0

Rupture

Hade jag läst recensioner på Rupture innan jag såg den så hade mina åsikter varit mörkare. Men...fan...jag gillar denna filmen!
 
Noomi Rapace spelar ensamstående morsan Renee. Hon har livet under någon form av kontroll.Tills hon blir kidnappad, såklart. Hon sitter i en mystisk bil, nerdrogad och flummig. Färden är lång, men tillslut så sövs hon ner igen och vaknar i ett underjordiskt fängelse. Här blir hon utsatt för mystiska experiment och måste slåss för att ta sig ut...och hitta sin son!
 
 
Ju mindre ni vet om storyn ju bättre. Det finns lite plot-twists här och där, men dom imponerar inte så mycket. Däremot så är mysteriet på topp redan från början. En annan fånge ger henne en kod som hon "inte får glömma" och Renee försöker lista ut vad koden betyder. Vad vill folket som ligger bakom experimentet? Varför testar dom hela tiden hennes rädslor?
 
 
Enda tråkiga är att som spindelskraj person är detta en fucking mardröm ibland. Renees skräck råkar vara arachnofobi och...tja...det är inte bara hon som skriker. Jag blundade tillochmed! Fotot är grymt! Röd, gult aktigt, stiligt och lika mystiskt och helvetiskt som filmen.
 
 
Sista akten är hemsk, men jag gillar resten och vill se mer filmer i samma anda. Just det! Peter Stormare är med och Michael Chiklis, samt Kerry Bishé från Scrubs.
 
4 av 5 guldkameror.
 
Robin