0

Paprika

Nu har jag sett för mycket vanlig film. Dags för surrealistisk skum skit!
 
 
Maskinen DC Mini kan analysera drömmar, vilket forskare använder. Saker och ting har däremot gått fel, riktigt fel, när folk i vanliga tillstånd hamnar i koma och har samma drömmar. Är detta ett terrordåd? Forskarna undersöker det hela, bland annat vår kyliga huvudroll: kvinnan Chiba. Hon har även förmågan att gå in i drömmar i en "dröm-avatar" som heter Paprika. Kan Chiba och Paprika ta reda på vad händer?
 
I verklighetens värld så är allt stabilt. Normalt. Som en deckare. Men i drömmens värld finns ingen logik och ibland undrar man om verkligheten är verklig, eller en dröm. Paprika, som enbart dyker upp i drömmar, dyker ibland även upp i verkligheten och via en internet-sida. Så det hela är rätt konstigt, på ett bra sätt.
 
 
Som vanligt i anime får vi skumma karaktärer, såsom en ubertjock kille och en dockfantast som man tror är ansvarig bakom attentaten. Men ska jag hålla käften och säga vad jag tycker? 
 
Den är jävligt speciell! Effektiv, snygg så in i helvete och jag älskar såklart storyn. Den blir oväntat episk i slutet, typ som en superhjälte-film final. Visst är den lite lång, men sjukt bra! Och aldrig tråkig. Det blir, tror mig eller ej, en fullpottare. Jag blev mind-blown!
 
5 av 5 guldkameror.
 
Robin