0

Dianetik av L. Ron Hubbard

Det hela började i Malmö, jag, Robin och Pappa älskar film hade vart på sci-fi bokhandeln och där stod de, en gatuvagn som sålde film å böcker, vad var nu detta? De försökte övertyga oss att köpa deras produkter och helt ärligt så fanns det en kärna som nu höll på att gro intresse....sen såg Robin att det stod L. Ron Hubbard och delade med sig av denna info till oss övriga så vi la bena på ryggen. Ett par veckor senare ligger jag i min säng och petar i näsan, då kom jag å tänka på de där filurerna igen. Jag googlade fram boken (tro fan att det var massa scientolog skit) och jag hittar även en av deras filmer om Dianetik, konsten till ett bättre psykiskt liv och lära sig att påverka ens kropp med ens tankar, låter intressant för den som jobbar inom psykiatri som mig själv...men hur framställs det i L.Ron Hubbards Dianetik?

 Hela settet vi blev erbjudna

Grattis, tillsammans med mig så påbörjar du nu en resa genom Dianetik, för att hitta dig själv, det är vapnet mot både smärtor, depression och annat, detta är pga en reactive mind, en del av ditt undermedvetande som styr ditt beteende men med Dianetik kan du lära dig att kontrollera det eller till och med ta bort det. Människans enda livsmål är överlevnad tydligen. Vi får veta om det analytiska sinnet, det du använder för att fatta snabba beslut och sedan har vi det reaktiva sinnet, ett sinne som får dig att känna negativitet utan att ens veta om det. Vi får sedan nya ord såsom Engram, som inte är någonting utanför dianetik, den Scientologiska läran. Vi får sedan en alternativ lära av det undermedvetna, hur man reagerar på trauma senare i livet såsom en pappa som flippar när han spelar baseball med sin son efter en baseball relaterad olycka som barn, eller en man som dumpar sin flickvän efter hon råkar nämna exakt samma sak som han hört 2 ambulansmän säga medans han själv var medvetslös efter en trafikolycka. Vi får sen lära oss hur man använder Dianetic genom auditing hur man får bort ens reaktiva sinne. Är Dianetik det som fattas i ditt liv? Är det något att ha? Missade jag, Robin å Pappa älskar film chansen till evig lycka?

 Detta är bara hjärntvätt för dumma folk, seriös, gå på facebook, gör ett sånt där " 98% av människor kan inte se skillnad på dessa bilder"-test, det är exakt det samma, man reagerar på saker man känner igen och vips så blir man "botad".

Innan filmen börjar får vi ett medelande att det du får ut av filmen är dina tankar, filmskaparna eller L. Ron Hubbard tar ingen krita för vad filmen säger dig, förstår du? Det är ditt fel. Filmen ser fan ut som en enda lång informercal , tillslillnad från de du ser på tv så är denna välgjord. Genast fångar de upp tittarens uppmärksamhet genom att visa männislor som fått hjälp av Dianetikoch många av skådisarna är okay, sen har vi verkligen de där skådisarna som passar bättre på Disney channel. Så tydligen har vi 2 sinnen, som delar på minnen, tror jag på detta? Nä, men filmen har ett budskap som många som söker svar och hade kunnat vara något att sitta igenom......OM det inte hade varit för scientologin i sig, Scientologi är något man inte ska bråka med, men jag ska peta på björnen som sover endå. Sciengologi är lika illa som South Park fick det att framstå, Skådisen Jason Lee t.ex dumpade sin fru sedan länge och sa upp all kontakt efter hon läst en anti-scientologi bok, Tom Cruise galenskaper har kanske rötter i scientologin? Och för att inte nämna att Tyskland identifierar Scientologi som en kult. Med fler kontroversiella livsval så är det något jag inte fattar med det...vad fasan har Scientologi med att vi är alla utomjordiska ting i männsklig akroppar?, deras Xenu berättelse? Kort sagt det undermedvetna är ett mysterium, Dianetik är ett tappert försök att försöka förklara det och hur man kontrollerar det, det är inget för mig, och vill du lära dig om ditt undermedvetna, ta en kurs i psykologi i stället, den officiella läran och låt Dianetik stanna inom Scientologi kyrkan. Dianetics by L. Ron Hubbard får 1.5/5 Guldkameror. Det är välgjord och för den svage, övertygande men ingenting att ha för majoriteten, undvik scientologi, blir buddhist istället, det stör ingen.

Markus