av synd.
 
 
 










Herr Kulörs hembiträde och alv Lindi Hopp ( Nicolina Hamlin) på
sin födelseplats i findulias-skogen.
 
 
 
                                   Draken(Robin Möller i MJ mask) som jagar John Paradox.
 

När jag tittar på den idag tycker jag att det finns en hel del snygga bilder och vissa scener funkar galant hela vägen.De scener jag gillar mest är John och Kulörs dans, Kulörs jakt efter alven samt Jerrys vandring i savannen. Men ljudet ( som jag tror jag själv också var ansvarig för) är jävligt kasst och som jag nämnde tidigare är själva helheten och avrundningen det jag tycker funkar sämst. Sen våra försök till att vara roliga eller coola med Jerry Paradox användning av "fuck" blir i princip bara löjligt, karaktären Svinet funkar ganska bra om man ska förbise att hans näsa håller på att ramla av då och då.  "Trädet av visdom och svar" är ganska häftigt men hade varit bättre utan world of warcraft svammlet. Den tecknade enhörningen( skapad av Nicolina Hamlin & Joakim Johansson)  tycker jag fortfarande är grym och man borde kanske haft lite fler tecknade grejer.
 
 


 
 
 
 
 
 
 


"För mig var detta de bästa, jag gillar enhörningar och jag gillar tecknat(nej jag är inte en liten flicka men önskar det ibland;) Som sagt i framtida projekt vill jag ha mer av de här"
 
 
                                                        
                                                         Ett riktigt jävla svin vid namn Svinet ( Alex Wikström)
 
"I ett tidigare utkasst av manuset var det meningen att han skulle våldta en hora och ur hans grisnäsa skulle det rinna brunsås som då var orgasmen - tråkigt finner jag de att scenen aldrig blev inspelad, mest pågrund av att bruden som skulle bli våldtagen inte gillade manuset"



"Jag kan så här i retrospekulativt tillstånd göra en analys av vad jag tror den undermedvetna meningen med filmen var. Herr-kulör är personfieringen av ungdomlig alkoholism - han ser allt med ett färglatt filter och tror att varje brud han stöter på(alven) ska falla för hans billiga samt ytliga charm. I sin tur är hela Leland Spica bara är en symbolik för en människa i ett djupt alkoholsrus under tonåren. Ta karaktären John Paradox(spelad av mig) som kommer för att söka hjälp, under hela tiden han begär hjälp får han inte mer än svammel och massa skitsnacks historier som inte har med något göra, ni vet - typical alcoholic. John Pardox är alltså Herr Kulörs bortsupna samvete och Kulör som är så djupt in i sitt beroende gör allt för att avisa honom. Anledningen till att jag tror de är det här filmen står för är för att jag själv var nybliven alkoholist under inspelningen och lämnade ut mer av min personlighet än jag då trodde." 


Tycker Jonas är lite hård mot sig själv, visst söp vi mycket och han mer än andra men att det skulle vara någonslags utlämning av sig själv via karaktärerna och filmen vet jag fan inte om jag håller med om, men visst han vet väl det bättre än jag men jag som känner honom ser ju inte hans personlighet igenom karaktärerna i filmen. Det är bara han själv som vill hitta tolkningar och förklaringar till saker han inte är riktigt är nöjd med och då överanalyserar han det som en halv-inkompetent hjärnkirurg. No hard feelings.

 
Slutligen kan jag säga att den är rolig att titta på once in a while men vi hade kunnat göra så mycket mer utav det.
 
 
Jag ( Robin Möller) ger Tjejer som gråter i badhus 3/5 Guldkameror

"Jag ,Hansen ger Tjejer som gråter i badhus 2/5 Guldkameror, den saknar mkt jag ser som en nödvändighet för denna typen av film - nämligen ett mer påtagligt mörker, ångest, knark, defentivt mer sammanhörighet och såklart ett bättre slut"
 
Ni som vill se den kan titta här:
https://www.youtube.com/watch?v=1UI11s6hfD0