0

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Solid Snake har varit med i många krig mot terrorister och har numera gått med i NGO,
ett hemligt militär-projekt som går ut på att hitta och utplåna samtliga kopior av supervapnet
Metal Gear. Men efter ett kort uppdrag stjäls ett supervapen och Solid Snake befaras dödad
samt ansvarig för terrordådet. Ett tag senare kidnappas presidenten och några andra hålls
gisslan på en rigg mitt ute i havet. Raiden, en ny agent har som sitt första uppdrag att rädda läget.
 
Jag spelade MGS 2 på X-box 360 i HD kollektionen. 3an och eventuellt Peace Walker kommer
senare.
Vad som irriterade mig var att spelet var uppdelat i två sektioner. Och i den andra sektionen är Solid Snake
enbart en mindre bi-roll. (Fast han kallar sig Plissken, som i Escape From New York.)
Så istället för att spela super-smygaren Solid Snake tvingas vi spela en rookie i form av Raiden, som inte
alls är lika häftig. Han klagar på sin flickvän, mitt under ett uppdrag och är omogen ibland.
 
Big Shell är en häftig miljö.
Det var tänkt sig att spelet skulle utspela sig i Irak, men efter 11e september fick man skräpa
(vill inte kalla det riva) idén vilket resulterade till detta spelets härkomst. Solid Snake skulle annars
vara huvudrollen i detta spelets andra akt. Vad som däremot uppskattas är valet av miljö. Den stora
olje-städaren Big Shell är lokaliserat mitt i havet, vilket gör att allt ligger i dina händer. Utmaningar
gör att man tvingas fly mellan olika sektioner och återbesöka vissa områden.
 
Snake Plissken är badass! UH! Solid SNAKE är badass menar jag! FAN! BÅDA är badass!
Joel älskar spelet och påstår att han har många fina minnen från det. Joel och jag brukar dela ganska
många smaker av spelgenrer, men detta är inte en av dom. Visst är det kul, men alla överraskningar
och hemligheter som bubblar upp känns som en såp-opera. Allt känns som en evig anime och sånt gillar Joel.
Medans jag får lust att sjunga: "Let's twist again, like we did last summer....yaaah!", pågrund av alla löjliga
tvistar.
 
Den blonda snubben tar över spelets andra hälft och fick även ett helt eget spel i MGS Revengance.
Men jag klarade av spelet, kände mig engagerad, men inte så nöjd av storyn och slutet var lite
som ett stort "Fuck you". 2 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson