0

Svinstian

Filmfett har sedan 4 år tillbaka som årlig tradition, varav jag, Markus, är den enda fackelbäraren, som går ut på att årets sista film Filmfett är en film av Marco Ferreri, en tradition jag tänkte upprätthålla även i år med filmen Dillinger is  Dead med Michel Piccoli men just när jag skulle sätta mig ner å se den....var den borta, vad fan skulle jag göra? Bryta traditionen? Lägga ner filmfett helt? nej men det fanns ett mer....simpelt beroende på hur man ser det alternativ....och räddningen kom i form av en kommunist (skumt hur ofta det händer mig) då Marco Ferreri skådespelade i Pier Passolinis Svinstean... so...It's Passolini time såhär efter A Serbian Film.
 
"I wish to kiss you but also kill you"
 
Vi får 2 stories, båda lika tråkiga och propag....andiska?  En utspelar sig i dåtiden, där vi möter en naken snubbe som går runt en vulkaniskt landskap och den andra handlar om vad jag gissar är en efterbliven son till en industrialist som ibland slänger in ett "Falalala" i slutet av en mening för at tlåta mer poetisk när han snackar med sin kvinna och allt hans farsa gör under filmen är att snacka affärer med Marco Ferreris karaktär. Filmen börjar med att snubben i dåtiden äter massa djur sen BLÄM möter vi Industrialist sonen Marco sen BLÄM tillbaka till kannibalen i dåtiden sedan BLÄM tillbaks till Julian och hans far sen BLÄM har kannibalen mött en snubbe som han kan skapa kaos med sen BLÄM poesisnack mellan Julian och hans tjeja, det är jävligt mycket snack ....om deras problem...jag tar knappt tag i mina egna...
There's the New years man himself
 
Du kan lägga undan kräkpåsen för denna, Detta är pussilini istället för Passolini, borta är det råa materialet och borta är det äckliga, istället har vi ...halvnaket och det säger mycket men visar ytterst lite, första gången jag såg filmen trodde jag seriöst att jag fått tag i en hårt censurerad version men såvitt jag vet nope. Vi har Kannibalism.... sägs det, vi har en snubbe som äts upp av grisar.....sägs det, mannen med grismask som pyntar poster och dvd omslag ...får vi se en sekund, det värsta vi har här? En snubbe på kryckor i Hutler mustasch och Marco Ferreri som äter mat på ett sisådär halväckligt sätt men utöver det är detta mest ett stort finger mot facism och nazieran av tysklands historia,. Filmingen är jävligt skum med, i vissa fall är det som om de har en facetrack då kameran rör sig tillsammans med hur karaktärers huvuden rör sig. Detta är en av 3 Passolini filmer jag personligen äger, denna, Salo och ......fuck.....en till...  som jag inte sett än! men jag kan reda säga nu att denna är den sämsta och tråkigaste, Passolinis medelande dock om att facism är dåligt ska inte underskattas, men att ha en Industralist BOKSTAVLIGT talat i Hitler mustasch är lågt även för honom. Så vad säger man om en film där hälften av vad folk säger är poetisk rapakaja för en som inte är ett dugg intresserad av poesi? ....den är fint filmad men kamera rörelser verkar vara dyrt det snålades eller ja det är ju en konstfilm trots allt. Svinstian är inte grov, inte underhållande dålig, tillräckligt mörk för att jag den makabra jävel jag är ska få ut något av den och det känns verkligen som om Passolini hållits hårt i kopplet under denna film och därför får den endast 1,5/5 Guldkameror, ett lågt avslut på 2018s filmår men ey, can't win them all och vi fick ju iallafall lite Marco Ferreri så det räknas!
 
Markus