0

Merry Christmas Mr Lawrence

1942, ett fångläger i Japan. Den brittiska soldaten Jack (David Bowie) anländer och japanerna tror att han kan vara en hemlig agent och mer än han utsäger sig att vara. Lawrence är en brittisk soldat som agerar som en brygga mellan soldaterna och fångarna för att göra livet bättre för alla fångar. Men den unga kaptenen Yonoi (Ryuichi Sakamoto) är en hård tuffing och inte lika enkel att finna tycke för Lawrence, som Gengo Hara (Takashi Kitano).
 
 
Krigsdraman är inte min kopp kaffe alls, men här fann jag intresse för filmen för dess vackra soundtrack av Ryuichi Sakamoto, som även gjort musiken till Royal Space Force, som jag recenserat. Han var såklart även rollen som den unga Yonoi. Soundtracket är minst lika vackert och när jag hörde att Bowie var med så ville jag se den. Men hur är filmen då?
 
 
Tja....jag recenserar den på FilmFett halvhjärtat. Jag måste uppdatera sidan med något och det blir tyvärr lite filler. Musiken är ju ACE! Men filmen är rätt standard. Vi får en hara-kiri avrättningsritual vilket är lite intressant, men inte mycket mer. Sjukt bra skådisar dock. 
 
2 av 5 guldkameror.
 
Inget dåligt om den egentligen, men väldigt enkel att glömma bort, tyvärr. Kunde ha något mer psykologiskt eller djupt innehåll, men jag minns den som en standard film. Inte värt hypen.
 
Robin