0

Evil Dead

 
Ash och hans vänner inklusive syster ska ut och chilla å festa i en stuga i skogen, men i stugan hittar Ash en bok och en bandspelare som han spelar. Rösten på bandet rabblar massa rapakaja om att han hittat ett sätt att återuppliva döda och säger massa lustiga fraser och vips.... folk blir besatta av ondska och blir typ zombies och nu måste Ash rädda sig själv från alla monster,
Hmmm, needs more jokes...

Evil Dead är en klassisk skräckfilm och dess upplägg och koncept är lättare än ett tomt mjölkpaket men det är i hur den är utförd det fenominala ligger. Skådisarna ärsisådär, inte ens Bruce Campbell gör mycket ljud ifrån sig och det här är innan Ash ens var Ash, han var Ashley J. Williams och den Ash vi alla känner och älskar poppade först upp i Evil Dead 2. Filmen blandar stop motion och dockteater till en grotesk men fenominal röra vars enda svaghet är att .....den är sämst i serien... Den är asbra men resten...oh boy, det är som att jämnföra en chokladbulle med vaniljbulle, Jag äter gärna mer än båda men om jag får välja tar jag hellre chokladen...chokladen är ED2 och Army of Darkness medans vaniljen är Evil Dead.... ED 2 och Army of Darkness kommer från samma stoff men har det där som gör att den sticker ut och är godare(alltså bättre) än Vanilj-Evil Dead.... Där har du en konstig metafor och innan du frågar ja jag är på diet just nu och har abstinens. Filmen är jävla läskig, speciellt scenen med spelkorten, ni som är coola och har sett filmerna vet vad jag menar och scenen med trädet...och scenen i jordkällaren..och scenen där mot slutet...det är svårt att namnge en höjdpunkt men slutet då alla monstrerna får sitt och SPOILER SPOILER SPOILER mot slutet, effekterna är häpnadsveckande fast det är enkel stop motion, ush helt enkelt, på det bra sättet...som en kanelbulle, lite ush om man ogillar kanel men bullen är fan god. Evil Dead bör ses men väljer du endast 1 evil dead film att se....se 2an och 3an....det är omöjligt att barase 2an. Evil Dead, den första får dock 4/5 Bullar....jag menar Guldbullar....JAG MENAR KAMERABULLAR....jag ger upp.
 
Markus