2

X-Men: Days of Future Past

Chris Claremont och John Byrne skrev en mörkare framtidsskildring för X-Men i Days of Future Past
någon gång under 80-talet. Tack vare seriens mörkare aspekter så gick X-Men in i en ny, mörkare
era.
 
 
I filmen med samma namn så är det inte Kitty Pride som åker tillbaka i tiden. Utan Wolverine!
Han åker från en dystopisk framtid där mutanter och människor slaktats till det lugnare 70-talet
för att avstyra en katastrof. Målet är att undvika att Mystique dödar dr Bolivar Trask och i sin
tur skapar olika händelser som leder till att mördar-robotar förvandlar världen till förödelse.
Uppdraget låter relativt lätt, men Wolverine får träffa en sluskig Professor Xavier och hans enda
vän, Hank McCoy. Här kommer ett drama fram där samarbetet inte är det lättaste.
 
När filmens trailer visade en massa action så var jag rädd att det skulle bli överflödigt. Samt att
filmens tidslinjer och många karaktärer skulle leda till en plastig och ytlig film som The Last Stand.
Så, med en stor glädje kan jag meddela att ni inte behöver vara rädda. Dussinaction-scener avvecklar
varandra, fast med konsekvenser för storyns utveckling. Inte bara som show-off. Och karaktärerna
balanserar varandra på ett imponerande sätt.
 
Dinklage gör ett perfekt jobb som Trask och bättre val kunde man nog inte hitta.
Filmens huvudskurkar är Sentinels. Bolivar Trasks robotjättar är inställda på att slakta mutanter.
Vilket leder till den mörka framtiden. Men även om Boliver skapade dessa giganter, så är han inte
skurken. Inte heller Magneto som på egen hand försöker stoppa den onda framtiden.
Allt är lite av en gråzon där karaktärernas motivationer utvecklas och håller fokus.
 
Maximoffs scen är den absolut bästa.
En av de mest omtalade karaktärerna, Quicksilver (i filmen heter han Peter Maximoff), är inte
bara komisk utan riktigt häftig. När han har sin show-time höjs filmens värde. Annars kan filmen
uppfattas som lite seg och klumpig. Striden i framtidsvärlden är inte så imponerande. Kan det vara
filmens producenter som ville ha denna duellen? Men i det stora hela gör Bryan Singer ett bra
jobb. Enda felet är att i framtiden ser alla skådisar nästan lika unga ut. Det stämmer
inte alls överens med den tidigare
 
3 av 5 guldakameror. X-Men 2 förblir nog bäst i mitt tycke.
 
Robin Andersson
 
Ser verkligen fram emot X-Men: Apocalypse
 
 
 
1 Melanie:

Jag älskar alla X-men filmerna och ser väldigt mycket fram emot att se Days of future past när den släpps på DVD! :)

Svar: Om du tyckte om alla de andra filmerna (inklusive 3an??) så lär du verkligen hitta stort nöje i denna filmen! :)
FilmFett

2 Melanie:

Jag är en av de få som älskar trean också; när jag var yngre var trean faktiskt en stor favorit! ;)

Svar: Jo, den har väl några bra delar, men ur mitt perspektiv dödade dem för många karaktärer. Men storyn är intressant och den har faktiskt coola actionscener. 2an är bäst för min del, då jag diggar lite mörkare stilar.
FilmFett