0

Flykten Från New York

 
Personligen tycker jag det är jättekul att både Markus och jag slänger ut tonvis 
med recensioner. Jag vet inte vilket berg Joel sitter inlåst i, men den sega 
råttan måste dra igång med recensioner snart!
 
Nu kör vi igång med en historisk film. Alla vet ju om vad som hände 1997.
Världens brott ökade och Manhattan blev ett fängelse där brottslingar slungas
in i en värld utan regler och omvärlden finns bakom tjocka murar. Amerikas
president var en självisk britt och krigshjälten Snake Plissken åkte
fast för ett rån. 
 
Okej, detta kanske inte hände, men 1981 såg världen mörk ut och den
evigt samhällskritiska John Carpenter såg sin chans att göra en sci-fi
thriller med Kurt Russell, Ernest Borgnine och Lee Van Cleef. Och i filmen
ser vi anti-hjälten Snake, som ska rädda en kidnappad president i
New Yorks hjärta. Han får 24 timmar på sig, annars dödas han av en bomb.
 
 
Musiken skapar en anarkastisk terror som samspelar med den framtid som
vi ser. Här tvingas Snake överleva mot kannibaler och maffiakungar. Han
tvingas ta till smygarknep och småvapen istället för bazookas och granater.
Med hans väsande ord påminner han starkt om den senare, mycket välkända, 
Solid Snake ur Metal Gear spelen.
 
I början tyckte jag filmen var en skön men lättglömd actionthriller. Nu har jag
sett filmen ett antal gånger, sett hemgjorda hyllningar och funderat på en egen
hemgjord film som hyllar hjälten och Escape From New York.
 
 
Men man får inte glömma att nämna vilka stora namn som medverkat. Cleef 
var Carpenters stora idol och glädjen att arbeta med honom måste vara stor.
Så med liten budget lyckas denna filmen med allt som en bra och seriös film
ska ha. Den har sitt egna race och det sker saker hela tiden, utan att det blir
överdrivet. Inte undra på att den fick många efterapare!
 
Så jag erkänner mig ett Snake-fan. Därför får den 5 av 5 guldkameror!
Vill även nämna den mysiga hyllningen: Escape From New Jersey
Youtube! 
 
Robin