0

Frankenweenie

 
Victor har en hund som han älskar mer än nånsin eller vänta nä det har han inte för den blev påkörd och dog.... Men Victor är ett underbarn och efter en lektion i elekricitet får han iden att om muskler reagerar på el efter döden drar han hem å bygger en maskin. Sedan gräver han upp in hund Sparky (Oh jag fattade precis namnet å skämtet...clever fuckers) och al'a Frankenstein återupplivar han sin bästa vän...nu måste Victor bara hålla Sparkys återuppståndelse hemligt men med en gräslig skolkamrat snokandes läcker det snart ut att Victor är herre över liv och död och snart är det en klass full av ungar som vill se sina egna avlidna husdjur vid liv. men de vuxna är dock inga fan av detta och begär Sparkys förintelse då Zombies inte är välkommna i än en gång sann Frankenstein anda.
"Back home everyone is scientist, even my plumber wins nobel prize"

Denna rulle är en långfilms version av en gammal Tim Burton kortis som endast spelades ett fåtal gånger runt halloween på disney channel men plockades bort då den ansågs för kuslig men i det stora hela följer filmen samma väg förutom att vi nu har en skurk, en lärare, och flera zombie djur. Valet att göra filmen svart vit var nog det smartaste filmen gör för det blir verkligen mycket mer atosfär. Animationen är spoton och delar samma "look" som Corpse Bride som inte bara bar Tim Burtons signatur look utan var ett av de bättre elementen av corpse bride. Gillar jag filmen, jadå, gillar jag kortfilmen bättre? absolut men som det stora fån i Stop motion jag är, i både bra och dålig kvalité så måste jag rekomendera att man inte kan se var och en, utan båda...blir ingen review av kortfilmen dock men den finns på youtube. Lärarens stil, röst och sätt att prata kopierar hejdlöst Vincent Price, en gammal polare till Burton som Burton såg upp till får och får äntligen en värdig tribut av sin vän, sockersött. Grejen med denna film är ...jag såg den 202...det räckte och nu ser jag endast om den för review och detsamma gällde Corpse bride, det gäller dock inte Nightmare Before Chritmas som jag sett flera gånger minst ett 20-tal och vad lär vi oss av detta? Det finns väldigt lite rewatch value i dessa filmer på senare år och tror felet är att kraraktärerna är antingen tråkiga och dåliga och filmens höjdpunkt är djuren och stop-motion samt musiken som är typ lika bra som Corpse Bride och ger verkligen den där 50-känslan fast med Burton topping. Frankenweenie får 3/5 Guldkameror och är den absolut sista sevärda Tim Burton filmen hitils och den första på längre tid om du frågar mig som älskar stop motion .....Im weak and will sell anything stop motion to you.
 
Markus