0

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Varför recenserar jag ett spel som räknas som mitten av Mortal Kombat-serien? Varför recenserar jag inte dom andra först? Jo, detta vara det första spelet i serien som jag själv köpte. Till X-box.
 
 
En massa fighters världen över går in i den legendariska Mortal Kombat turneringen. Varför? Jo, den gamla huvudrollen Lui Kang är död, mördad av hans nemesis Shang Tsung och hans onda voodoo-kollega Quan Chi. Så nu måste resten av Jordens hjältar slåss för att stoppa den dödliga alliansen. Beroende på vem du väljer under fighterna så har du olika motivationer att vara med.
 
The Krypt bjuder på många upplåsningsbara saker.
 
Storyn är helt okej. Enkel att följa och det känns ganska episkt. Skulle filmserien fortsätta så kunde detta vara förlagan till en av de enklare filmatiseringarna...fast nu fick vi Mortal Kombat Annahiliation och det sabbade allt. Vi har många karaktärer att välja mellan, grymt coola miljöer och häftiga och blodiga strider. Men det jag stör mig mest på som ger spelet en stor nackdel är osynliga väggar! Man kan inte göra några blodiga avrättningar i bakgrundsmiljöer. Inga fiender som slängs i spikar, eller bränns ihjäl av lava. Det tar bort den största delen av underhållningen då detta är det som gör att Mortal Kombat sticker ut i fightingvärlden!
 
Spelet skiner som bäst i dess karaktärer och unika design.
 
Man har även slängt in en gigantisk ap-liknande miniboss som heter Moloch. Jag slogs mot honom säkert över hundra gånger, men dog konstant. Så han var ett alldeles för stort hinder i spelet. Däremot kan jag ge starkt beröm till fightingsystemet. Det är tighta, snabba rörelser, skarpa kombos, samt att varje karaktär har två olika stridskonskaper som man kan välja mellan under striden med ett enkelt knapptryck. Och en tredje stridskunskap med vapen som är unika för varje karaktär. Svärd, yxor och allt möjligt.
 
Men spelet känns ändå klumpigt då dess design inte bjuder på en bra upplevelse.
 
2 av 5 guldkameror.
 
Robin