0

Borgman

En rik familj bor väldigt vackert, med tjänstefolk och en söt, dansk husflicka. Helt plötsligt står det en uteliggare vid dörren, som presenterar sig som Anton. Han ber frun att släppa in honom, men det gillar inte mannen i huset, som misshandlar Anton. När mannen åkt till jobbet så släpper frun in Anton i huset. Anton får bada, äta, samt bo tillfälligt i ett utehus över natten. Men snart inser frun att något konstigt är på gång, då Anton talar godnattsagor för barnen, som verkar tycka om Anton. Dessutom verkar han ha släppt in hundar i huset.
 
 
Detta är bara filmens första halvtimme, men tro mig när jag säger att filmen bytar riktning totalt och blir en helt annan film efteråt. Inte en rysare, utan mer en mörk komedi. Väldigt surrealistiskt. Faktum är att ju mindre man vet om filmen, desto bättre är upplevelsen. Så jag kan dra ett föredrag om hur bananer parar sig istället. Men det vore ju helt bananaz! (please kill me)
 
 
Hela filmen är som en konstig, holländs saga där barnen hjälper Anton med olika uppgifter och mannen i huset verkar vara den enda som vet att något är fel. Ändå så gillar jag Anton som karaktär och filmen är perfekt i sin blandning av udda surrealism och mörk humor. Det finns säkert djupa delar man kan dyka ner i, om man ser om filmen. Och det kommer jag verkligen göra.
 
4 av 5 guldkameror.
 
Robin