0

Thunderball

 
Hur kan man toppa en av Bonds bästa äventyr i Goldfinger? Genom att göra ett undervattensäventyr med en enögd skurk i fin kostym och hajar.
 
 
007 glor på en begravning, men följer efter änkan som visar sig vara en mördare i klänning. Bond knockar ner honom och flyr med en jetpack till en bil som sprutar vatten ur avgastuberna. Ja, filmen vet hur man börjar en Bond-rulle i alla fall. När James Bond får höra om kärnvapen som försvunnit letar han runt i paradisön Nassau. Här träffar han den vackra Domino, som letar efter sin bror, som tros vara mördad av skurken Largo.
 
 
Tom Jones sjunger ledmotivet till en låt med höga toner. Och som jag skrev så börjar filmen coolt med jetpacks och en brutal fight där stolar flyger runt i ett rum. Men resten då? Jo, Largo är ju känd som Nummer 2 i SPECTRES organisation och skämtas om i Austin Powers och Simpsons. Varför fattar jag inte för han är aldrig så intressant eller hotfull. Kanske hans enögda poträtt som gör honom intressant.
 
 
Det är kul att se Largos avancerade plan i hur han ska få tag på kärnvapnerna genom att kidnappa Majoren Duvall och ta över hans stridsplan. Detta genom ett plastikjobb på rehab, där Bond även råkar vara. Undervattensscenerna är välgjorda, men tråkiga att kolla på. Långa scener med folk som dyker attraherar inte mig ett dugg. Detta är betydligt mer en spionfilm än en agentfilm, vilket gör att allt känns mer som en trhiller. Och inte en särskilt bra heller! Kort sagt så finner jag den händelselös.
 
2 av 5 guldkameror.
 
Kan vara en av de svagare Bond-filmer jag sett.
 
Robin