0

Gold

"That's Gold, FilmFett, GOLD!" som Kenny Bania skulle säga från Seinfeld. Eh, ni fattar, eller hur? Inte? Nevermind. Gold är tydligen en film från 2016 som jag bittert ångrar att jag inte kände till. Matthew McConaughey är huvudroll och filmen vann Assambly of The Year av Hollywood Film Awards. Och nominerades för bästa musik av Iggy Pop Golden Globe.
 
 
Kenny Wells (inte Kenny Bania då asså), är en modern guldgrävare under 80-talet. Men Washoe Mining går inte bra. Dom sitter tillochmed och jobbar på en bar i deras desperata tider. Men efter en dröm så sätter Kenny alla sina investeringar på att åka till Indonesien och träffa sin f.d vän Mike. Tillsammans ska dom hitta en "ring of fire", en stor guldådra i bergen. Alla tror att deras magkänsla är åt helvete, men när dom börjar få resultat så vänder lyckan helt och dom blir världsstjänor i Wall Street.
 
 
Det är ju lätt att försöka sig på Martin Scorseses stil med för mycket fucking bad language. Men här har man hittat ett intressant tema, intressanta karaktärer och motivationer i en sjukt udda historia baserad på en sann händelse. Hur baserad? Troligtvis löst. 
 
 
Många säger att filmen är medioker, men jag gillar verkligen fotot och den sunkiga huvudrollen i Kenny Wells, som är alkolist och sliten. Det finns även 80-tals soundtrack och filmen är inte för lång. Allt som allt, så är det nog en film jag kommer återbesöka och jag rekommenderar den självklart!
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin