0

2018 top 10 bästa filmer

https://twitter.com/Filmfettblogg/status/1059546291712204801https://twitter.com/Filmfettblogg/status/1059546291712204801https://twitter.com/Filmfettblogg/status/1059546291712204801https://twitter.com/Filmfettblogg/status/1059546291712204801https://twitter.com/Filmfettblogg/status/1059546291712204801

Minns ni denna lilla "trailer" jag gjorde för denna lista? Well It's that time of year och än en gång har jag inte sett allt jag ville se! 2017 var det disaster Artist och Death of Stalin som missade sina placeringar (och death of stalin var top 2 kan jag säga!), i år Climax, Halloween och Suspiria som får leva utan att bli sedda i år så kanske updaterar listan? I'll keep you updated.
 
10. Isle of dogs
Heaven knows I love me some stop-Motion men att jag aldrig ens försökt mig på Paul Thomas Andersson eller Wes Andersson eller vilken av dem det nu var som levererade detta kärleksbrev till japansk kultur. I framtiden är hundar utvisade från Japan till en enda stor skräp ö där en dag det dyker upp en ung japansk pojke i jakt på sin egna hund, där är storyn i ett nötskal, det blir en katt å råtta lek då hans onda Farbror vill få hem sin brorson men jakten på Spot tar över all fokus. Filmen är smårolig och småspännande. Wes Andersson som det visade sig vara bakoms enda "bra filmer" visade sig vara hans stop-motion filmer och denna ...är inte jättebra men den är inte dålig och jämnfört mot flera andra av årets filmer är denna garanterat en av de 10 bästa.
 

9. Black Panther
Årets holy shit film tydligen då ingen kunde hålla käft om den och ja bra var den, årets bästa? Fugg no. Och jag har även ett stort klagomål på filmen, och det är att jag gillade faktiskt inte T'Challa....LIKA mycket som i Captain America Civil War, där var han mystisk, rak på sak och hans on screen persona begärde en kungs respekt, här är det borta och han är mer Marvel cut out hero med humor, skämt och gott hjärta, medans i Civil War var han rent av batman med mörk cool dräkt och give no shit attitude + så var han mystisk. Cool film annars...bra skurk.

 
8. Den blomstertid nu kommer
Sveriges första blockbuster bjuder på en fin mix at svenne banan drama film till något som liknar en hollywood film i en av de mest udda men tillfredställande mixar av filmgenrer på länge. Att bevisa att de har talang är någoting Crazy Pictures inte behöver göra men här bankar de in den vetenskapen inte bara i mitt huvud utan hela svenska folket. Filmens huvudkaraktär genomgår en mycket välbehövd transformation och tacka gud för det för han börjar filmens gång som en riktig jävel och dramat påminner mer om den där alkoholist Mikael persbrandt filmen än children of men först men precis som huvudaraktären växer de inblandade under filmen och de flesta karaktärer som spelar roll har en story ark som fyller kriterierna för en jäkla bra film. Visst det hjälper att filmskaparna är fellow norrköpings boys som en själv men den lilla detaljen kan väl en tjuga få dig att glömma? Panik är ett faktum och ovissheten är oändlig.
 

7. Deadpool 2
Gillade du första Deadpool? Hurra, då lär du gilla denna. Tyvärr lider den lite av att den första var så ny och bra att denna framstår som en vanlig uppföljare, en bra film men lite för lik den första filmen.  Deadpool är Deadpool och storyn är större med kraftigare fiender och större moraliska frågor som Deadpool måste ta sig igenom. Jag garvade, skrattade och hade en generelt bra stund när jag såg filmen men jag såg den och det lämnade inget större intryck i jämnförelse med första rullen.
 
6. Into the Spider-verse
Visst vi har en hel film här men HOLY SHIT SPIDER-HAM! I EN STORFILM! GUYS....visst i slutänden var det visst Spider-Noir som var den bästa nya karaktären i denna film full av bra humor, starka känslor och cool jävla action med en story om korsade dimensioner, ett ämne som borde vara en hel genre! Färger och animation blandas i en fröjd för ögat och filmmakarna får oss att snabbt känna karaktärerna såfort att när en mindre karaktär förlorar kampen mot det onda så bryr man sin och det blir lite känslosamt,
 


5. Ant-man And the wasp
Filmen Robin gav hela 1,5/5 Guldkameror men jag JAG! ....ger den typ 3,5/5 Guldkameror, Ant-man har alltid varit den avenger med coolaste kraften, eller åtminstone den jag svarar på när jag får den eviga frågan "vilken superkraft skulle du helst vilja ha". Ja handlingen är medioker, skurken är lite ...kanske den sämsta skurken på länge från  MCU och dess klimax är en stor Deus Ex Machina...sen kommer slut nummer 2 och ja, det är jävligt coolt. FIlmens humor är bra, å fan, det är en jävla underhållande film om du frågar mig fast med sina brister och ja Robin har poäng i sitt argument. Dåligt val att se filmen 12/11 dock...samma dag Stan Lee dog, han dog visst under tiden jag såg filmen.
 
4. Avengers Infinity War
Detta är vad 10 år och ca 18 filmer har byggt upp till och vad får vi...den näst bästa Marvel filmen som inte är en Guardians of the Galaxy film...denna är åtminstone top 5, ge mig det hörrni!  ja det är en royale Rumble for the ages och jag hoppas på att del 2 är lika awesome med hur det ska sluta. Det brister lite dock i att Thanos arme är generiska men de få karaktärer ur hans arsenal är jävligt intressanta samt att filmen kändes lite ofokuserad vilket kan ha varit poängen? Kaos och balans å allt det där? Tillsammans med dek 2 så kommer nog detta bli en rulle som är värd å se om och om igen men för tillfället så
 
3.Three Billboards Outside Ebbing Missouri
Oh wow...det var länge sedan man såg en sån här film på SF (fuck you it's always gonna be SF) och är en emitionell ruschelkana, ibland kan du garva, ibland kan du heja på action/övervåldet, ibland kan du bli gråtfärdig då det är drama deluxe med Frances McDormands karaktär. Ja det är en 2017 film men jag och Tarre han själv gick och såg den och jag minns att vi båda var helt mindblown, vi visste inte hur vi skulle se filmen som eller hur vi mådde efter filmen,.....ledsna men fulla av hopp skulle jag säga, det slutar på ett intressant sätt helt enkelt and we loved it. What else can I say but EY FUCKHEAD, watch it.

 
2. Mandy
 Mum hold me Im scared, detta var ta mig fan en ride. Och när jag inte hann med vare sig Climax eller Suspiria fick jag det där extra jag sökte av Mandy, en fantastiskt feel bad rulle med fantastisk ljussättning och scenografi med övervåld och rå och oförlåtlig hämnd. Ju mindre jag säger om filmen desto bättre men jag säger att det på tok för sega första akten är värd väntan om man vet vad som kommer efteråt

 
Och årets bästa film Enligt Filmfett- Markus blir......
 
1. Perfectos desconocidos
Holy....Fucking Shit, vart kom denna film ifrån? Alex De La Inglesia levererar en fantastisk film som tog mig med hull och hår, levererade gåshud och tog inga fångar när det kom till spänning,  Du kan läsa en hel review av filmen här. Nu måste jag bara se den Italienska OCH Mexikanska versionen av filmen med..
 
 Gott nytt år, det kommer en sista review innan året är helt slut för att upprätthålla en tradition vi skapat här på filmfett i 5te året irad
 
Makus