0

Dark City

Alex Proyas är relativt känd från The Crow, en film som jag själv var lite lätt besviken på.
Men Dark City lyckas mer i mina ögon. Den har detektivkänslan med olika mysterier 
och som titeln säger, ett evigt mörker.
 
"We might ask the same question, yes? Sleep... now."
 
Dark City kretsar kring John Murdock som vaknar upp utan minne av vem han är i ett hotell.
En sak är säker, nån har tagit hans minnen och han jagas för en rad mord han inte känner till.
Stackarn upptäcker även att staden har evigt mörker utan sol och att folket utsätts för mystiska
experiment när hela staden somnar och bleka varelser tar över samhället. Stilen filmas i klassisk
50-tals stil och tillhör genren sci-fi-filmnoir. Att John även har krafter gör mysteriet intressant, men
tyvärr avbryts känslan i en slutduell som är altför krävande av effekter som inte fungerar. 
 
"When was the last time you remember doing something during the day?"
 
Trots detta gillar jag starkt rollerna och skådisarna. Rufus Sewell är utmärkt som John och har
ett intressant lågmält skådespel. Även Jennifer Connelly spelar utmärkt som hans ex-fru. 
Wiliam Hurt som polis, Kiefer Sutherland spelar som en utmärkt professor som borde gå till historien.
Miljön spelar väldigt stor roll och hela filmen hänger på att den ska vara frånstötande och inbjudande
samtidigt. Ungefär som de tidigare Batman-filmerna med statyer och gamla byggnader. 
 
Utan att avslöja något så vill jag påpeka att svaren på alla mysterier är välutförda på väldigt många
niavåer. Det hänger ihop bra med manuset. Därför borde de flesta filmer inom samma tema ha
Dark City som inspiration. Dark City har jag sett många gånger nu och jag gillar det varje gång.
 
Det enda minuset är slutduellen och det tror jag alla håller med om. Trailern är däremot väldigt
inbjudande utan spoilers och dialog. 3 guldkameror av 5!
 
Här är trailern: http://www.youtube.com/watch?v=jSpowoKqSzc
 
Robin!