0

Strul

Av en ren slump såg jag denna trailer på TV igår och fasen vilka minnen jag fick! Tillsammans
med Sunes Sommar och Evil Ed så är det en av få riktigt bra Svenska filmer. Eller tja....bra i alla fall!
Björn Skifs vann folkets hjärta redan när han föddes känns det som.  Men när VHS var aktivt (ni minns väll?)
så hade jag inte många filmer i min samling. Jag önskade
mig mycket men fick aldrig nån BRA rulle, utan bara lama komedier, vilket jag tagit igen med skräck,
action och science-fiction i mängder! Så Strul var en av få "action-filmer" jag såg.
Svensk klassiker? You bet 'ya!
Action är kanske att ta i. Men efter ett hemskt intro som gav mig mardrömmar, där en galen snubbe på
droger nästan kör över ett par barn på en lekplats så får vi träffa läraren Conny. Conny hamnar i fängelse
då någon gömmer narkotika i Connys lägenhet. Så han fälls för att smuggla narkotika till galningen i introt.
Conny tillbringar tid i finkan och träffar ett vasst gäng. Eftersom Conny är smart lyckas han hitta en väg
ut ur finkan. Detta gör även några av fångarna som tvingar Conny att hjälpa dem begå en kupp. Samtidigt
träffar Conny en kvinnlig snut och blir kär. Samtidigt som han även ska rentvå sig själv...självklart!
"Det här är ju som nån jävla cowboy-film!"
I samma anda som Big Trouble in Little China så är det inte mycket logik. Mest bara en satans massa
Strul! Så titeln stämmer överens på inte bara en av Sveriges få actionpackade komedier, utan även
få kult-rullar. Dessutom är introt med galningen i grävmaskinen ett skräckminne ur barndommen,
tillsammans med Bonestripper ur den kassa Nothing but Trouble. Men Strul kallar jag även för
världens blåaste film! Ibland är filtret på filmen så blått att jag inte ser någonting alls!
Dialogen är helt underbar!
Det var länge sedan jag såg Strul, men älskar den för dess överaskande action-moment. Ladan som
sprängs i bitar och Conny som tvingas använda sina kemiska kunskaper i filmens slut. Som bäddat
för fler filmer. Mycket bättre än manodepressiva skitrullar från Sveriges deppiga författare. Kom på
nått nytt, Sverige! Filmen får 3 av 5 guldkameror!
 
Robin!