0

Kronblom kommer till Stan

Efter att ha bränt ca 16 000 riksdaler på sin gård...dumpar han den å flyttar till stan, något familjen Persson med största sannolikhet aldrig lär hända på 100 000 år om ens det...det skedde 20 år-18 år innan de sa det i Språkbubblornas värld...var detta kanske en pik mot filmen? Vi får väl se. Filmen börjar med att Kronblom drömmer om att han fyllt 150 år och vi får på så vis ett tåg av de som önskar att gratta honom, ett bättre sätt att visa upp sin rollista än i förra filmen. När Kronblom vaknar får han veta att alla i bygden snackar om att han är världens lataste människa. I Stockholm så pågår skumma affärer som går ut på att en café ägare försöker lura Kronbloms svärmor till å köpa det...under tiden mixar Kronblom upp en gris och en hund och luras på en kudde.
"NU GER JAG FADERULLAN I ALLTING!"

Grosshandlaren ska ut å möta massa gud vet vad de ens snackar om så Kronblom erbjuder sig att driva affären för en 50-lapp men det går åt helvete men påvägen hem möter Kronblom Svärmor.Kronblom sätter fyr i bilen svärmor kör rakt in i en av männen som är kopplat till det där cafét i Stockholm.Kronblom blir under tiden anmäld till byggnadsnämnden då han nygger ett svinhus utan tillstånd. Snart så får vi se att Kronbloms svärmor blivit lurad då hon köpt det där Cafét. Kommer Svärmor få igen sina cash? Kommer Kronblom lura hela bygden på stålar? Kommer vi någonsin få se Stockholm någon jävla gång?
"Ska jag inte häsla Svärmor?" "jovisst, men inte från mig"

Första Kronblom-filmen hade ett sjärnspäckat cameo utav 91:an och 87:an , hur fan toppar man det? Med 2 fucking kungar såklart! Nej asså seriöst Kung Gustav V och Gustav VI Adolf, Dagens kungs farfar.och företrädare i knappast 2 sekunder. Innan jag får se filmen denna gång dyker det upp en ruta som det står skrivet i  att smältskador orsaktat att visa bildrutor/ljud är lite sämmre och att som jag förutspått, Kronblom filmerna låg innan dess i SFI (svenska filminstitutet) och samlat damm i över 70 år! men...var VHS kopian av denna film som jag beskrev i första Kronblom lika förstörd? Det får vi nog aldrig veta såvida jag inte gör århundradets kupp mot mitt eget jobb... Så Kronblom Kommer till stan är väl sisådär....typ...gillade du första filmen? Här har du typ samma skit igen fast med sångnummer. Utav alla jävla filmer som man kan jämnföra Kronblom kommer till stan så trodde jag aldrig att Friday the 13:th Part 8: Jason Takes Manhattan var en av kandidaterna då vi spenderar majoriteten av filmen på gården och är endast i Stockholm en stund. Kronblom och Malin är gulliga tillsammans å det är typ som Homer och Marge från Simpsons, han är snål lat och älskar i hemlighet sin hårt jobbande hemmafru med hjärta av guld och hans relation med svärmor är mycket problematiskt, i filmen så är Kronblom nära att spränga sin egen svärmor i luften..svärmor skådisen heter föressten Julia  Ceasar.... kul info. Så Kronblom är än en gång Kronblom och det var bra att hans äventyr tog slut här innan han blev outhärdlig som Åsa-Nisse och hans 1000 filmer men några klassiska skrattfester är de fan i mig inte, första filmen är charmig och underhållande, denna är exakt likadan. Kronblom Kommer till Stan får 2/5 Guldkameror, medioker som satan, men min nyfikenhet över filmerna är nu äntligen mättad och helt ärligt Kronbloms problem med alla ansökningar, regelbrott och lappar som ska skickas till kommun och sånt påminner lite grann om det helvete jag å så många andra unga själar får dras med på av kommunal, försäkringskassan och olika andra styrelser.... 70 år senare och Sverige har fan inte ändrats ett dugg åt det bättre angående myndigheter,...
 
Markus