0

Do Androids Dream of Blade Runner?

Nu är vi framme vid den stora finalen i temat: Phillip K. Dick. Jag har läst ut Do Androids
Dream of Electric Sheep och beslutat mig för en jämförelse mellan den och min favorit-film
(hittills i alla fall) Blade Runner.
Den variant av boken som jag har hemma.
Boken är mer post-apokalyptisk och berättar om en efterkrigsvärld på planeten Jorden. Väldigt
få bor kvar då majoriteten flyttat till en annan planet. Men några är fortfarande kvar på Jorden.
Deckard är en detektiv och även gift i denna bok. Han har inget intresse av att flytta och hans
stora dröm är att äga ett äkta får. Eftersom djur är svåra att hitta så tvingas han leva med ett konstgjort
djur. Att äga djur förhöjer ens status. Som i filmen så ska Deckard jaga efter "replikanter", som dem beskrivs
som i filmen. Det vill säga androider, skapade att se ut och vara obehagligt lika människor.
Men i boken är dessa androider betydligt kallare och har inga äkta känslor, även fast de slåss för sin
frihet.

Harrison som Deckard är fantastiskt välgjort som porträtt.
En överraskning som var positiv är JR Isodor, bokens förlaga till filmens JF Sebastian. Eftersom jag gillar
JF's sköna oskyldighet i filmen så hittar jag många liknelser till boken. Isodor är en ganska ointelligent
person som beskrivs som en "chickenhead". I min tolkning av boken har han en märklig kontakt till
naturen som en gång flödade jorden innan kriget. (Bokens)Isidor och (filmens) Sebastian kan inte lämna Jorden
av hälsoanledningar. De har inte heller så många vänner. Båda blir även utnyttjade av replikanterna,
som agerar som deras vänner.
Sebastian och Isidor är båda två lite udda och ensamma.
Alla replikanter är med, men spelar inte lika viktiga roller som i filmen, där de har större djup i sina
beteenden. En sak som inte finns i filmen är religionen. I boken finns det något som kallas Mercinism,
där man kan, via en maskin, se hur Wilbur Mercer tvingas utsättas för tuffa behandlingar i en vandring
på en ödslig väg. Denna udda religion beskrivs inte så mycket och är inte så intressant i boken. Synd,
då den används ofta som en sidohistoria.
 
Ovanligt många scener i boken påminner om filmen. Minns ni när Deckard mötte Rachel i det dunkla
och gyllene kontoret i filmen? Där en uggla stirrar med sina stora visa ögon på Deckard? Det finns med!
Do Androids Dream är en intressant bok, men tyvärr för dåligt åldrad. Skriven år 1968 och med
många Sovjet-paranoida scener så är den lite dåligt föråldrad. Men för ett äkta Blade Runner-fan som undertecknad, så får jag säga att det var en mysig läsning. Ovanligt mycket konverterades till filmen
och ibland spelades Vangelis mästerverks-toner i min skalle under läsningen.
Rutger Hauers porträtt av Roy Batty är helt annorlunda i jämförelse med bokens ondare stil. Ännu ett
bevis på hur bra Rutger är när han utvecklar en karaktär.
Men nu har jag börjat få intresse att läsa uppföljarna till filmen. Yup! Böckerna heter Blade Runner 1-4
och utspelar sig efter filmen av Ridley Scott. Även serie-tidningar har skapats på senare år. Och en
teater-föreställning som spelade förra året! Detta enligt wikipedia i alla fall.
 
Med denna nördiga lilla hyllning avslutas Phillip K. Dicks tema. Jag har inte sett allt som skapats ur hans
böcker och kommer sannerligen återkomma med fler recensioner.
 
För att avsluta ska jag säga att jag är ett stort fan av Dick! (????)
 
Robin!