0

Hey Good Lookin

Hey Good Lookin' börjar med att en soptunna som tappat tron om himlen och en hög med skräp som försöker uppbmuntra honom tills en sopgubbe kommer och skrapar upp honom medans han skriker 'Fuck this city'. Snabbt klipper vi till en tjockhora som möter en man i trenchcoat som förstförsöker få lite whopp men ger henne sedan en bit av en jacka som går horan att gråta och trenchcoats mannen berättar vart jackan kommer ifrån och hans ungdom på 50-talet i Brooklyn. Vi möter Vinnie och Crazy Shapiero, 2 ungdomar som är med i ett gäng Stompers. På sin fritid så hänger Vinny med sina polare och muckar gräl med dem tills en dag dyker en maskerad främling upp som skapar bråk med Vinny men visar snart vara en gamal bekant som Vinny brukade sitta barnvakt åt, Rozzie som varit borta ett tag och på den tiden odlat gigantiska pattar. Dagen därpå efter Vinny stått och väntat på att Rozzie ska komma ut från sin lägenhet (hon har egentligen blivit fastkedjad i sängen av sin överbeskyddande far så hon inte ska hora runt) så åker Vinny och Crazy runt och skapar kaos på stan.
"If there was one thing we learned back then that's still true now, it's that if you turn a woman upside down, they all look alike. So why bother? "

På en krog möter han 2 kvinnor varav en liknar en yngre blond version av kvinnan/horan från början av filmen och vi får veta varför Crazy kallas Crazy, för att han har 3 testiklar. Morgonen därpå får de stryk av ett par Cilienska maffian  efter att de råkat hamna för nära damernas omklädningsrum där alla deras fruar byter om, de försöker smyga sig förbi men Vinny skräms av ett lik i sanden. Vinny lyckas fly men hamnar rätt i ett rivaliserande gängs , The Chaplins som regerar Nigger Beach området vilket resulterar i att Vinny tvingas säga tid och vapen till ett stort gängbråk. Kommer Stompers få struk? Kommer Vinny få sin Rozzie? Vem är mannen med trenchcoat?
"I felt alive because Roasie let me touch her tits"

Detta lilla kärleksbrev till 50 talet är som Gänget och jag fast om Bakshi doppat snoppen i den och givit den titeln på 50-talets bästa raggningsrplik. Ingen Rotoscope denna gång utan mer traditionell animation och är mer lik Fritz the Cat än föregångaren American Pop. Det är mer en tribut till ungdomen på 50-talet i Brooklyn där Bakshi växte upp än en hyllning till  familj och musik som Pop var.  En likhet är att musiken som endast är musik från det årtiondet verkligen bankar in vilket årtal det är och jag som aldrig kommer få uppleva exakt hur det var på 50-talet men detta är en berättelse av en som levde det hårda livet och det hela är som en självbiografi, inte Bakshis men en trolig berättelse. Vinnys vän Crazy kan lätt bli irriterande men det går aldrig till överdrift som många andra comic reliefs.  Efter Coonskin förstörde Bakshis rykte, han blev så gott som svartlistad och förlorade många deals och pga detta så var produktionen till denna film komplicerad och resulterade i 2 versioner, den vi ser idag och en annan som aldrig släppts. Filmen är inte lika dramatisk som hans tidigare rullar ssom Wizards, LOTR, American pop saknade humor eller försök till humor medans denna till och med har en comic relief (LOTR försökte göra en av Sam men misslyckades på hög nivå med det). Som vanligt är animationen bra, till och med karaktärs designen är så Bakshi som det kan bli. En bra film som inte är lika rörig som American Pop och det känns som Bakshi återvänder till sina New York  rötter som i Fritz the Cat, Heavy Traffic och Coonskin efter att ha gjort fantasy rullar och filmer med stora krigsscener, Men Bakshi skulle snart återvända till ett fantasy land och det är även den enda Bakshi film Filmfett inte recenserat nu så varför inte knyta ihop den säcken? Hey Good Lookin' får 3/5 Guldkameror.
 
Markus