0

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

BOK SPOILERS, LÄS BOKEN OCH SKIT I DETTA SÅVISA DU INTE HAR LÄST!

Vad fan är detta? En ny film? Ingen Grindhouse? Aja refreshment. Baserad på den fantastiska boken med samma namn där en gammal man tänker tillbaka till den goda tiden då han uppfann atombomben, dödade Stalin, vandrade över Himalaya. Det är väldigt mycket jag sett fram emot så som Nordkorea, men trots att det inte är med hur är filmen?

  "If you want to kill me, you'd better hurry, because I'm 100 years old."

Alan fyller 100 bast och är trött på livet på pensionärshemmet så han rymmer! Men vart? Jo där benen bär och de leder till en tågstationen där Alan ställs fejs mot fejs med en raggare (eller punkare jag vet inte) som begär att Alan ska kolla till raggar punkarens väska medans han går på muggen men då Alans buss snart ska gå rånar Alan punkar raggaren på hans väska och åker buss till slut stationen som ligger i mitten av ingemansland. Ensam och hungrig letar han upp något ställe att få sig ett järn på och som tur är möter han Julius en småtjuv som alltid har ett järn nära till hands. Efter en go stund med mat och snaps dyker dock raggarn upp skit förbannad för att ha ihjäl de som har hans väska men övermannas av de 2 äldre herrarna som då blir nyfikna på vad som verkligen finns i väskan. Pengar, miljoner med kronor så de kan ta sig vart de vill och när de vill vilket leder dem till en korv moj där de köper en bil och en personlig chaufför. Men Raggarens boss Gäddan får veta att pengarna är borta och skickar fler skurkar och banditer efter dem för att hämta tillbaka varenda öre men trots att de är gamla är Alan och Julius  smarta som fan och hamnar på en gård med Mia Skäringer och en elefant va fan?

 Ville ha mer av Einstein, en viktig person i boken men behandlas som en stereotypisk biroll i filmen

Denna historia avbryts då och då av klipp från Alans tidigare liv, från då hans föräldrar dog tills då han togs in på mentalsjukhus för att ha sprängt sitt hem i luften. Pank och ingenvart att ta vägen sticker han till Spanien och deltar i kriget och spränger broar så militär krafterna inte kan skeppa vapen. Efter att ha tröttnat på Spanien åker Alan vidare till USA och uppfinner atombomben. Denna stora tjänst gör att Alan blir bästis med presidenten. Ja Alans äventyr är många och jag vill inte berätta varje land han hamnar i under filmens gång så har du inte redan sett filmen GÖR DET FÖR FAN!

 " Fäling löcky pönk?"

Det var mycket i boken jag såg fram emot att se i filmen som inte var med, jag förstår att man måste ändra mycket i en sådan tjock bok så man inte sitter där med en 4 timmar lång film, jag gillade verkligen Hundraåringen men den kunde ha varit bättre. Mia Skäringer är jag dock inget fan av och är den enda av skådisarna jag skulle velat ha utbytt då jag aldrig varit ett fan av henne men hon är inte allt för dålig utan bara kör sin dialekt och är vulgär i språket. En sak jag verkligen blev besviken på i överföringen mellan bok till film är dock att i boken är det (för att undvika spoilers kallar vi 2 viktiga personer A och B) A och B som får Alan att lyckas rymma undan gangsters men i filmen har man bytt ut dessa karaktärer som är med i filmen i 2 sek mot en karaktär som inte alls är med i boken, varför? A och B funkade ju skitbra! I boken var Gäddan den stora skurken som råkar ut för en olycka och blir god endast då han träffar en gammal kamrat, men i filmen är detta pga minnesförlust och en ny Big Bad tas in, visst han är kul, intressant och en bra karaktär men hans närvaro gör lite onödiga förändringar i historien. Som sagt jag uppskattar förändringarna men gillade boken mer så som många andra gör. När jag först hörde att Hundraåringen skulle vara en mycket större produktion än jag först trodde blev jag mycket hypad, var detta den svenska filmen jag väntat på? Är detta slutet på alla Bröderna Karlsson, Bröllopsfotografer, Beck och Livet är en Schlager? Det är för tidigt att veta nu men hoppet finns nu när Sverige kan göra filmer av dessa kalibrer. Hundraåringen är inte den bästa svenska filmen jag vet men är helt klart på top 10 listan, Evil Ed är en stadig 1a. Hundraåringen får 4/5 Guldkameror.

Markus