0

Topp 10 filmer från 2017 - Robins edition

Det är dags att kora alla dom bästa filmerna från 2017! Och jag har inte legat på latsidan när det gäller att kolla in bra titlar...även om jag tyvärr missat en del guldkorn. Men here we go!
 
 
10: Kong: Skull Island
Lite oväntat, eller hur? Men det finns inte så många monsterfilmer som visas på biograferna nu längre. Och Kong är inget annat än en skön creature feature. Men det är en episk rulle med många monster och ett snyggt foto. Inget genialt eller nyskapande, men jag tycker den förtjänar lite extra kärlek. Är den perfekt? Nej, fyfan! För många karaktärer som dör som flugor. Men det är en blodig, cool rulle!
 
 
9: John Wick: Chapter 2
Ettan är en skön actionfilm i samma stil som John Woo. Men den är lite för seriös ibland. Här är allt maxat till tusen med coola lönnmördare som inte kan prata, John Wick som sparkar röv i överbrutalt underhållande actionscener och en story så överdriven att man vet om att detta är som ett enda stort skämt. Men skämtet passar i min smak då detta är en helvild, bananaz film som underhåller mig till 100%. Jag är mer än nöjd!
 
 
8: Kingsman: The Golden Circle
Den här filmen kunde floppat så jävla hårt, med sina överdrivet många karaktärer och scener som pågår för länge. Men när filmen är som värst så är den...okej. När den är som bäst så är den jävligt cool! Ingen film jag kommer se ofta, men garanterat en film jag vill se om igen när jag är sugen på något oerhört mäktigt.
 
 
7: Thor: Ragnarok
Precis som de tidigare filmerna på denna listan så är Thor ingen större, smartare eller djupare film. Men den är sjukt underhållande! Väldigt ljus i sina färger, med lika färgstarka karaktärer, därav en tung, alkoliserad kvinna som sparkar röv samt att Thor och hans partnerskap med Hulk är rätt jävla rolig! Den är sjukt vild och står ut som ett wild card i en häftig rulle som inte tar saker för allvarligt som de andra Thor filmerna.
 
 
6: The Lost City of Z
Det är något unikt med en film om en mans besatthet av äventyr. Särskilt när filmen behandlar en kulturkrock på ett sådant seriöst sätt. Skådespelet i Lost City of Z är en bidragande faktor till att man bryr sig. Detta är ingen film jag kommer se om, men jag har ändå svårt att tappa den ur minnet, då den fångade mig direkt.
 
 
5: Lucky
Filmen finns bara för Harry Dean Stanton. Och med all ära. Denna åldrade, numera bortgågna skådis fick sin chans att skina i en film som handlar mer om honom själv än något annat. Hans sätt att leva, hans syn på livet och vänskap och relationer. Mannen var en djup person, men inte särkilt irriterande. Tvärtom finner man respekt för hans åsikter och hans liv. Ett perfekt farväl av en legend, som lever kvar i våra hjärtan.
 
 
4: The Founder
Markus sa länge att denna filmen var "epic". Men han överanvänder ju ordet till allt. Däremot är The Founder sjukt intressant i sitt upplägg och jag finner respekt och fascination för huvudrollen. Vi får inte glömma bort att vad han gjorde är en hemsk sak, att lura till sig ett mega-företag. Men vi får inte glömma att han blivit utnyttjad hela sitt liv och var trött på det! Filmen är från 2016, men släpptes i sverige år 2017, därav är den med på 2017-listan.
 
 
3: The Work
Denna dokumentär går numera på SVTplay så den bör kollas in. Den handlar om brutala gäng-medlemmar bakom lås och bom och deras rehabilitering i öppna möten med besökare från utsidan. Det blir en väldigt djup dykning in i människans mörkaste vrår, där folk gråter sig från botten av deras hjärtan, kramas och finner något djupt om dom själva. 
 
 
2: Brigsby Bear
En dramatisk berg-och-dalbana vars story är för svår för att sammanfatta. Men att se livets regler ur en ung man, vars liv har förstörts sedan barndomen är frigivande och inspirerande. Ur hans syn borde livet vara enkelt och uppfinnesrikt, men som vi alla vet så är verkligheten tyvärr ett stort hinder efter ett annat och resultatet blir en otroligt bra och givande film. Inspirerande och djup utan att bli pretantiöst.
 
 
1: Blade Runner 2049
Jag tänkte sätta Emoji Movie här......nej.....åt helvete. Blade runners återkomst var en imponerande film. Den vidgar universumet av Blade runner utan att bli en onödig film. Den berättar en ny historia men lyckas få in orginalets suveränitet utan att förnedra den första filmen i sagan. Det är en långsam film, men med ett suveränt foto och en djupare och långsammare sci-fi som inte passar för alla. Mäktig och hypnotiserande!
 
Vilka är era favoriter?
 
Robin