1

The Skin I Live In

Ni har säkert sett omslaget i en filmaffär och reagerat på betygen som pryder med
beröm från både Expressen och Gomorron Sverige. Men eftersom filmen är från Spanien så
dör intresset bort och ni köper Die Hard 5 eller nått från goda USA. Om inte så gör jag stående
ovationer, för The Skin I Live In är rätt val!
Jag har inte sett mycket av Banderas, men här samspelar han och Elena Anaya med resultat!
Robert är en känd forskare inom syntetiskt skin som ser det som en livsuppgift att genomföra sina
experiment i sin fina herrgård. För nuvarande läge har han enbart en patient i form av Vera, en
oerhört attraktiv kvinna. Men saker och ting utvecklas när en tjuv utklädd till en tiger bryter sig in
och våldtar Vera. Detta är nyckeln till hur vi som tittare upptäcker att historien har mer överraskningar
än Färgfemman på Bingolotto.
 
Jag tänker absolut inte avslöja någonting. Men redan från början inser vi att någonting är märkligt
mellan Vera och Robert. Kyligt men samtidigt varmt. Som en förbjuden kärlek. Men ju längre in
i historien vi kommer desto mer sanning uppdagas.
Detta är den enda filmen jag sett av Pedro Almodóvar, men han har skrivit manuset som basis
från boken Mygale av Thierry Jonquet. I skammens ögonblick får jag erkänna att ingen av dessa
namn säger mig särskilt mycket. Men vad jag vill ha sagt är att vissa av filmens överraskningar
är något av det bästa som setts på film. Enligt IMDB vann den inte ett enda pris! Vilken bullshit!
Hade jag suttit i Cannes så hade den vunnit pris för bästa manus.
Vad som även överskar är att filmen är jävligt snygg, men inte surrealistisk och svårbegripbar.
Tvärtom enkel, med ett lagom tempo och en riktig nagelbitare när saker utvecklas.
Det blir 4a starka guldkameror av 5 möjliga! Jag förstår om folk vill ge den högsta möjliga betyg!
 
Robin Andersson
1 Möller:

Kul att du gillade den. Har sett 3 filmer utöver denna av almodovar ( Att återvända, Köttets lustar, Brustna omfamningar) alla har varit sevärda men Skin är nog bäst.