0

The Visitor

När min amerikanska vän Brad gav oss trailern till The Visitor så var det givet att detta skulle bli min nästa beställning från Arrow Films. Det är även 2017s första film jag ser OCH recenserar. Men förväntar man sig arthouse från Italien så är det inte riktigt det man får.
 
Referenserna till biblen passar in i sina små mängder.
 
Jesus från rymden (Franco Nero), berättar en saga för några utomjordingsbarn som är skalliga, om Zatine, en ond rymdjävul som flydde fångenskap till planeten Jorden. Här hade han sex innan han blev fångatagen och besegrad. Zatine må vara död, men hans ondska lever i form av olika barn som växer upp med onda makter. Då kliver den äldre Jerzy in i rummet och säger att han träffat ett barn med krafter. Katie är 8 år och är ytterst farlig!En funkig musik och dramatisk inzoomning mot Jesus klipper till resten av filmen.
 
 
Vi får träffa familjen som är huvudrollerna. Katie, som är en udda tjej, väldigt dominant och obehaglig, utan att vara överdriven. Hon bondar bra med sin nya fadergestalt, Ray (Lance Herniksen) som vill att hans älskling och Katies mor, Barbera, ska skaffa nytt barn. Varför? Det får vi veta senare.
 
Mer än så vill jag inte berätta, då filmen utvecklas som ett kanonskott och saker blir värre och värre. Lance själv tyckte filmen var skräp, enligt det häftet som följde med filmen. Tillochmed beskrivningen på filmen i häftet verkar kritisera filmens logik. Även om jag själv uppskattar filmen, så skrattade jag till under den underhållande läsningen.
 
 
Men hur fan är filmen då? Jo, det är ingen rysare. Förutom en sjuk dödsscen så är den inte ens så våldsam. mest bara mystisk, med alla element en mysisk film bör ha. Funkig 70-tals musik, grymt foto, hemliga sällskap, utomjordingar och fåglar som skriker tills ditt öronvax rinner ut.
 
 
 
3 av 5 guldkameror. Sjukt underhållande och intressant film. Bra start på året. Recensionen blev lite lång, men jag ville verkligen att ni skulle bli sugna på att se den.
 
Robin