0

Gorden Kaye 1941-2017

Det var ett bra tag sedan Filmfett gjorde en längre tribut efter en bortgång men denna gång träffade blixten lite för nära hemma. Gorden Keye som spelade René i tv-serien Allo Allo har idag avlidigt och det suger verkligen på ren svenska!
 
Allo Allo har länge varit en favorit serie för mig, jag såg serien 2-3 gånger under mina år. Under mina högstadie år sprang jag jämt hem på rasten och kollade på Allo Allo som gick på Kanal 5 på den tiden och sedan fick jag boxen med alla avsnitten i julklapp av Farmor en jul och den boxen har jag än i mitt förvar.
 
Gorden Kaye var mest känd som den kvinnotokige René i Allo Allo och den enda andra rollen jag sett han i är sitt cameo i Terry Gilliams Brazil och verkade kunna bli en av de mest välkända skådisarna om det inte vore för en hjärnskada han fick efter en bilolycka 1990.
 
Allo Allo är en klassisk brittisk serie värd att se flera gånger om och Gorden Keye är en av annledningarna till det! Vila i frid.