0

Excalibur

Ett land, i en annan värld, en annan tid, driven av krig och konflikter. Den mäktiga magikern Merlin får ett svärd av "ljungfrun i vattnet". Ett svärd vars makt kan förena världar. Eller förinta dom! Detta svärd ger den mäktiga Merlin till ledaren för en armé, Uther. Detta val kommer plåga Merlin då konsekvenserna kommer bli förödande!
Svärdet kallas Excalibur och detta är början på en mäktig saga om Svärdet i Stenen!
 
 
Den episka sagan om Excalibur har tidigare berättats med Sam Niell i Tv-serien Merlin (som vi täckte i ett av mina favorit-teman 2015). Men Excalibur kommer redan från 1981 och gjordes av John Boorman. Han är inte min typ av filmskapare, då episka draman vanligtvis inte tillhör min arena. Men holy crrrrap vilka snygga filmer han gör!
 
"Show the sword! Behold! The Sword of Power! Excalibur! Forged when the world was young, and bird and beast and flower were one with man, and death was but a dream!"
 
Excalibur må ha extremt många karaktärer. Men med glänsande rustningar, snygga miljöer och tal som kan få åskan att komma på befallning så faller detta in i en av de snyggaste filmer jag sett. Därför ville jag sätta detta som den första recensionen år 2019! Filmen är som ett fyrverkeri!
 
"When a man lies, he murders some part of the world."
 
Synd att den är så oerhört lång och klockar in på över 2 timmar. Men det visuella och skådespelet täcker för en film som är relativt osammanhängande.
Trots detta är Excalibur ett perfekt startskott på FilmFetts redaktion. Som jag hoppas lever kvar om Markus betalar hyran någon gång....
 
3,5 av 5 guldkameror.
 
Robin