0

Spiderman: Homecoming

Här på FilmFett har vi pratat varmt om John Hughes. En av de stora namnen bakom coming-to-age filmerna där ungdomar måste lära sig balansen mellan ungdomhetens dumhet och vuxenlivet. Turligt nog har denna herren även varit en gigantisk inspiration till dagens färgglada film!
 
 
Peter Parker är inte som alla andra ungdomar. Han har bara en polare, Ned, och är kär i skolans populära Liz. En dag får Ned veta Peters hemlighet. Han är Spiderman, hjälten som slogs mot Captain America i Civil War-händelsen. Men Spiderman ligger på hatthyllan då han inte får några större jobb av Tony Stark längre. Men när Spidey springer på vapensmugglare förvärras hans liv ytterligare!
 
 
Som jag skrev så har John Hughes influerat mycket i denna filmen! Det finns tillochmed en gigantisk tv-skärm som spelar upp Ferris Beullers Day Off! I allafall, back to the story! Adrian Toomes är Spideys fiende och spelas otroligt av Michael Keaton. En man som samlat på sig material efter utomjordingarnas attack mot New York. Nu säljer han vapen till högstbjudande, vilket Spiderman snart upptäcker. Värre är att Adrian Toomes flyger runt som en gam och är en formidabel fiende.
 
Det finns nya saker i filmen som inte fanns i serien. Såsom vissa nya karaktärer och Peters polare Ned, men allt detta är bara bra i min bok. Det överraskar lite, som en tvist med Adrian Toomes gjorde för mig. Dessvärre är jag lite trött på allt som skall vara hightech, så Peters dräkt han fick av Tony Stark är inget jag gillade så mycket. 
 
 
Filmen är tydligen fortfarande producerad av Sony, vilket förvirrar mig. Sålde inte dom rättigheterna till MCU? I alla fall, det finns även en touch av Mission Impossible i filmen, särskilt med scenen i Washington. 
Detta är en av de bästa filmerna i Marvels värld. 4 av 5 guldkameror.
 
Robin