0

Tomb Raider (2018)

Lara Crofts äventyr är några av mina bästa spelminnen och när jag såg trailern på den nya filmen blev jag smått besviken...lite som när man öppnar kylskåpet i hopp om en god cola...men så är inte fallet...
 
 
Lara Crofts far har varit försvunnen i några år nu. Och Lara kan få ärva sin faders imperium om hon bekräftar att han inte längre lever. Hon vägrar, vilket gör att hon är en förvirrad ung person. Men Lara ärver ett pussel av sin far och snart inser hon hans besatthet att hitta en gudinna, Himiko, på ön Yamatai. Lara beger sig till ön, men blir snart fångatagen av en våldsam och farlig forskare, Mathias Vogel, som MÅSTE hitta gudinnas sista viloplats.
 
I twist this thingy and push that thingy....
 
Filmens trailer är mörk och smutsig, men filmen i sig är inte så dyster som trailern visar. Filmen har en del humor och en del coola action-scener. Visst, dom är inte så häftiga som spelet från 2013 var. Och visst saknar jag Lara från 90-talet då hon undersökte grottor och slogs mot monster.
 
Men det vi får har ändå coola miljöer, är väldigt troget spelet från 2013 och är faktiskt spännande i många sekvenser. Mathias Vogel är en bra skurk, Lara måste lösa en del pussel och hon blir slagen, smutsig och blodig av att överleva.
 
 
Slutet är lite för likt Uncharted. Men överlag har jag en mysig och bra stund med en film som annars känns som att dess ringa budget står i vägen. Alicia Vikander är magiskt bra i rollen som Lara och jag gillar filmen överlag! Jag hoppas på en uppföljare, men då den inte blev så stor succe, så vet jag inte riktigt om det är värt väntan. Tomb Raider från 2018 är en av de bästa tv-spelsfilmer jag sett.
 
3, 5 av 5 guldkameror.
 
Robin