0

Der siebente Kontinent (1989)

 
 
 
Der siebente Kontinent eller Den sjunde kontinenten som den heter på svenska är ett drama regisserat av österrikaren Micheal Haneke, mest känd för Funny Games (1997) samt remaken Funny Games U.S (2007) och nu senast Amour (2012) som han vann med i kategorin bästa utländska film på Oscarsgalan.
 
 
Den sjunde kontinenten är hans debut och kom 1989, handlingen kan beskrivas kort:
En man, Georg ( Dieter Berner), hans fru, Anna (Birgit Doll) och deras dotter Evi (Leni Tanzer) lever det monotona "svensson" livet, fyllt av rutin och alldagliga skitsysslor. En dag bestämmer de sig för att göra något drastiskt åt saken.

Filmen är uppdelad i tre olika delar där de första två visar hur en dag i deras liv ser ut med skillnaden att det har gått ett år mellan delarna. Den tredje är ännu ett år senare och Georg och Anna är överens om att det finns ingen mening med detta liv de lever, så de beslutar sig för att flytta till Australien och börja på nytt, vilket egentligen inte är sanningen utan det finns annan idé . De är lite tveksamma om dottern Eva måste följa med, men efter en tids fundering så beslutar de att hon ska med.

 
 
Detta kan vara den mest ångestgivande film jag någonsin sett, den skildrar vardagen precis som den kan vara. Finns inte direkt någon scen förens mot den tredje delen som visar något spektakulärt eller spännande utan bara vardagshändelser.  Det kan låta tråkigt men jag tror att mycket beror på vilket mood man är i och vilken typ av människa man är har säkert också betydelse för hur man upplever filmen. Det är upprepande scener med en biltvätt som blir någonslags symbol för hur fruktansvärt tråkigt livet är, vilket jag till en början tyckte va rätt tråkigt att kolla på men efter ett tag när jag förstod att meningen var att det ska vara tråkigt och vara där som en metafor tyckte jag det var perfekt och blev fängslad.
 
Finns även en scen i filmen som följer vad som läggs i en kundvagn under en vanlig shoppingtur vilket i sin enkelhet blir riktigt intressant.  Nästan alla höjdpunkter i filmen kommer i den tredje delen, men vill inte nämna  för mycket då det finns risk att förstöra upplevelsen för den som inte har sett och vill se den. Men finns en scen jag kan nämna snabbt, och det är mot slutet i filmen och celine dion sjunger the power of love i en halvbrusig tv och man känner att saker kommer hända...låter kanske inte så speciellt men det berörde mig rätt hårt.
 
Fyfan för fredagsmys.....
 
Måste tilllägga att jag såg denna själv, i ett kolsvart rum runt 23 tiden på kvällen utan avbrott och detta är jag ganska säker på påverkade mitt engagemang till filmen. Kände mig helt tom efteråt och hade inte egentligen lust till att göra något överhuvudtaget. Kanske låter överdrivet men så var det iallafall i nån dag efteråt.
 
Ett tips till alla som vill se något som är lite tyngre än de flesta filmerna, och tycker man första 30 min känns för tråkiga så kolla 30 min till så tror jag det kan bli en ändring på den synpunkten.


 
 
 
 
Just det ja, filmen är baserad av en nyhetsartikel Haneke hade läst i en österikisk tidning...

Jag ger Den Sjunde Kontinenten 5 av 5 Guldkameror.

Blev sugen på att se om den nu när jag skriver om den ,var trots allt 7 månader jag såg den.Men det får vänta tills ett senare och speciellt tillfälle. 
 
/ Robin Möller