0

Rond Ett

Här på FilmFett glor vi vanligtvis på en massa skum skit. Så det kan vara skönt att blanda upp detta med något normalt. Och med normalt så menar jag denna 10 minuters kortfilm av Joakim Fries, en skön lirare och filmälskare från Stockholm! Jag och Jocke har snackat en del om filmskapande och nu ska jag få äran att recensera hans kortfilm Rond Ett!
 
 
Boxaren Tobbe lider av ren ångest. Hans tränare är på honom som en hök och den kommande matchen kommer mot honom som ett mörkt, hotfullt tåg. Det är inte bara tränaren som är på honom. Tobbe får inget andrum att kunna vara för sig själv. Tobbes polare, Linus, är inte direkt störtande heller. 
 
Ljudet är av....medioker kvalitet. Ljudklippning brukar vara det största problemet i filmskapande. Det bästa vore att ha någon som enbart fokuserar på ljudklippning i film. Ibland är ljudet för högt, ekar för mycket eller för lågt. Därför såg jag filmen med text, som jag nästan alltid gör. Annars är ljussättningen som en teater. Scenerna i ringen där filmens emotionella drama utspelar sig, har ett ljus som sätter mörka skuggor i bakgrunden och starkt sken på skådisarna. Detta fungerar perfekt för att fånga ångest redan i första scenen.
 
 
Det finns en scen som inte leder till mycket, men blir lite smått komisk. Det är när Tobbe snackar skit om Linus, direkt efter att Linus lämnat köket. Börja snacka skit om hans morsa och konstiga saker. Det leder inte till något, men är rätt kul, kanske på ett ofrivilligt sätt, att se på. 
 
Dialogen..."Tåget har lämnat perongen och du står ensam kvar"? Sorry, men det låter som en poesi som inte fungerar. Som att den är anpassad för att fungera i USA. Men på svenska låter det överpretantiöst. Luis Recenserar gav filmen en 2a och tyckte att texten och musiken i introtexten, som påminner om Rocky-melodin, förstörde mycket av känslan. Själv gillar jag det snabba tempot, även om det kanske inte passar just en film med detta temat.
 
Oscar Silén som spelar Tobbe gör ett sjukt bra jobb. Jag tror filmen skulle kunna sluta mycket bättre. För helt plötsligt är filmen över!
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin